معرفی پايگاه های اطلاعاتی علمی

معرفی پایگاه اطلاعاتی Engineering Village 2

معرفی پایگاه اطلاعاتی Engineering Village 2

پایگاه اطلاعاتی Engineering Village 2

Engineering Village  پایگاه اطلاعاتی در زمینه های فنی و مهندسی 

این بانک اطلاعاتی جامع مهندسی که محصول شرکت Elsevier Engineering Information می باشد، مجموعه کامل چندین بانک اطلاعاتی در زمینه های فنی و مهندسی است و امکان جستجو در ۷میلیون چکیده مقالات مجلات فنی مهندسی، گزارشهای فنی، مقالات ارائه شده در کنفرانس ها و سمینارها و گزارش های ثبت اختراعات و استانداردها را به محققین می دهد.

این بانک اطلاعاتی جامع شامل منابع زیر است:

۱- Compendex جامع ترین پایگاه اطلاعاتی کتابشناختی برای تحقیقات مهندسی است  که امروزه در دسترس می باشد و شامل متجاوز از ۷ میلیون مرجع و چکیده نامه اتخاذ شده از،  بیش از  ۵۰۰۰ نشریه مهندسی، کنفرانس و گزارش فنی می باشد.

اساس مباحث موضوعی مهندسی و علوم کاربردی بطور کامل نمایش داده می شوند.پوشش موضوعی آن در مهندسی هسته ای، مهندسی زیست پزشکی، حمل و نقل، مهندسی شیمی، تکنولوژی نوری، مهندسی کشاورزی و تکنولوژی تغذیه، مهندسی کامپیوتر و فرآوری داده ها، فیزیک کاربردی، الکترونیک و ارتباطات، کنترل، معدن، مکانیک، مواد، نفت، هوا و فضا، مهندسی خودرو همچنین زیرگروه های آنها و رشته های دیگر مهندسی می باشد.

پوشش زمانی آن از سال ۱۹۷۰ تاکنون می باشد. سالانه در حدود  ۲۵۰۰۰۰ رکورد جدید به این پایگاه اطلاعاتی از بیش از ۱۷۵ گرایش و رشته های تخصصی مهندسی اضافه می شود.

Compendex محصول شرکت Elsevier Engineering Informationمی باشد.

۲- CRC ENGnetBASE امکان دسترسی به بعضی از دستنامه های مهندسی برجسته دنیا که توسط CRC Press منتشر شده اند را میسر می کند. ENGnetBASE امکان دستیابی و جستجوی تمام متن در ۱۷۵ دستنامه معتبر فنی مهندسی را  به صورت online دارا   می باشد.اطلاعات بیشتر را در آدرس http//www.engnetbase.com بیابید.

۳- Techstreet standards یکی از بزرگترین مجموعه های استانداردها و مشخصات صنعتی را به شما ارائه می دهد که از بیش از ۳۵۰ سازمان استاندارد برجسته در حال توسعه جمع آوری شده است.

Techstreet منابع اطلاعاتی Mission-Critical و ابزارهای مدیریتی را برای مهندسین فراهم می کند. از طریق سایت وب آن شما به بیش از ۵۰۰۰۰۰ عنوان اطلاعات فنی دسترسی دارید که می توانید خریداری کنید.اطلاعات بیشتر را در آدرس http://www.techstreet.com بیابید.

۴- USPTO Patents

USPTO مخفف(United States Patent and Trademark Office) اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا می باشد که امکان دسترسی به کلیه گزارش های ثبت اختراعات از سال ۱۷۹۰ را فراهم می نماید و هر هفته به روز رسانی می شود.

ثبت اختراعات از سال ۱۷۹۰ تا ۱۹۷۵ فقط به صورت شماره ثبت اختراع یا  کد رده بندی آمریکا (current US classification) قابل بازیابی  می باشند. اما از سال ۱۹۷۶ به متن کامل گزارشهای ثبت اختراعات دسترسی خواهید داشت.اطلاعات بیشتر را در آدرس http://www.uspto.gov/patft/index.html  بیابید.

۵– esp@cenet امکان دسترسی به گزارش های ثبت اختراعات ثبت شده توسط اداره های ثبت اختراع ملی در اروپا بعلاوه  اداره ثبت اختراع اروپایی(EPO) و WIOP و ژاپن را فراهم می نماید.

۶– Scirus جامع ترین موتور جستجوی اطلاعات علمی اینترنتی است. موتور جستجوی Scirus با توجه به آخرین تکنولوژی موتورهای جستجو طراحی شده است و به دانشمندان، اساتید، دانشجویان و هر کسی امکان می دهد که جستجوی خود را فقط به سایت های اینترنتی علمی محدود کند. Sciruce بیش از ۱۳۵ میلیون صفحه علمی، عبارت از ۱۲۰ میلیون صفحه وب همچنین ۱۷ میلیون رکورد از منابعی از قبیل Science Direct، MEDLINE on BioMedNet، Beilstein on ChemWeb، US Patent Office، Mathematics Preprint Server، Chemistry Preprint Server، E-Print ArXiv، CogPrints و NASA را پوشش می دهد.

صفحات وبی که Sciruce  پوشش می دهد عبارتند از: ۴۵ میلیون سایت آموزشی،۸/۱۴ سایت سازمانی، ۵/۵ میلیون سایت دانشگاههای انگلستان، ۱۸ میلیون سایت تجاری و ۷/۴ میلیون سایت دولتی می باشد. Sciruce محصول شرکت Elsevier می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.scirus.com مراجعه کنید.

عضویت درEngineering Village 2

با توجه به اینکه دسترسی به Engineering Village 2 بر اساس IP Addressها تنظیم شده است و احتیاجی به وارد کردن user name و password ندارد ولی با عضویت(Register) در Engineering Village 2  و ایجاد یک پوشه شخصی(My Folder) از امکاناتی مانند ذخیره کردن جستجو ها (Saved Searchs) و E-mail Alerts و  Save to Folderهم استفاده کنید.

اگر شما عضو هستید دکمه Login را در کادر Personal Account کلیک کنید و آدرس e-mail و password  خود را وارد کنید و در صورتیکه عضو نمی باشید با انتخاب لینک Register و پر کردن فرم عضویت با وارد کردن نام، نام خانوادگی، آدرس e-mail و وارد کردنpassword و  کلیک کردن دکمه Submit  سیستم user name  شما را فعال می کند  و با کلیک دکمه continue می توانید از این امکانات استفاده کنید.

جستجوی سریع(Quick)

ابتدا دکمه  Quick Search را انتخاب کنید.

 کلید واژه یا  کلید واژه های جستجو را در کادر جستجو ی SEARCH FOR وارد کنید.

در جستجوی سریع شما

شما می توانید از امکان فیلدهای جستجو (SEARCH IN )استفاده کنید که عبارتند از :

  • تمام فیلدها(All Fields)

  • فیلدهای موضوع/عنوان/چکیده (Subject/Title/Abstract)

  • چکیده (Abstract)،نویسنده(Authors)

  • موسسه یا سازمانی که نویسنده به آن وابسته است (Author affiliation)

  • کد رده بندی Ei Classification code) Ei)

  • شش کاراکتری که نمایشگر نام نشریه می باشد(CODEN)

  • اطلاعات مربوط به کنفرانس از قبیل نام، تاریخ، محل(Conference information)

  • کد کنفرانس(Conference code)که مقالات از سال ۱۹۸۲ به بعد را پوشش می دهد

  • شماره سریال استاندارد بین المللی(ISSN)

  • سر عنوان اصلی Ei main heading) Ei)

  • نام ناشر(Publisher)

  • نام نشریه(Serial title)

  • عنوان مقاله(Title)

  • اصطلاحات کنترل شده  Ei Controlled Term) Ei)

در روش جستجوی سریع شما می توانید از عملگرهای AND، OR و AND NOT استفاده نمایید که در قسمت عملگرها توضیح داده شده است.

از منوی کشویی Document type می توانید نوع نشریات را مشخص کنید که شامل همه نوع اسناد(All document types) که به صورت پیش فرض انتخاب شده است، مقاله نشریه(Journal article)، مقاله کنفرانس(Conference article)، مجموعه مقالات یک کنفرانس (Conference proceeding)، پایان نامه(Dissertation) می باشد.

از منوی کشویی Treatment Type می توانید مشخص کنید که مقالات شما کاربردی(Applications)، زندگینامه(Biographical)، اقتصادی(Economic)، آزمایشی(Experimental)، تاریخی(Historical) و غیره باشد که مقالات از سال ۱۹۸۵ به بعد را پوشش می دهد.

می توانید جستجوی خود را از لحاظ زبان(Language) چاپ نشریات به انگلیسی،چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، روسی و اسپانیایی محدود کنید.

می توانید جستجوی خود را از لحاظ زمانی محدود کنید که به عنوان مثال از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ باشد.

با انتخاب گزینه Last four updates only می توانید جستجوی خود را محدود به ۴ هفته اخیری که database به روزرسانی شده است بنمایید.

می توانید نتایج جستجو را بر اساس میزان ارتباط(Relevance) و یا جدیدترین مقاله(Date) بازیابی کنید، که از قسمت Sort By آنها را انتخاب کنید.

وقتی کلید واژه یا کلید واژه هایی در کادر جستجو وارد شوند با کلیک کردن دکمه Search   کلیه کلمه هایی که از لحاظ املایی ریشه یکسانی با کلید واژه مربوطه دارند بازیابی می شوند به عنوان مثال با جستجوی کلید واژه management کلمات manage، managed، manager، managers، managing، management نیز بازیابی می شوند با انتخاب گزینهAutostemming off فقط خود کلید واژه جستجو می شود.

سپس دکمه Submit را کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا