نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

اشتباهات رایج در نگارش پروپوزال

اشتباهات رایج در نگارش پروپوزال

  آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

.

پروپوزال در بیشتر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دارای قالب و اسکلت بندی تقریبا یکسانی است که در مورد موضوع روش های کار هدف زمان بندی طی کار منابع مالی مورد نیاز و نتایج احتمالی کار تحقیقاتی منابع استفاده کننده محقق و … می باشد. که موظف می کند فرد محقق یا همان دانشجو در همین مسیر قدم بردارد و پروپوزال خود را به همان شکل تدوین نماید. در بعضی قواعد نوشتاری از جمله اندازه و سایز فونت و نوع قلم نوشتاری نیز تعریف شده است.

ولی بعضی افراد اشتباهات بزرگی در نگارش پروپوزال همچنین انجام پایان نامه خود انجام می دهند. مبنای فکری بیشتر ما در مورد نوشته های خود این است که هرچقدر متن حجیم و بیشتری داشته باشیم و توضیح مفصل تری بدهیم یعنی دارای اطلاعات علمی بالاتری هستیم و بیشتر مورد پسند قرار می گیرد و اینکه پروپوزال با صفحات زیاد و متن زیاد داشته باشیم، زودتر باعث تصویب پروپوزال و مقبولیت کارگروه تخصصی تصویب کننده قرار می گیرد در صورتیکی این اندیشه کاملا غلط است. پروپوزال باید به گونه ای نوشته شود که با جملات کوتاه و اختصاری مفهوم و منظور ما را به مخاطب برساند. باید این را در نظر داشته باشیم داوران موردنظر جز کسانی هستند که اطلاعات کافی در مورد اصطلاحات موضوع رشته شما دارند و نیازی نیست که همه اصلاحات را بسط دهید بلکه با گفتاری کوتاه به آن بپردازید به شکلی مطالب را عنوان کنید که باعث جلب مخاطب گردد و حوصله مخاطب از خواندن باقی مطالب سر نرود.

انتخاب موضوع، زمان و تلاش کافی برای این موضوع شما را هرچه زودتر و بهتر به ادامه مسیر و گرفتن نتیجه دلخواه هدایت می کند اشتباهی که اکثر دانشجویان دارند این است که در بازه زمانی بسیار کوتاه پروپزوال را به اتمام رسانده تا به تصویب برسد و پایان نامه خود را آغاز کنند در صورتی که این فکر غلطی است زیرا عجله و سهل انگاری در انتخاب موضوع باعث می شود شما نه تنها نتوانید در بازه زمانی مناسب پایان نامه را به سرانجام برسانید بلکه باعث می شود در رسیدن به نتیجه دلخواه دچار مشکل شوید.

نیازی نیست که روش تحقیق و مراحل آزمایش و… را جزبه جز تعریف کنید بلکه کوتاه و مختصر قسمت های ضروری را بیان نمائید. این قسمت ها در خود پایان نامه شما آورده می شود و تعریف بازتر موضوعات در خود پایان نامه انجام می شود.
در پروپوزال خود سعی کنید مطالبی را عنوان کنید که براثر مطالعه پیشین متوجه شده اید به آن دست پیدا خواهید کرد و چناچه مطلبی را بنویسید که نمی دانید واقعا در پایان نامه توان کار کردن در آن دارید در زمان دفاع و حین انجام پایان نامه شما را به دردسر می اندازد.

منابعی را عنوان کنید قابل دسترس شما هستند و یا مطمئن هستید می توانید در حین نگارش پایان نامه به آن دست پیدا کنید.

.

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا