دانلود رایگان مقاله فارسی

دانلود رایگان مقاله زندگی عشایر و کوچ نشینی

دانلود رایگان مقاله زندگی عشایر و کوچ نشینی

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

.

فهرست :

مقدمه

تعاریفی از مردم شناسی

زندگی کوچ نشینی در ایران

تعریف کوچ نشینی

کوچ افقی

کوچ عمودی

کوچ و علل آن در بختیاری

دوجاکاری

چرا قوم بختیاری و لر را به این نام خواندند؟

منطقه قشلاقی

منطقه ییلاقی

نان تیری

نان بَرکوه

نان بلوط

نان ورچاله

نان گردِه

تل کنگر

کباب جگر

چادر عشایر

————-

چکیده ای از مقدمه آغازین ” مقاله زندگی عشایر و کوچ نشینی ” بدین شرح است:

جامعه عشایری کشور سابقه ای طولانی در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد. از زمانهای گذشته تاکنون بخشی از مردم در پهنه جغرافیایی ایران نوعی از زندگی را برگزیده اند که با استفاده از چراگاه های طبیعی، به پرورش دام می پردازند و فعالیت عمده آنها دامداری است. جامعه عشایری کشور در کنار جامعه شهری و روستایی جامعه سومی را به وجود آورده است. این جامعه با گذشت قرون، در اثر عوامل گوناگون اهمیت خود را از دست داده است. قبل از رژیم پهلوی ایلات و عشایر کشور در نقاط پرجمعیت سهم مهمی در اداره مملکت به عهده داشته اند. به طوری که ازدوره صفویه به بعد اکثر خاندانهای شاهی ایران از ایلات برخاسته اند. صفویه، زندیه افشاریه و قاجاریه از جمله سلسله های حکومتی ایران هستند که یکی بعد از دیگری در اثر تفوق بر سایر ایلها و جوامع یکجانشینی اداره کشور را به عهده گرفته اند.

بسط و توسعه شهرنشینی و دگرگونی های عمده در ساختار اقتصادی و شیوه های تولید سبب بر هم خوردن تعادل جامع عشایری شده است. این تغییرات در اوایل قرن حاضر و آغاز زمامداری سلسله پهلوی در ایران که بعد از گذشت چند قرن اولین حکومت غیر ایلی و عشایری را در کشور به وجود آورده است، بیشتر از همیشه در ایجاد تحول در جامعه عشایری موثر بوده است.

عشایر که مفرد آن عشیره است واژه ای عربی است بمعنی برادران قبیله، قبار، نزدیکان و خویشاوندان، دودمان و اهل خانه. به نظر می رسد که افراد یک گروه کوچ اگر عمدتا با هم دارای نسبت های خویشاوندی نسبی و سبب هستند وبه طور کلی یک شبکه خویشاوندی را تشکیل می دهند که در مواردی رابطه خویشاوندی میان آنها پنهان است.

————-

مشخصات مقاله:

دسته : علوم اجتماعی

عنوان  : زندگی عشایر و کوچ نشینی

قالب بندی : word

قیمت : رایگان

.

download-mihanhamkar-comجهت دانلود رایگان مقاله زندگی عشایر و کوچ نشینی اینجا کلیک کنید.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا