آموزش powerpoint

آموزش پاورپوینت – درج نماد و واژه های هنری، پیوند، ایجاد دکمه

آموزش پاورپوینت – درج نماد و واژه های هنری، پیوند، ایجاد دکمه

در صورتی که اسلاید به صورت ساده آماده شده باشد، می توان با کلیدهای حرکتی، صفحه به صفحه اسلاید را به مخاطب نشان داد. اما به جز این، می توانید برای هر اسلاید جلوه های ویژه ای در نظر بگیرید و اسلایدها را به یکدیگر پیوند کنید و دکمه های خاصی طراحی کنید که از آن برای پخش فیلم و اجرای نرم افزارهای خاص استفاده می شود. چگونه؟ عجله نکنید! قدم به قدم با ما همراه باشید!
درج یک پیوند ساده در یک اسلاید
اگر واژه یا متنی را اصطلاحا Hyperlink کنید، می توانید با کلیک بر روی آن واژه یا متن، به محل جدید وارد شوید. به طور مثال فرض کنید می خواهید عبارت «این سایت» شما را به یک صفحه اینترنتی هدایت کند. برای این کار، ابتدا عبارت «این سایت» را انتخاب کنید و با کلیک بر روی گزینه Hyperlink از زبانه Insert آدرس سایت مورد نظر را وارد کنید.
1
از طریق گزینه Hyperlink می توان واژه ها و عبارات را به جز سایت ها، به محل های دیگری نیز پیوند (لینک) کرد. کافی است به جای درج آدرس در محل مورد نظر، از سمت چپ پنجره باز شده محلی را برای پیوند انتخاب کرد. مثلا در تصویر زیر، عبارت «این سایت» به درایو E پیوند شده است.
2
ایجاد دکمه های عملیاتی
در یک سند پاورپوینت می توان دکمه های عملیاتی برای ارائه بهتر مطلب طراحی کرد. این دکمه ها می توانند اشکال و یا تصاویر درج شده در اسلایدها باشند.
استفاده از اشکال گرافیکی برای طراحی دکمه های عملیاتی
پس از درج یک شکل گرافیکی، اگر بر روی گزینه Action کلیک کنید، پنجره ای مطابق شکل زیر باز می شود که می توان عملیاتی برای آن شکل در نظر گرفت. این پنجره از دو بخش Mouse Click و Mouse Over تشکیل شده که همانطور که از معانی آن پیداست، گروه نخست عملیات مربوط به «کلیک ماوس» بر روی شکل مربوطه است و گروه دوم مربوط به زمانی است که ماوس «بر روی شکل مربوطه» حرکت می کند.
اکنون به بررسی گروه Mouse Click می پردازیم، گزینه های گروه Mouse Over دقیقا مثل گروه Mouse Click است و فقط در نوع عملیات (کلیک یا حرکت ماوس بر روی شکل) تفاوت دارند.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، اگر عبارت Hyperlink To را انتخاب کنید، می توانید برای شکل درج شده، دستوری انتخاب کنید که با کلیک ماوس بر روی آن به یکی از مقصدهای زیر برود:
Next Slid: اسلاید بعدی
Previous Slide: اسلاید قبلی
First Slide: اسلاید نخست
Last Slide: اسلاید آخر
Last Slide Viewed: آخرین اسلاید نمایش داده شده
End Show: پایان نمایش
3
عملیات اجرای یک برنامه با کلیک بر شکل درج شده
اگر بخواهید با کلیک بر شکل درج شده، یک برنامه از کامپیوترتان اجرا شود، کافی است گزینه Run Program را انتخاب کنید. در این صورت هر برنامه ای با فرمت اجرایی را می توان انتخاب کرد. اما اگر بخواهید با کلیک بر روی شکل درج شده یتان یک فایل (مثلا یک تصویر) باز شود، گزینه All Files را از پنجره باز شده انتخاب کنید.
4
اجرای فایل های صوتی پیش فرض پاورپوینت
از دیگر گزینه های این پنجره، انتخاب صداهایی است که به طور پیش فرض در نرم افزار پاورپوینت وجود دارد. این صداها، صداهای نمونه ای است که با انتخاب هر کدام از آنها عملیات پخش آن به دو صورت کلیک کردن و یا حرکت ماوس بر روی شکل درج شده اجرا می شود. مثلا صدای تشویق حضار و یا صدای بوق از صداهای نمونه است. می توانید آنها را امتحان کنید و در صورت نیاز در اسلایدهایتان از آنها استفاده کنید.
5
درج پاورقی و سربرگ و شماره گذاری اسلایدها
مجموعه اسلایدهای یک سند پاورپوینت را می توان شماره گذاری کرد و یا یک سربرگ و یا پاورقی مشترک به آنها اختصاص داد. همچنین می توان تاریخ نمایش سند پاورپوینت را بر روی تمام اسلایدها نشان داد. برای این کار گزینه Header and Footer را انتخاب کنید.
6
اگر از پنجره باز شده گزینه Date and Time را انتخاب کنید، تاریخ و زمان به طور خودکار بر روی سند شما درج می شود. بخش نخست که عبارت Update automatically در آن نوشته شده، تاریخ را به طور خودکار به روز می کند. یعنی در هنگام اجرای پروژه، تاریخ روز را نشان می دهد. اما اگر بخش دوم یعنی Fixed را انتخاب کنید، تاریخ روزی که پروژه را ایجاد کرده اید را به شما نشان می دهد.
شماره گذاری اسلایدها و درج عبارت در پاورقی
اگر از پنجره باز شده، گزینه Slide Number را انتخاب کنید، اسلایدهای شما شماره گذاری می شوند. همچنین اگر عبارت Footer را کلیک کنید، می توانید در مستطیل زیر آن واژه و یا عبارتی برای درج در پاورقی اسلایدها بنویسید.
7
گزینه Apply to All تنظیمات شما را به تمام اسلایدها اختصاص می دهد.
درج واژه های هنری
گزینه Word Art واژه ها و متون را به صورت هنری نشان می دهد. البته در طراحی نرم افزار آٰفیس، به نظر می رسد که Word Artها واژه های انگلیسی را زیباتر از واژه های فارسی نشان می دهند و باید گفت که اساسا این Word Artها برای حروف انگلیسی طراحی شده اند، اما به هر حال، برای نوشته های فارسی نیز قابل استفاده اند. در زیر یک مثال از این واژه های هنری را مشاهده می کنید:
8
درج نماد
برای درج نماد در یک اسلاید گزینه Symbol را انتخاب کنید. می توانید نمادهای متعددی را از پنجره باز شده انتخاب کنید. پس از انتخاب بر روی دکمه Insert کلیک کنید تا نماد انتخاب شده در اسلاید درج شود.
9
گزینه Object
همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، می توان نرم افزارهای آفیس را تا حدودی با یکدیگر ترکیب نمود. گزینه Object برای جاسازی یک صفحه و همچنین یک صفحه از پیش ساخته شده توسط برخی نرم افزارها، از جمله Excel در نرم افزار Word به کار می رود.
برای تمرین یک نمونه، ابتدا بر روی گزینه Object کلیک کنید. در لیست موجود از پنجره باز شده گزینه Microsoft Office Excel Worksheet را انتخاب کنید.
در این صورت یک فایل جدید Excel باز شده و شما می توانید توسط ابزارهای موجود آن را ویرایش کرده و در نرم افزار پاورپوینت آن را درج کنید.
10
درج فیلم و صدا در یک اسلاید
اگر بخواهید یک فیلم در اسلایدتان نمایش بدهید کافی hاست از گزینه Movie عبارت Movie from file را انتخاب کرده و فیلم مورد نظرتان را از کامپیوترتان انتخاب و درج کنید.
پس از درج فیلم پنجره ای باز می شود که از شما می پرسد نمایش فیلم به چه صورت باشد؟‌ وقتی که بر روی آن کلیک شد؟ یا همزمان با اجرای اسلاید؟
اگر می خواهید همزمان با اجرای اسلاید، فیلم تان هم نمایش داده شود، عبارت Automatically  را انتخاب کنید. اگر می خواهید وقتی بر روی فیلم کلیک کردید، فیلم نمایش داده شود، عبارت When Clicked را انتخاب کنید.
11
برای درج صدا هم از گزینه کنار Movie یعنی گزینه Sound استفاده کنید.
12
این گزینه دارای چهار زیر منو است و عملکرد آنها به شرح زیر است:
Sound from File: با استفاده از این گزینه می توانید صدا و یا موسیقی مورد نظرتان را از کامپیوتر پیدا کرده و آن را درج کنید.
Sound from Clip Organizer: با استفاده از این گزینه می توانید از صداهای پیش فرض نرم افزار استفاده کنید.
Play CD Audio Track: در صورتی که سی دی در کامپیوترتان داشته باشید، با این گزینه می توانید آن را در یک اسلاید اجرا کنید.
Record Sound: با استفاده از این گزینه می توانید صدای خودتان را ضبط کنید و هنگام اجرای اسلاید آن را پخش کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا