مطالب خواندنی

آنچه قبل از تحصیل در خارج از کشور باید بدانید

 آنچه قبل از تحصیل در خارج از کشور باید بدانید

تحصیل-در-خارج-از-کشور اخبار دانشگاهی

آنچه قبل از تحصیل در خارج از کشور باید بدانید

کسانی که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند یا در آنجا درس می‌خوانند تجربه‌های تلخ و شیرینی را کسب می‌کنند که می‌تواند به کسانی که قصد ادامه تحصیل در آن کشور را دارند کمک کند.ادامه تحصیل در خارج از کشور شاید آرزوی و خواسته‌ی هرکسی باشد. اما تحصیل در کشوری با فرهنگ، قانون و ایدئولوژی متفاوت کار چندان ساده‌ای نیست.

مهدی فارسی، دانشجوی رشته اقتصاد و حمل و نقل دریا در دانشگاه آنتورپ بلژیک، ۱۳ نکته را برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در اروپا دارند، متذکر شده است.این نکات برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در غرب اروپا را دارند، کاربردی‌تر است؛ اما همه‌ی کسانی که می‌خواهند در کشورهای خارجی درس بخوانند می‌توانند از تجربه‌های او استفاده کنند.

۱٫ دانشگاه مناسب و متناسب انتخاب کنید

من توصیه‌ام این است دانشجوی ایرانی، دانشگاه مناسب و متناسب با رشته‌ی تحصیلی خود را انتخاب کند. برای بعضی از دانشجویان ایرانی که می‌خواهند دانشگاهی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند، صرفا گرفتن پذیرش در یک دانشگاه مهم است. مناسب به این معنا که اگر شما می‌خواهید در آن دانشگاه کارشناسی، ارشد و یا دکترای خود را بگیرید و به کشور برگردید و ادامه تحصیل دهید و یا عضو هیات علمی شوید، آن دانشگاه باید مورد تایید وزارت علوم و یا وزارت بهداشت باشد. این نکته خیلی مهم است. ما دانشگاه‌هایی را در سطح دنیا داریم که به هر دلیلی مورد تایید وزارت علوم نیستند. پس اگر واقعا بنا دارید به ایران برگردید، تحصیل در این دانشگاه‌ها فایده‌ای ندارد.

چرا دانشگاه انتخابی شما باید متناسب باشد؟ به این دلیل که برای دانشگاه مقصد شما اهمیت دارد که شما آن رشته‌ خودتان را ادامه بدهید. در غیر این‌صورت، باید چند سال تجربه کاری مرتبط با آن رشته را در رزومه خود داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما قرار است که از رشته علوم سیاسی وارد رشته اقتصاد و حمل و نقل دریا شوید، باید مسوول پذیرش آن دانشگاه را قانع کند. این قانع کردن ممکن است با یک رزومه‌ی کاری و یا تحقیقاتی صورت بگیرد. در غیر این‌صورت احتمال این‌که شما در آن دانشگاه پذیرش نشوید وجود دارد.

۲٫ با دانشگاه خود دوست شوید

وقتی دانشجوی ایرانی وارد دانشگاهی می‌شود، کاملا خود را با آن دانشگاه وفق دهد. آن دانشگاه را دوست خود بداند و از تمام بخش‌های دانشگاه مشاوره بگیرد. نکته‌ی مهم این است که تمام بخش‌های دانشگاه را بشناسد. یعنی به گونه‌ای نباشد که وقتی وارد دانشگاه شد نداند یک دانشکده و یا موسسه کجا قرار دارد.

به عنوان یک خارجی سعی کند بخش بین‌الملل آن دانشگاه را پیدا کند. چون به طور کلی وظیفه بخش های بین‌الملل دانشگاه کمک کردن به دانشجویان خارجی است و هر مشکلی اگر پیدا می‌کند، به عنوان اولین مشاور با دانشگاه در میان بگذارد. من خیلی از مشکلاتم را با دانشگاه در میان گذاشتم و حل شدند.

خود من با صاحبخانه‌ام مشکلی پیدا کردم و باید از این فرد شکایت می‌کردم. برای این کار نیاز بود عضو انجمن مستاجران بلژیک می‌شدم. این عضویت ۲۰ یورو هزینه برایم داشت. وقتی مشکلم را با دانشگاه مطرح کردم معلوم شد که خود دانشگاه عضو این انجمن است و من توانستم از کانال دانشگاه این شکایت را انجام دهم.

۳٫ با گروه‌های ایرانی آشنا شوید

شما در خارج از کشور گروه‌های مختلف ایرانی با سلایق، افکار و ایدئولوژی‌های مختلف را مشاهد خواهید کرد. اگر قصد دارید عضو یکی از این گروه‌های ایرانی شوید، گروه‌های فرهنگی را انتخاب کنید نه سیاسی. کارهای فرهنگی دو مزیت دارد؛ یکی این که خودش کار فرهنگی است و نکته بعدی این که آن‌هایی که کار فرهنگی می کنند وارد کارهای سیاسی نمی شوند. یعنی خودشان را از فعالیت های سیاسی جدا کرده اند. اما فعالیت های سیاسی یا به نفع ایران است و یا علیه ایران. طبیعی است که فعالیت علیه ایران بازگشت شما به کشور را دچار مشکل می‌کند و مسایل حاشیه‌ای زیادی برای شما ایجاد می شود.

بعضی از کارهای فرهنگی که این گروه‌ها انجام می‌دادند تماشای فیلم‌های ایرانی و نقد آن بود. کار دیگری که این گروه‌ها انجام می‌دادند برگزاری جشن نوروز بود. این جشن با دور هم جمع‌شدن ایرانی‌ها و خوردن یک شام ایرانی لذت‌بخش بود و از لحاظ عاطفی هم به ما کمک می‌کرد.

۴٫ با همسر خود به خارج بروید

توصیه‌ی من به دوستان مجرد این است که ترجیحا متاهل شوند و سپس درس‌خواندن در خارج را شروع کنند. در آن جا به دانشجویان مجرد از لحاظ عاطفی خیلی سخت می‌گذرد. به همین دلیل اگر برایشان این امکان وجود دارد ازدواج کنند و اگر متاهل هستند همسرشان را با خود ببرند. در این صورت نه همسرشان در آینده دچار مشکل عاطفی می‌شود و نه خودشان. چون شما وقتی آن‌جا تنها هستید، دچار دغدغه‌های عاطفی و دیگر نگرانی‌ها خواهید شد.

۵٫ با چشم باز انتخاب کنید

خیلی به برنامه‌ریزی هایی که انجام می دهید امید نبندید. یعنی این‌گونه نیست که شما بگویید من به آن جا می روم تا شرایط را برای حضور همسرم مهیا کنم. شما واقعا نمی دانید شرایط آن جا چگونه است. ممکن است شما در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفته و نتوانید همسرتان را پیش خودتان بیاورید.

پس تا آن‌جایی که امکان دارد درس خواندن در خارج کشور را با چشم باز انتخاب کنید. درس خواندن در خارج از کشور مثل درس خواندن در شهری خارج از محل سکونت شما نیست. شما در بهترین حالت یک‌روز ـ در صورت سفر با هواپیما ـ از خانواده‌تان دور هستید. برای همین قبل از سفر، به تمام جمع‌بندی‌ها برسید که شما واقعا می‌خواهید در خارج از کشور درس یخوانید.

البته من درس خواندن در خارج از کشور را به تمام دانشجویان ایرانی توصیه می کنم؛ ولی لازم است قبل از خارج از کشور شرایط را مهیا کنید.

۶٫ بین ارشد و دکترای‌تان فاصله نیندازید

اگر شما مقطع فوق لیسانس را تمام کردید، قبل از اینکه به ایران برگردید، همان‌جا برای دکترا درخواست کنید و بین آن فاصله نیندازید. چون در غیر این صورت، مراحل دریافت ویزا پیش می‌آید و این ممکن است در روحیه و عزم شما برای ادامه تاثیر بگذارد.

۷٫ نگاه مثبت به دانشجویان ایرانی را تقویت کنید

در آن کشورها، نگاه به دانشجوی ایران خوب و مثبت است، آن را تقویت کنید. یکی از روش‌ها، خوب درس خواندن است. چون نگاه آن ها این است که دانشجوی ایرانی باهوش و درس‌خوان است. البته واقعا هم همین‌طور است و درس‌نخوان‌ترین‌ ایرانی‌ها هم در آن‌جا درس‌خوان می‌شوند.

۸٫ محل زندگی‌تان را کشف کنید

سعی کنید محل زندگی‌تان را کشف کنید. این‌گونه نباشد که فقط تردد شما بین محل زندگی و خوابگاه‌تان باشد. پارک، سینما، فروشگاه‌های مختلف و خیابان‌های محل زندگی‌تان را کشف کنید.

من دوستانی در خارج کشور دارم که تمام رفت و آمدشان بین خوابگاه و دانشگاه بود. شما که این همه هزینه کرده‌اید و به خارج رفته‌اید، از این فرصت استفاده کنید.

اگر در یکی از دانشگاه‌های منطقه «schengen» پذیرفته شدید، سعی کنید علاوه بر کشوری که در آن ساکن هستید، بقیه‌ی کشورهای حوزه شینگن را نیز تجربه کنید. شما این فرصت را دارید که حدود ۲۸ کشور را ببینید و ممکن است دیگر همچین فرصتی به شما دست ندهد. من در این مدت فرانسه، آلمان، هلند را نیز جدای از بلژیک دیدم.

۹٫ شماره‌های اضطراری را حفظ کنید

شماره‌های اضطراری را حفظ کنید. همین‌طور که ما در کشورمان شماره‌های ۱۱۵، ۱۱۰ و ۱۲۵ حفظ هستیم، آن‌ها نیز چنین شماره‌هایی را دارند. این شماره‌های اضطراری را که بیشتر از ۴ یا ۵ شماره نمی شود به ذهن بسپارید. این شماره ها ممکن است روزی به کمک تان بیایند.

۱۰٫ به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید

به قوانین راهنمایی به شدت احترام بگذارید. قوانین راهنمایی و رانندگی در این‌گونه کشورها به شدت پیگیری می‌شوند. شما حتی اگر در هنگام عبور از خط عابر پیاده مراقب قوانین راهنمایی و رانندگی نباشید، ممکن است پلیس شما را دستگیر کند! آن‌ها می‌گویند قوانین برای همه است و فرقی بین انسان و ماشین وجود ندارد.

۱۱٫ آدرس خانه‌تان را به همراه داشته باشید

آدرس خانه و محل زندگیتان را به خصوص در روزهای اول، در جیب خود داشته باشید. ممکن است شما محل زندگی‌تان را گم کنید. بعد از مدتی که دقیقا محل زندگی‌تان را یاد گرفتید و شناختید، آن وقت می‌توانید با خیال راحت در شهر گردش کنید.

دوستی داشتم که محل زندگی‌اش را گم کرده بود و چند نفری دنبال خانه‌اش گشتیم تا توانستیم آن را پیدا کنیم.

۱۲٫ دوچرخه را جایگزین تاکسی کنید

با توجه به هزینه زیاد وسایل حمل و نقل شهری، سعی کنید یک دوچرخه تهیه کنید. شما با چیزی حدود ۲۵ تا ۴۰ یورو می‌توانید یک دوچرخه دست دوم خوب بخرید. این دوچرخه علاوه بر این که به شما نشاط می دهد، هزینه های حمل و نقل‌تان نیز کاهش پیدا می کند.

من برای رفت و آمد بین خوابگاه و دانشگاه باید روزی ۲ یورو هزینه تاکسی می دادم اما با ۳۰ یورو توانستم یک دوچرخه بخرم و یک سال از آن استفاده کنم. در خارج باید هزینه ها را خودتان مدیریت کنید و دنبال راه های کم خرج شدن زندگی‌تان باشید.

۱۳٫ قرارداد اجاره‌تان را رسمی کنید

اگر منزل اجاره کردید، حتما قراردادتان را رسمی کنید. یعنی حتی اگر  یکی از دوستان‌تان این توصیه را به شما داشت که منزلی را پیدا کرده است و شما می توانید در آن جا ساکن شوید، قرارداد درونی ننویسید. حتما در یکی از بنگاه هایی که در آن منطقه وجود دارند، آن را رسمی کنید.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا