نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

اصلاحات پایان نامه بعد از دفاع

اصلاحات پایان نامه بعد از دفاع

  آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

.

پس از اتمام کار و دریافت نمره از کارگروه دفاع، چنان چه نیاز به اصلاحاتی نباشد دانشجو باید مراحل اجرایی کار را دنبال کند و طبعا برای اخذ گواهی فراغ از تحصیل از دانشکده، باید با اداره های آموزش، مالی، دانشجویی و کتابخانه و یا آزمایشگاه تسویه حساب کند.

اگر چه دفاع، مرحله نهایی پایان نامه به حساب می آید و گذر موفقیت آمیز از این مرحله، شیرین است و آسودگی از انجام وظیفه ای سنگین به حساب می آید، اما این احتمال را نباید نادیده گرفت که گاهی در جلسه دفاع، اساتید نظراتی مطرح می کنند که درج آن ها در پایان نامه ضروری به نظر می رسد. به هر حال دانشجو در جهت اصلاح کار خویش باید به این نکته توجه کند و خود را برای اصلاحات نهایی که بیشتر جزئی اند آماده سازد و با اعمال آن ها آخرین اقدامات جهت نهایی شدن پایان نامه و رساله را نیز به انجام رساند.

چنان چه هیئت داوران، پژوهش نامه را از جهاتی، ناقص تشخیص دهد، موارد نقص را در رأی خود ذکر می کنند و از دانشجو می خواهند در مدتی مثلا یکی دو ماه نواقص را رفع و به تایید استادان داور برساند. کمتر اتفاق می افتد که پایان نامه یا رساله ای فاقد ارزش باشد و داوران آن را رد کنند و دانشجو ملزم باشد آن را دوباره تکرار کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد کارگروه تحصیلات تکمیلی باید نظر قطعی خود را در این مورد اعلام کند.

بنابراین بعد از دفاع، دانشجو موظف است تمامی نظرات، انتقادات و پیشنهادهای کارگروه را مورد توجه قرار دهد و اصلاحات لازم و مقتضی را درباره پایان نامه انجام دهد (پایان نامه نویسی، ۱۳۸۳).

 بعد از اصلاحات
پس از انجام اصلاحات، دانشجو، نسخه اصلاح شده پایان نامه یا رساله را به تعداد لازم تحویل گروه آموزشی یا اداره پایان نامه می دهد. از بین نسخ، یک نسخه از پایان نامه برای تهیه میکرو فیلم از آن به مرکز مخصوص این کار فرستاده می شود و نسخه دیگر با صحافی مناسب در اختیار کتابخانه دانشکده ای قرار می گیرد که دانشجو از آن فارغ التحصیل شده است.

پس از ختم جلسه دفاع از پایان نامه، دانشجو برای فراغت کامل از کار، اموری را باید انجام دهد. این امور علاوه بر انجام اصلاحات لازم مورد نیاز، بر حسب نظر داوران در روز دفاع، بیشتر جنبه اداری دارد؛ اما این نکته نباید فراموش شود که گاه دانشجویان سهوا پس از روز دفاع مراحل بعدی را دست کم می گیرند و از این رو، هم برای خود و هم برای گروه آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده و احیانا دانشگاه مشکلاتی را پدید می آورند؛ زیرا تا وقتی تسویه حساب به عمل نیامده، عملا دانشجو فارغ التحصیل نشده و جزو ظرفیت دانشکده به حساب می آید.

.

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا