آموزش powerpoint

آموزش پاورپوینت – ایجاد شکل های هنری (Smart Art) و گرافیکی (Shape)

آموزش پاورپوینت – ایجاد شکل های هنری (Smart Art) و گرافیکی (Shape)

درج اشکال گرافیکی
در زبانه Insert گزینه ای به نام Shape وجود دارد. این گزینه در بخش Drawing از زبانه Home نیز وجود دارد که در درس سوم با آن آشنا شدیم اما در این درس به بررسی دقیق تر این بخش خواهیم پرداخت.
از این بخش می توانید اشکال گرافیکی مختلفی را در یک سند پاورپوینت وارد کنید و بر حسب نیاز بر روی آن طراحی های خود را انجام دهید. برای این کار یکی از اشکال مورد نظرتان را انتخاب کنید، در این صورت شکل ماوس و علامت «مکان نما» به صورت علامت مثبت (+) ظاهر می شود که با رسم آن بر روی هر نقطه ای از صفحه و به اندازه دلخواه، می توان شکل مورد نظر را ترسیم کرد.
1
برای اضافه کردن متن به شکل گرافیکی درج شده کافی است بر روی شکل کلیک کرده و متن خود را تایپ کنید.
بعد از کشیدن تصویر، یک زبانه «مخفی» با نام Format به زبانه های اصلی اضافه می شود. گزینه های این زبانه برای ویرایش شکل کشیده شده به کار می رود.
2
نکته: اگر شکل گرافیکی را در صفحه درج کردید، سپس به زبانه دیگری مراجعه کردید و زبانه Format مجددا مخفی شد، کافی است بر روی شکل درج شده، دو بار کلیک کنید. در این صورت زبانه Format مجددا نشان داده خواهد شد.
زبانه Format
Insert Shape
3
این بخش دارای سه قسمت است. قسمت نخست که پیش تر هم توضیح داده شد، برای درج اشکال گرافیکی به کار می رود. با استفاده از گزینه Edit Shape می توان تغییراتی بر روی شکل درج شده اعمال کرد. به عنوان مثال اگر بر روی گزینه Convert to Free form کلیک کنید،‌ گزینه Edit Points فعال می شود و می توانید با استفاده از نقاطی که در شکل می بینید،‌ تغییرات را به صورت دستی و با ماوس بر روی شکل درج شده اعمال کنید.
4
با استفاده از قسمت Text Box هم می توانید متنی را به بخش خاصی از اسلاید اضافه کنید. اگر بر روی این گزینه کلیک کنید، می توانید در هر بخشی از اسلاید یک چهار ضلعی رسم کنید و در آن چهار ضلعی، واژه یا متن مورد نظرتان را بنویسید.
Shape Style
5
با استفاده از گزینه های این بخش، می توان شکل گرافیکی درج شده را رنگ آمیزی کرد و یا حالت نمایشی آن را تغییر داد. در سمت راست رنگ های نمونه، سه گزینه وجود دارد:
Shape Fill: با استفاده از این گزینه، می توان داخل شکل درج شده را رنگ آمیزی کرد.
Shape Outline: با استفاده از این گزینه می توان رنگ خط بیرونی شکل درج شده را تغییر داد.
Shape Effects: با استفاده از این گزینه می توان به شکل درج شده، افکت یا «جلوه های ویژه» اعمال کرد.
نکته: تمامی گزینه های بخش Arrange و Size در بخش کار با تصاویر در درس قبل توضیح داده شد. این گزینه ها برای اشکال گرافیکی نیز سازگار است و تفاوتی با تصاویر ندارد.
6
درج Smart Art 
یکی از گزینه های بخش Illustrations در منوی Insert گزینه‌ای است به نام Smart Art که قابلیت ایجاد یک لیست به صورت اشکال گرافیکی را دارد.
7
در سمت چپ پنجره باز شده، عناوینی وجود دارد که با انتخاب آنها، زیر مجموعه هر کدام از این عناوین به صورت تصویر در پنجره روبروی آن نشان داده می شود. به طور مثال، با انتخاب عنوان Cycle، اشکال چرخشی و با انتخاب گزینه Pyramid، اشکال هرمی انتخاب می شود.
با درج هر کدام از این اشکال، می توان متن های مورد نظر را درون آن بخش ها تایپ کرد تا در نهایت، محتوا به صورت زیباتری ارائه شود.
به عنوان نمونه، یک شکل از اشکال Process را انتخاب می کنیم:
8
پس از انتخاب شکل مورد نظر، منوی پنهانی با عنوان SmartArt Tools ظاهر می شود که می توان تغییراتی در شکل مورد نظر اعمال کرد.
9
این منو، از دو زبانه Design و Format تشکیل شده که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
زبانه Design
بررسی گزینه ها از چپ به راست:
گزینه Add Shape برای اضافه کردن بخش های بیشتر به شکل استفاده می شود. «فعال» یا «غیر فعال» بودن زیرمنوهای Add Shape بسته به شکل مورد نظر متفاوت است. به عنوان مثال، تصویر زیر از دایره هایی تشکیل شده که می توان به سمت چپ یا راست آن، باز هم دایره اضافه نمود. اما ساختار این شکل به صورت خطی است و نمی توان به بالا یا پایین آن،‌ دایره اضافه کرد. برای این کار باید تصویر دیگری از بخش Process انتخاب کنیم.
در تصویر زیر برای اضافه کردن یک دایره بعد از دایره های موجود از گزینه Add Shape After و برای اضافه کردن یک دایره قبل از دایره‌های موجود، از گزینه Add Shape Before استفاده می کنیم.
10
با استفاده از گزینه Add Bullet می توان یک نماد گرافیکی قبل از واژه درج کرد. این گزینه در درس های قبل توضیح داده شد که کاربرد آن در اینجا نیز مشابه همان است.
گزینه Right to Left عناصر شکل را «برعکس» می کند. یعنی آنها را از راست به چپ و یا برعکس، تنظیم می کند.
گزینه های Layout و Promote و Demote و Text Plan برای بخش های خاصی از اشکال Smart Art استفاده می شود.
به عنوان مثال بخش Hierarchy، برای درج نمودارهای طبقه بندی شده بکار می رود و این گزینه ها با انتخاب این بخش فعال می شوند.
با استفاده از گزینه Layout می توان نمودار درج شده را تغییر داد.
گزینه Promote نیز برای «ارتقای» یک مرحله از شکل انتخاب شده به مرحله بالاتر کاربرد دارد. به شکل زیر توجه کنید:
11
برای اینکه واژه چگالی را در سطح یکم این نمودار انتقال دهیم، گزینه Promote را انتخاب می کنیم. گزینه Demote دقیقا برعکس Promote عمل می کند.

12

گزینه Text Plan برای درج و ویرایش متن درون باکس های شکل به کار می رود. در تصویر زیر، ابتدا شکل مورد نظر درج و سپس با استفاده از گزینه Text Plan عناوین به آن اضافه شده است. ممکن است که شما همزمان با درج شکل، واژه های مورد نظرتان را درون باکس بنویسید و نیازی به این گزینه نداشته باشید.
13
گزینه Layout برای تغییر شکل SmartArt به کار می رود. با کلیک بر روی گزینه More Layout پنجره SmartArt مجددا باز می شود که می توان اشکال را از گروه های موجود انتخاب کرد.
14
گزینه Change Color برای تغییر رنگ نمودار درج شده به کار می رود:
15
با استفاده از گزینه SmartArt Style می توان شکل نمودار درج شده را تغییر داد:
16
گزینه Reset Graphic نیز برای بازگرداندن شکل به حالت اولیه استفاده می شود.
بخش Format
گزینه های این بخش ساختار شکل درج شده را تغییر می دهد.
17
این گزینه ها را از چپ به راست بررسی می کنیم:
گزینه Change Shape برای تغییر شکل بخش انتخابی به کار می رود. تصویر زیر یکی از اشکال بخش «Hierarchy» را در حالت عادی نشان می دهد.
18
برای تغییر شکل هر کدام از مستطیل ها، کافی است آن را انتخاب کرده و با استفاده از گزینه Change Shape شکل جدیدی جایگزین آن کنیم.
19
با استفاده از گزینه Larger می توان شکل انتخاب شده را «بزرگ تر»کرد.
20
به همین ترتیب و با توجه به تصویر بالا، با استفاده از گزینه Smaller می توان شکل انتخاب شده را «کوچک تر» کرد.
گزینه Shape Style برای تغییر رنگ شکل انتخاب شده به کار می رود.
21
با استفاده از گزینه های Shape Fill و Shape Outline و Shape Effect نیز می توان به ترتیب: رنگ شکل را تغییر داد؛ خط دور شکل را پررنگ تر کرد و یا تغییر رنگ داد؛ به نمودار «سایه» اعمال کرد.
بخش های Word Art Style و Arrange و Size نیز در درس های قبل توضیح  داده شد. گزینه های این بخش‌ ها برای تغییر شکل متن، مرتب سازی و تغییر اندازه شکل مورد نظر استفاده می شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا