معرفی پايگاه های اطلاعاتی علمی

آموزش سرویس پژوهشگر گوگل google scholar | قسمت دوم

آموزش سرویس پژوهشگر گوگل google scholar

گوگل اسکولار

googlescholar

آشنایی با سرویس پژوهش‌گر گوگل (google scholar)

حال به صفحه اصلی پژوهش‌گر گوگل باز می‌گردیم. یک نتیجه جست‌وجو در پژوهش‌گر گوگل، شامل هشت ویژگی جالب زیر است:

۱) Title؛ این لینک، ما را به سوی خلاصه مقالات و یا در صورت وجود، به متن کامل آنها هدایت می‌کند.
۲) Cited By؛ گروهی از مقالات که از منابعی دیگر نقل شده‌اند و به عبارت دیگر، استنادها و مراجعاتی که به مقاله مورد جست‌وجو شده، به عنوان Cited By مطرح می‌شوند.
۳) Related Articles؛ مقالات مشابه مقاله مورد جست‌وجو، در این قسمت نمایش داده می‌شوند. این مقالات، اغلب ارتباط کمی با موضوع اصلی دارند.
۴) (online)Library links ؛ در صورتی که مقاله مذکور در فهرست کتابخانه‌های اینترنتی موجود باشد، دسترسی به آن، به صورت آنلاین، امکان‌پذیر خواهد بود.
۵) offline) Library links)؛ این بخش، نام کتابخانه‌هایی را که مقاله، کتاب یا مجله مورد نظر در آنها وجود دارد، نمایش می‌دهد (معرفی کتاب‌خانه‌های واقعی).
۶) بخش Group of؛ گروهی از مقالات مرتبط با موضوع مورد جست‌وجو که در خلاصه مقالات، مقالات ارائه شده به کنفرانس‌ها و مقالات قبل از چاپ، قرار دارند، در این بخش نمایش داده می‌شوند.
۷) Web Search؛ با کلیک بر روی این بخش، جست‌وجو توسط موتور جست‌وجوی گوگل نیز انجام می‌گیرد (نمایش فهرستی از نتایج جست‌وجوی معمولی).
۸) BL Direct؛ در صورتی که متن کامل مقالات موجود باشد، با کمک این بخش، می‌توان مقاله مورد نظر را از کتابخانه یا ناشر خریداری نمود.

انواع جست‌وجوها در پژوهشگر گوگل

۱) جست‌وجو بر اساس نام نویسنده
برای این کار، نام نویسده را بین دو کوتیشن ” ” قرار می‌دهیم و در صورتی که بخواهیم نتیجه جست‌وجو، بهینه‌تر شود، از نام کامل نویسنده استفاده می‌کنیم. همچنین با یکی از روش‌های زیر نیز می‌توانیم بر مبنای نام نویسنده، جست‌وجوها را این گونه انجام دهیم:
الف) استفاده از عبارت Author قبل از نام نویسنده.
ب) استفاده از عبارت Author، همراه نام نویسنده که داخل کوتیشن قرار گرفته است.

۲) جست‌وجو بر مبنای عنوان مقاله
برای جست‌وجوی یک مقاله خاص، شما می‌توانید عنوان کامل مقاله را میان دو کوتیشن ” ” بیاورید و یا از عبارت Author همراه نام نویسنده و عنوان مقاله (در داخل کوتیشن) استفاده کنید.

۳) جست‌وجوی مقالات جدید یا مقالاتی که اخیراً منتشر شده‌اند
اگر بر روی عبارت Recent Articles در گوشه سمت راست صفحه جست‌وجو کلیک نمایید، مقالات به ترتیب جدید بودن و تازگی، مرتب‌ می‌شوند. همچنین نام نویسنده یا نویسندگان مقاله مورد نظر نیز در گوشه سمت چپ صفحه نتایج جست‌وجو، نمایش داده می‌شود که با کلیک بر روی نام آنها، می‌توان به فهرستی از مقالات نگارش شده توسط آنها دست یافت.
برخی از نتایج جست‌وجو در عنوان [Citation] فهرست می‌شوند. این مقالات، مقالاتی هستند که به عنوان منبع از آنها یاد شده است؛ اما به صورت آنلاین، در دسترس کاربران قرار نمی‌گیرند. با این حال، هر لحظه بر منابع آنلاین پژوهش‌گر گوگل افزوده ‌شده، مقالات بسیاری در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

در بسیاری از مواقع، دانشگاه‌ها یا کتابخانه‌های دانشگاهی، با مراکز نشر یا ناشران مجلات تخصصی، مشترک شده، امکان دسترسی به متن کامل مقالات را برای دانشجویان و استادان خود فراهم می‌آورند. در این صورت، بایستی تنها از طریق سایت دانشکده به مقالات مورد نظر دسترسی یافت و یا اشتراک آن را از دانشکده دریافت کرد. گاهی ممکن است به جای متن نهایی مقاله، مقاله به صورت ویرایش نهایی نشده و قبل از چاپ، در دسترس شما قرار گیرد و در این صورت، بایستی توجه داشت که در مقالات قبل از چاپ، احتمال تغییرات، بسیار زیاد است.

پژوهشگر گوگل، چه چیزهایی را جست‌وجو می‌کند؟
پژوهشگر گوگل با کمک کلمات کلیدی، کلیدواژه، نام نویسنده، عنوان مقاله و…، جست‌وجوهای خود را در میان پایان‌نامه‌ها، کتاب‌ها، خلاصه مقالات (Abstracts)، مقالات مطرح شده در کنفرانس‌ها، متن کامل مقالات (Full text) [در صورت دسترسی]، متن مجلات و نشریات تخصصی، ژورنال‌ها، سایت ناشران، سایت‌های دانشگاهی، سایت‌های ارائه دهنده مقالات قبل از چاپ و نیز در میان کتاب‌های کتاب‌خانه‌های آنلاین و ارائه فهرستی از فروشگاه‌های فروش کتاب و یا پیدا کردن نزدیک‌ترین کتابخانه دارای کتاب مورد نظر، انجام می‌دهد.

به طور کلی، ویژگی‌های بارز پژوهش‌گر گوگل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱) رایگان بودن سرویس پژوهش‌گر گوگل.
۲) اولویت‌بندی نتایج جست‌وجو بر اساس نام ناشر، مؤلف، تمام متن بودن مقاله و… .
۳) جست‌وجو در میان رشته‌های دانشگاهی مختلف، به صورت زیر مجموعه‌های قابل انتخاب.
۴) معرفی کتابخانه‌های اینترنتی، برای دسترسی به کتاب مورد نظر.
۵) مشخص نمودن مقالاتی که در سایر مقالات به عنوان منبع استفاده شده‌اند.
۹) معرفی فروشگاه‌های اینترنتی کتاب، برای سفارش کتاب مورد نظر.
۷) نمایش اعتبار نتایج جست‌وجو براساس میزان اعتبار مقاله و تعداد دفعاتی که به مقاله مورد نظر استناد شده است(Citation).
۸) جست‌وجو بر اساس زمان انتشار مقاله.
۹) جست‌وجوی انحصاری (علاوه بر جست‌وجوی کلی) در مقالاتی که به زبان‌های فرانسوی، کره‌ای، انگلیسی، چینی، اسپانیایی، ژاپنی و پرتقالی نوشده شده‌اند.
۱۰) نمایش نتایج جست‌وجو بر اساس میزان مراجعه سایر نویسندگان به مقاله مورد نظر که تعیین کننده میزان اعتبار مقاله است.
۱۱) نمایه‌‌گذاری و دسترسی به محتوای پنهان وب با توافقی که با ناشران مقالات علمی – تخصصی صورت می‌گیرد.
نکته آخر درباره‌ پژوهش‌گر گوگل این که این سرویس گوگل، آزمایشی بوده، به عنوان نسخه بتا معرفی شده است و هنوز کامل نیست.

 .

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا