آموزشآموزش powerpoint

آموزش پاورپوینت – ایجاد اسلاید جدید و ویرایش نوشته ها

آموزش پاورپوینت – ایجاد اسلاید جدید و ویرایش نوشته ها

در این درس با چگونگی درج و ویرایش اسلایدها برای انجام یک پروژه ساده آشنا خواهیم شد. در حین انجام پروژه، کارکرد گزینه های نخستین زبانه (Home) را بررسی خواهیم کرد.

بعد از ایجاد یک سند پاورپوینت، یک صفحه سفید می بینیم که از دو مستطیل تشکیل شده است. این صفحه سفید را اصطلاحا «اسلاید» می گویند. یک پروژه، از مجموعه ای از اسلایدها تشکیل شده است. در مستطیل بالا و پایین، دو جمله زیر نوشته شده است:
Click to add title
Click to add subtitle
همانطور که از این دو جمله انگلیسی پیداست، با کلیک بر روی مستطیل بالا می توان برای اسلاید یک تیتر یا عنوان انتخاب کرد. در مستطیل پایینی نیز می توان محتوای اسلاید یا اصطلاحا «زیرتیتر» را درج کرد.

1

انتقال مستطیل های عنوان و زیر عنوان در اسلاید
پس از درج عنوان و متن نخستین اسلاید، می توانید مستطیل عنوان را به نقطه بالاتری انتقال دهید که اسلاید، شکل زیباتری به خود بگیرد. برای این کار بر روی یکی از ضلع های مستطیل عنوان کلیک کنید تا مستطیل قابل انتخاب شود. سپس با نگه داشتن کلیک چپ، مستطیل را مطابق تصویر زیر از نقطه ۱ به نقطه ۲ انتقال دهید. این کار را برای مستطیل زیر عنوان نیز می توانید انجام دهید.

2

کپی، برش و جایگزینی واژه ها در نرم افزار پاورپوینت
بخشی از گزینه ها در نرم افزارهای مجموعه آفیس مشترک است.
با این حال به طور مختصر به توضیح کپی، برش و جایگزینی یک متن می پردازیم. این دستورات از بخش Clipboard از زبانه Home قابل دسترسی اند.

3

مدیریت اسلایدها
یک اسلاید در حالت اولیه و پیش فرض، از یک تیتر و یک زیرتیتر تشکیل شده است. اما می توان از طراحی های دیگری استفاده کرد. نخستین گزینه در بخش Slides از زبانه Home گزینه New Slide است که اگر بر روی آن کلیک کنید، اسلاید جدیدی مطابق ساختار اسلاید قبلی، به سند شما اضافه می شود. اما اگر بر روی فلشی که در مقابل عبارت New Slides نوشته شده، کلیک کنید، پنجره کوچکی باز می شود که می توانید یکی از صفحات و ساختار دلخواه اسلاید خود را برای اسلاید جدید انتخاب کنید. (این مدل ها در گزینه Layout در همین بخش نیز قرار دارد). به طور نمونه، در تصویر زیر اسلایدی با یک تیتر و دو ستون زیرتیتر یا محتوا را انتخاب می کنیم.

4

در این صورت اسلایدی مطابق شکل زیر ایجاد می شود:

5

همانطور که در تصویر بالا می بینید، در ستون سمت چپ، اسلایدهای ایجاد شده به ترتیب به سمت پایین شماره گذاری و لیست می شوند. با کلیک بر روی هر کدام از آنها، می توانید محتوای اسلاید مورد نظر را ببینید و ویرایش کنید. برای انجام پروژه این درس، می توانید اسلاید دوم را مطابق شکل زیر در کامپیوتر خود ایجاد کنید:

6

در بخش Slide گزینه‌ Reset، تنظیمات درون اسلاید را به حالت اولیه باز می گرداند و گزینه Delete نیز اسلاید انتخاب شده را حذف می کند.

بررسی گزینه‌های بخش Font

7

تغییر اندازه متن
برای تغییر اندازه واژه و یا بخشی از متن، ابتدا باید بخش مورد نظر را انتخاب کنیم. پس از انتخاب کردن بخش مورد نظر، با استفاده از محلی که شماره «اندازه» در آن نشان داده شده، متن را به اندازه دلخواه تنظیم می کنیم.

8

کوچک کردن و بزرگ کردن سریع واژه ها
تاکنون آموختیم که چطور می توان اندازه واژه و یا متن را با استفاده از جعبه اندازه و انتخاب شماره سایز، تغییر داد. اگر می خواهید این کار را به طور سریع انجام دهید (یعنی هر واژه را یک شماره بزرگ یا کوچک کنید)، از دو گزینه (Grow Font) و (Shrink Font) که در تصویر زیر نشان داده شده، استفاده کنید.

9

برجسته سازی متون (Bold, Italic, Underline)
گاهی نیاز است که در یک سند، واژه و یا بخشی از متن را به صورت خاص برجسته کنید تا از واژه های دیگر متفاوت باشد. مثلا واژ‌ه ای را پر رنگ کنید، به صورت «کج» آن را تایپ کنید و یا خطی در زیر واژه بکشید.
با استفاده از سه آیکون (نماد) که در شکل زیر می بینید، می توانید واژه و یا متن خود را برجسته کنید. کافی است بخش مورد نظر را انتخاب و بر روی آیکون مورد نظر کلیک کنید تا تغییرات را ببینید:

10

کشیدن خط بر روی متن
با استفاده از گزینه (Strikethrough) می توان یک خط بر روی متن (مانند تصویر زیر) رسم کرد.

11

ایجاد سایه در واژه
برای زیبا سازی متون درج شده در یک اسلاید می توان برای واژه ها یک «سایه» ایجاد کرد. برای این کار از گزینه Text Shadow که با حرف اختصاری S در تصویر زیر نشان داده شده، استفاده کنید.

12

ایجاد فاصله بین حروف و کاراکترها
با استفاده از گزینه Character Spacing که با عبارت اختصاری AV در بخش Font درج شده، می توان بین حروف و کاراکترهای یک متن، فاصله ایجاد کرد. این فاصله از «کمترین» تا «بیشترین» مطابق لیست زیر قابل تغییر است. همچنین با استفاده از گزینه More Spacing می توان فاصله بیشتری از اندازه حداکثری که در لیست وجود دارد بین حروف ایجاد کرد.

13

تغییر وضعیت حروف (انگلیسی)
گزینه (Change Case) که در تصویر زیر می بینید، برای تغییر حالت کوچک یا بزرگ بودن حروف انگلیسی به کار می رود و کاربردی برای زبان فارسی ندارد.

14

اولین گزینه، که با نام Sentence Case نشان داده شده، نخستین حرف جمله را به صورت بزرگ می نویسد.
دومین گزینه، که با نام lower case نشان داده شده، تمام حروف انتخاب شده را به حروف کوچک انگلیسی تغییر می دهد.
سومین گزینه که با نام UPPER CASE نشان داده شده، تمام حروف انتخاب شده را به حروف بزرگ انگلیسی تغییر می دهد.
چهارمین گزینه که با نام Capitalize Each Word نشان داده شده، نخستین حرف هر واژه را به صورت حرف بزرگ می نویسد.
و بالاخره پنجمین گزینه که با نام tOGGLE cASE نشان داده شده، حروف کوچک را به بزرگ و حروف بزرگ را به کوچک تبدیل می کند.
نکته: در تصویر بالا گزینه ها به ترتیب بر روی جمله نوشته شده اعمال شده است.

تغییر رنگ متن
برای تغییر رنگ یک واژه و یا متن، از جعبه رنگی که در بخش Font وجود دارد استفاده کنید.

15

اگر بخواهید به جز رنگ های استاندارد که در تصویر بالا مشاهده می کنید، رنگ های دیگری انتخاب کنید، در این صورت با استفاده از گزینه More color که در زیر جعبه رنگ نوشته شده، پنجره کوچکی باز می شود که می توانید طیفی از رنگ ها را ببینید و انتخاب کنید. گزینه‌ Standard رنگ های پر استفاده و گزینه Custom رنگ های بیشتری است که می توان به طور دقیق تر رنگ مورد نظر را انتخاب کرد.
توجه داشته باشید که زبانه سمت راست که در تصویر زیر نشان داده شده، می تواند رنگ را از روشن ترین تا تیره ترین وضعیت تغییر دهد.

16

تغییر فونت متن‌
فونت به معنای شکل یک واژه یا متن است. استفاده از فونت ها و اینکه کدام فونت مناسب چه متنی است، تاثیر زیادی در زیباسازی اسلایدها دارد.
هر فونت با یک اسم نمایش داده می شود که از جعبه فونت ها قابل انتخاب و تغییر است. برای اعمال تغییرات در واژه و یا متن مورد نظر، ابتدا آن را انتخاب و سپس فونت آن را تغییر می دهیم.

17

بازگشت به فرمت اولیه
آخرین گزینه از گروه Font در منوی Home گزینه ای است به اسم Clear Formatting که در تصویر زیر نشان داده شده است.

18

از این گزینه برای بازگشت تغییرات در فونت به حالت اولیه نرم افزار پاورپوینت استفاده می شود. به طور مثال اگر شما فونت بخشی از متن را تغییر داده باشید، رنگ آن را عوض کرده باشید، در زیر آن خط کشیده باشید و خلاصه هر تغییری در شکل متن داده باشید، اگر آن بخش را انتخاب و گزینه Clear Formatting را کلیک کنید، خواهید دید که کلیه تغییرات از بین رفته و متن به حالت اولیه باز می گردد.

اجرای یک اسلاید
بعد از ساخت نخستین پروژه خود با نرم افزار پاورپوینت می توانید آن را اجرا کنید. منظور از اجرا، نمایش آن به صورت تمام صفحه (Full Screen) است که معمولا توسط ویدیو پروژکتورها در سالن های کنفرانس آن را نمایش می دهند.
برای اینکار از زبانه Slide Show گزینه From Beginning را انتخاب کنید.

19

همچنین می توانید با استفاده از کلید F5 صفحه کلید، اسلاید را به صورت تمام صفحه ببینید. با استفاده از کلیدهای حرکتی (چپ و راست) می توانید به اسلایدهای بعدی و یا قبلی حرکت کنید پروژه یتان را در حالت خروجی مشاهده کنید.
برای خروج از حالت تمام صفحه یا Full Screen دکمه Escape که در گوشه بالا و سمت چپ صفحه کلید قرار دارد را کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا