انتخاب موضوع پایان نامه

چگونگی انتخاب موضوع پایان نامه

 بانک دانلود پایان نامه

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

 آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

 

برای اغلب دانشجویان انتخاب موضوع پایان نامه بسیار مشکل می باشد. گاهی اوقات انتخاب موضوع تا ترم های پایانی طول می کشد و این امر موجب به تأخیر افتادنِ اتمام دروه تحصیلی می گردد. چند نکته درباره انتخاب موضوع پایان نامه توصیه می کنیم:

۱ـ  موضوع پایان نامه را هر چه زودتر انتخاب کنید. بهتر است از همان ترم اول دست به کار شوید.

۲ـ برای اینکه انتخاب موضوع آسانتر شود، توصیه می شود تحقیقات کلاسی را مرتبط با گرایشی که قصد پایان نامه نوشتن درباره آن دارید متمرکز کنید تا ضمن آشنایی بیشتر با موضوع، آشنایی با منابع و…، به انتخاب موضوع نزدیکتر شوید. البته می بایست از همان ترم های اول دست به کار شوید. به طور مثال اگر رشته شما ادیان باشد و قصد دارید تا درباره دین یهود به مطالعه و نوشتن پایان نامه بپردازید می توانید به طور نمونه در درس زبان تخصصی یک متن درباره یهودیت انتخاب کنید و اگر درس مسیحیت دارید  موضوع حضرت مسیح در اندیشه یهود را مورد بررسی قرار دهید و حتی اگر موضوع ریزتری در ذهن دارید می توانید به صورت خاص موضوعات مرتبط را برای تحقیق انتخاب کنید.

۳ـ انتخاب استاد راهنمای خوب که بتواند شما را در امر تحقیق و پژوهش یاری کند از موضوعی که مورد علاقه شما است و لی استاد خوبی برای راهنمایی پایان نامه تان نمی یابید اهمیت زیادی تری دارد. چرا که تحقیق و پژوهش در کنار استادی قوی، بی شک در تقویت بنیان های علمی شما تأثیر گذار خواهد بود. به صرف داشتن علاقه، اتنخاب یک موضوع مفیدِ فایده نخواهد بود.

۴ـ قبل از مطالعه اولیه و اطلاعات کافی از تهیه منابع برای تدوین پایان نامه از طرح موضوع آن اجتناب کنید. ابتدا مطالعات مقدماتی را انجام دهید و چنانچه یقین پیدا کردید که موضوع شما موضوع بکر و قابلیت تحقیق و نگارش دارد آن را مطرح و از آن موضوع دفاع کنید. ممکن است موضوعی را بدون مطالعه مقدماتی طرح کنید و هنگامی که کوچکترین چالش و پرسشی درباره آن مطرح می شود از آن منصرف شوید و به سراغ موضوع دیگری بروید که ارزش کمتری نسبت به آن دارد.

۵ـ ببینید که آیا منابع مورد نیاز برای تحقیق و پژوهش برای موضوعتان را در دسترس دارید. چنانچه  با بررسی و تأمل مطمئن شدید که منابع کافی برای نوشتن درباره موضوع مورد نظر ندارید موضوع دیگری که برای آن منابع کافی در دسترس دارید انتخاب کنید.

۶- شما می توانید با مراجعه مداوم به سایت ما و با عضویت در خبرنامه سایت همواره از لیست موضعات ارسالی سایت ما که بر اساس اولویت های تحقیقاتی کشور تدوین می شوند بهره مند شوید.

معیارهای انتخاب یک موضوع تحقیقاتی چیست؟

۱- موضوع باید مناسبت داشته باشد: یعنی جزء اولویتهای مهم و اساسی در نظر محقق  باشد بطور مثال  هرچه رنج موجودات مبتلا و عوارض اقتصادی و بهداشتی بالاتر باشد موضوع در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد مثلاً کیست هیداتیک که انتشارش وسیع بوده و تعداد زیادی از موجودات و انسانها به آن مبتلا هستند و در سال خسارات اقتصادی را وارد کرده و روش درمانی برای فرد مبتلا، جراحی است که هزینه بسیار بالایی دارد.
۲-اجتناب از دوباره‌کاری در موضوع طرح: برای اینکه بدانیم موضوع مورد تحقیق ما تکراری است یا خیر و آیا ارزش تحقیق دارد یا خیر باید یک بررسی متون داشته باشیم که با توجه به امکانات موجود و در دسترس کار بسیار ساده است ما می‌توانیم با مراجعه به مقالات داخلی و خارجی، خلاصه کنگره‌ها تماس با سایر محققینی که درخصوص موضوع پژوهش یا موضوعات مشابه کار کرده‌اند و همچنین استفاده از اینترنت و بانکهای اطلاعاتی که اخیراً تعدادی از آنها در سایت دانشگاه ها  در دسترس می‌باشد نظری اجمالی به کارهای سایر محققین داشته باشیم البته ذکر این نکته لازم است که زمانی می‌گوئیم یک موضوع تکراری که تمام ابعاد و موضوع مثل هم باشند. ولی اگر از نظر زمانی یا مکانی با هم متفاوت باشند ، دیگر موضوع تکراری نخواهد بود.

۳-موضوع قابلیت اجراء را داشته باشد: یعنی آیا تمام امکانات و شرایط لازم جهت انجام تحقیق درخصوص موضوع مذبور در آن مکان فراهم است یا خیر؟ و یک موضوع حتی اگر تمام ویژگی‌های لازم را داشته باشد اما قابل انجام نباشد موضوع خوبی نخواهد بود.

۴- کاربردی و مناسب با زمان و مقرون به صرفه باشد: عملاً مطالعاتی در اولویت پژوهشی قرار دارند که با حداقل هزینه جنبه کاربردی داشته و نتیجه آن برای برنامه‌ریزان و مدیران در جهت تأمین نیاز جامعه در زمان حال یا آینده نزدیک مفید واقع شود.

۵-نداشتن موانع اخلاقی: در مطالعاتی که در آن جامعه مورد مطالعه انسان بوده و مداخله‌ای بر سوژه‌های انسانی صورت می‌گیرد، رضایت‌مندی و حفظ حرمت انسانی و محرمانه نگاه داشتن اطلاعات بسیار ضروری است.

۶- مقبولیت سیاسی و فرهنگی: موضوع مورد مطالعه باید مورد پذیرش فرهنگ و عرف جامعه بوده و هیچگونه تضادی با سیاست کشور نداشته باشد.

نکات مهم در نوشتن عنوان موضوع:
عنوان موضوع از همه قسمتهای کار بیشتر خواننده دارد پس در انتخاب عنوان باید دقت کرده و به نکات زیر توجه کرد.
۱- عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.
۲- دربرگیرنده تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
۳-از به کار بردن مخففها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند اجتناب شود.
۴-به صورت خبری نوشته شده و از عناوین اختصاری استفاده نشود.
۵- سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.

مطالب مرتبط:
بانک موضوعات پایان نامه

آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

روش ثبت پایان نامه در سایت ایران داک

روش جستجو پایان نامه و مقاله در سایت ایران داک

نحوه استعلام موضوع پایان نامه از ایرانداک و گزارش پیشینه پژوهش

راه حلی برای تکراری نبودن موضوع پایان نامه

دانلود رایگان پایان نامه کارشناسی ارشد

آموزش گام به گام نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

آموزش نگارش پروپوزال

دانلود قالب آماده ورد برای نگارش پایان نامه ( نمونه پایان نامه )

آموزش تایپ پایان نامه در نرم افزار ورد (۱)

دانلود رایگان نمونه پاورپوینت آماده برای دفاع کارشناسی ارشد

دانلود رایگان ۱۱۵ هزار پایان نامه با متن کامل

 

.

 

‫۳۵ دیدگاه ها

  1. با سلام در رابطه با رشته ی روانشناسی و موضوعات مرتبط با ان مثلا اهمالکاری و…با مبانی اسلامی دنبال موضوع کامل برای چیدن سایر متغیر های پژوهش هستم
    اگر ممکن است هر چه سریع تر راهنمایی بفرمایید .البته متغیر های بدیع مد نظر است

  2. عبدالله نبی زاده: ” امواج الکترومغناطیس و تکنالوژی انتقال آنها و موجبرها ” دوستان این موضوع پایان نامه من است میشه لطفا کنید راجع به این موضوع کتاب های گوناگون را معرفی کنید ؟ لطفا

  3. باسلام وخسته نباشید .بنده برای پایان نامم موضوعاتی میخواستم که درمورد بازرگانی گرایش بازاریابی باشه والبته اینکه اگر موضوعی باشه درموردبرند وبرندسازی ممنون میشم

  4. سلام خسته نباشید، موضوع پایان نامه ارشد hse ترجیحا مرتبط با امداد و نجات یا آتش نشانی میخواستم ممنون.

  5. سلام ، من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات هستم ، لطفا برای پایان نامه به من موضوع پیشنهاد بدهید . متشکر

  6. سلام . لطفا موضوعات پیشنهادی برایپروژه پایانی مهندسی صنایع مقطع کارشناسی بگید . ممنون

  7. سلام خسته نباشید .لطفا چند موضوع برای پایان نامه مقطع ارشد رشته مدیریت سیستم و بهره وری پیشنهادبدید .باتشکر

  8. سلام و خسته نباشید.خواهش داشتم.چندتا موضوع پایان نامه ارشد عمران سازه خواستم در خصوص دیوار باشه بهتره.ممنونم

  9. سلام وقت بخیر
    لطفا برای رشته ی آی تی چندتا موضوع پیشنهاد بدین و اگه در مورد شبکه باشه خیلی خوبه
    سپاس فراوان

  10. سلام
    من دانشجو رشته مدیریت داخلی هستم.
    چندتا موضوع پایان نامه پیشنهاد میدین لطفا؟
    اگر هم درمورد بیمه باشه بهتره
    ممنون

  11. با عرض سلام و خسته نباشید
    لطفا موضوعات جدید در عرصه معماری برای انتخاب مو ضوع برای پایان نامه ارشد رو بزارید.اگه امکان داره لطف کنید به ایمیلم هم بفرستید.باتشکر فراوان

  12. سلام من دنبال موضوع برای پایان نامه مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی هستم. ممنون میشم با چند موضوع راهنمایی کنید.

  13. سلام. لطفا چند موضوع برای پایان نامه مقطع ارشد آموزش زبان انگلیسی به من پیشنهاد بدید.. ممنونم

  14. سلام
    لطفا موضوعات پیشنهادی برای من بفرستید
    برای پایان نامه ارشد روانشناسی بالینی
    مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا