کارشناسی ارشد

چگونه برای کنکور کارشناسی ارشد زبان بخوانیم

چگونه برای کنکور کارشناسی ارشد زبان بخوانیم ؟

چگونه برای کنکور کارشناسی ارشد زبان بخوانیم

در کنکور ارشد شما با حجم زیاد منابع روبرو هستید و عموما باید از بین منابع مهم‌ترین آن‌ها را انتخاب کرد.
از تفاوت های مهم کنکور ارشد با کنکور کارشناسی حجم منابع پیش رو شماست. برای مثال شما ناچارید از میان سه کتابی که برای یک حوزه درسی تان پیشنهاد شده است و هر سه حجیم هستند یک یا حداکثر دو منبع را انتخاب کنیدبرخی از داوطلبین که به دنبال بهانه ایی برای گریختن از زبان هستند، به بهانه سنگین و حجیم بودن منابع و کمبود وقت، زبان را بی هیچ تاملی کنار می گذارند.

در خصوص اهمیت زبان و نقش تعیین کننده ایی که در رتبه ی شما در کنکور دارد پیش از این گفته شد آنچه هم اکنون قصد پرداختن به آن را دارم چگونگی خواندن زبان و زمان های مرده ایست که می توان آن را با زبان زنده کرد.

افرادی که زندگی کردن در شهرهای بزرگ را انتخاب کرده اند یا وادار به این نتخاب شده اند همگی معترفند رفت و آمد، خرید و بسیاری از امور ساده با اتلاف وقت زیادی همراه است. از طرفی بسیاری از افرادی که کنکور ارشد را در پیش رو دارند بر خلاف کنکور کارشناسی که عموما به عنوان یک دبیرستانی وظیفه زیادی به جز درس خواندن نداشتند ، و تمام خانواده در حال سرویس دادن به ایشان برای قبولی در دانشگاه بودند حال به عنوان فردی متاهل یا فرزندی از خانواده که حداقل ۲۲ سال دارد وظایف دیگری نیز به عهده دارند و ناچار به رفت و آمد و صرف وقت بیشتر برای اموری غیر از درس خواندن هستند.

بهترین راه این است که وقت هایی که در اتوبوس، تاکسی، مترو، صف نان و مرغ و کره هستید لغات زبان را مرور کنید.اما پیش از آن ..

برای شروع تعامل با زبان باید بدانید داشتن دامنه لغت گستره مهم ترین گام برای پاسخگویی به سوالات است.

مرور کنکور سال های  گذشته

باید کنکور ده سال اخیر رشته خود را بررسی کنید و لغاتی که برای شما غریب هستند را از آن استخراج کنید. ( این کار را از آخر به اول آغاز کنید از کنکور۹۱ تا۸۱) بی تردید بسیاری از این لغات در کنکور سال بعد تکرار خواهند شد و این منبع بهترین در کنار کتاب های دیگر لغات است که در رشته های مختلف متفاوت است. برخی موسسات جزوه ایی از لغات عمومی متداول در کنکور را جمع آوری کرده اند که حفظ کردن این لغات هم برای پاسخگویی به سوالات عمومی و هم اختصاصی مفید است.

حفظ کردن لغت بر اساس برنامه

طبق اصولی که پیش از این در خصوص اصول برنامه ریزی به آن پرداختیم، ابتدا حجم لغاتی را که می خواهید حفظ کنید مشخص کنید و به تعداد روزهایی که دارید تقسیم کنید مثلا برای حفظ ۵۰۴ واژه در دو ماه باید هر روز ۸ تا ۹ واژه حفظ کنید. حفظ لغات را از صبح زود آغاز کنید اما وقتی را که به آن اختصاص می دهید چندان طولانی نباشد لغات را در یک دفترچه قابل حمل کوچک و سبک یادداشت کنید و در طول روز در زمان هایی مرده(رفت و آمد، پیام بازرگانی های وسط فیلم، خریدو ..) مرور کنید.

همچنین می توانید لغات را به مکان هایی که در روز زیاد مرجعه می کنید بچسبانید مثل در یخچال!

معنای لغات را حتما انگلیسی به انگلیسی بخاطر بسپارید

در کنار یاداشت معنای انگلیسی به فارسی باید حتما معنای انگلیسی به انگلیسی آن را یادداشت کنید یا بخاطر بسپارید این کار هرچقدر وقت گیر است اما به شدت به نفع شماست چون بسیاری از لغات انگلیسی معنای مشخصی به فارسی ندارند یا معادل های فارسی آن به خوبی معنای آن لغت را انتقال نمی دهند وعلاوه بر این در دیکشنری های انگلیسی به فارسی عموما رایج ترین معنا را در مقابل واژه می نویسند در حالی که در کنکور در بسیاری موارد معنایی از واژه منظور است که رایج نیست ولی در معنای انگلیسی به انگلیسی تمامی معنا هایی که واژه دارد شرح داده شده است و شما بجای حفظ یک کلمه به عنوان معنا یک تصویر از معنای لغت در ذهن تان خواهید داشت که زودتر در ذهن شما جا میگیرد و دیرتر هم فراموش می شود و در هنگام دیدن آن لغت در متن هم کارایی بیشتری در فهم کلی دارد.

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا