دکترینگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

ده نکته که باید پیش از شروع پایان نامه دکتری بدانید

ده نکته که باید پیش از شروع پایان نامه دکتری بدانید

.

یکی از پرسش هایی که در هنگام مصاحبه دکتری از شما سوال می شود در مورد موضوع پایان نامه دکترا شماست و این مسئله که از شما انتظار می رود قبل از ورود به مرحله دکترا در مورد آن فکر کرده باشید و این گواه اهمیت انجام پایان نامه است زیرا قبل از ورود میزان آگاهی شما برتحقیق و علاقه مندی شما بر جستجوگری پرسیده می شود. در مقطع دکترا با توجه به اینکه دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد با پایان نامه نویسی آشنا شده کمتر با مشکل برخورد می کند ولی به ده نکته زیر باید قبل از شروع پایان نامه دکتری خود توجه نماید:

۱-تحقیق و جستجوگری اصل اساسی یک دانشجوی دکترااست او باید با توان فکری و شرایط ذهنی بهتر ( نسبت به پایان نامه کارشناسی ارشد) نسبت به تحقیق و پروژه علمی پیدا کرده بپردازد.

۲-شناسایی تمام جوانب تحقیقاتی موضوع شما اینکه توانایی تامین و رفع موانع و مشکلات مورد مطرح در موضوع خود را خواهید داشت یا خیر. آیا می تواند موضوع انتخابی شما یکی از نیازهای بشر را رفع نماید؟ باید به تمام این مسائل قبل از انتخاب موضوع بسنجید.

۳- انتخاب موضوع و گزینش بهترین و شایسته ترین موضوع در خور رساله دکترا شما. دیگراینجا زمان آزمون و خطا نیست موضوع شما باید جنبه کاربردی خود را داشته باشد زیرا اعتبار علمی شما درابتدا از رساله دکتری شما نشات میگیرد.

۴– بحث های مالی پروژه شما جز مهم ترین بحث های انتخاب موضوع است، چناچه رساله دکتری شما هزینه بر است و به تامین مالی زیادی نیازمندید و نمی توانید به صورت شخصی آن را پرداخت نمائید، درابتدا دنبال موسسات مطالعاتی و پژوهش محوری باشید که تامین کننده این هزینه هستند و چناچه اینکار مقدور نشد بهتر است موضوع خود راتغییر دهید.

۵- نوشتن پروپوزال، پروپوزال قوی و با تمام مستندات و دلایل بر کاربردی و تحقیق پذیر بودن جهت پروژه و کار مطالعاتی انتخابی از ضروریات و موارد قبل از شروع به انجام پایان نامه می باشد.

۶– انتخاب استاد راهنما و مشاور، در انتخاب استادانی که بتوانند شما را در مسیر پروژه تحقیقاتی پایان نامه خود کمک کنند دقت کنید سعی کنید از استادانی درخواست کمک کنید که بیشتر بر موضوع شما مشرف باشند و حداقل پروژه های مشابه و یا نزدیک به موضوع تحقیقاتی شما انجام داده اند.

۷- پایان نامه باید با علم روز هماهنگ باشد بهمین دلیل فراگیری زبان انگلیسی برای مطالعه و جستجوی کتاب ها ومقالات انگلیسی قبل از شروع پایان نامه نویسی می تواند یک از الزامات باشد.

۸- استخراج چندین مقاله نیاز دفاع رساله، پایان نامه شما باید به شکلی باشد که بتوان حتما از آن چند مقاله جهت ژورنال های تخصصی و کنفرانس ها بدست آورد این نکته را در نظر داشته باشید در دفاع دکترا یکی از موارد اجباری، داشتن اکسپت پذیرش مقاله و یا گواهی مقالات در مجلات معتبر است.

۹-زمان بر بودن مطالعات شما، درنظر داشته باشید انجام رساله دکترازمان زیادی در حدود۲تا۳سال خواهد برد و بهمین دلیل فرصت کافی برای پروژه و انجام مطالعات تحقیقات خود خواهید داشت.

۱۰- پایان نامه ای بدون اشتباهات دستوری و نگارشی، هیچ گونه خطای نوشتاری و دستوری نباید در پایان نامه شما وجود داشته باشد چناچه شاید بخواهید بعد از دفاع رساله دکترا خود این پایان نامه را به شکل کتاب چاپ کنید و با رعایت این موضوع گامی موثر در تدوین نهایی آن برداشته اید.

.

مطلب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا