نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

راهکارهای کنترل هیجان و استرس در جلسه دفاع پایان نامه

راهکارهای کنترل هیجان و استرس در جلسه دفاع پایان نامه

 کنترل هیجان و استرس در جلسه دفاع پایان نامه  آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

طبیعی است که هر دانشجو برای ارائه حاصل دسترنچ چند ساله خود در برابر اساتید بزرگ دانشگاه خویش دچار استرس و هیجان شود. اما می توان با استفاده از راهکارهای ساده به آن ها غلبه کرد. امیدواریم نکات زیر بتواند کمک کننده باشد:

– سعی کنید روز قبل از جلسه، نکات و موارد خاصی که می خواهید راجع به آن ها صحبت کنید روی کاغذ نوشته و آن ها را مرور کنید. و قبل از شروع جلسه تمرکز خود را بر روی آن بگذارید.

– اعتماد به نفس داشته باشید. ذهن خود را از هر جمله با انرژی منفی پاک کنید.

– هنگام سخنرانی به حضار نگاه کنید. حاضرین در جلسه به خوبی قادر به درک شرایط شما هستند. بنابراین گردش نگاه شما در میان آنها باعث نوعی حس قدرتمندی و تجدید قوا خواهد شد.

– نوشته های خود را مرتب کنید تا هنگام ارائه آن ها سردرگم نشوید.

– درباره موضوع مورد بحث تسلط کامل داشته باشید.

– داشتن اضطراب در چنین شرایطی طبیعی است و هر کس جای شما باشد ممکن است این اضطراب را تجربه کند. پس نگران نباشید و خودتان به بیشتر شدن آن کمک نکنید.

– خودتان باشید. نیازی نیست برای صحبت کردن شیوه ای را برگزینید که به آن عادت ندارید.

– قبل از فرا رسیدن روز جلسه دفاع، بین دوستان خود موضوع و سخنرانی خویش را تمرین کنید.

– زمان بندی داشته باشید. مجموع زمانی را که در اختیار دارید در نظر بگیرید. سعی کنید سخنرانی شما بیشتر از زمان داده شده نباشد. در طول جلسه زمان سپری شده را در نظر داشته باشید و تناسب زمان باقیمانده را با عناوین باقی مانده کنترل کنید. اگر از زمان مختص داده شده به خود اطلاع ندارید، ۳۰ دقیقه فرض کنید.

– در آغاز سخنرانی نمای کلی موضوع خود را بیان کنید و در ادامه حول همان محور بچرخید. و از مطرح کردن مطالب بی ربط بپرهیزید.

– هرگز در حین سخنرانی پوزش نخواهید. زیرا این یکی از علایم تشویش و اضطراب است.

– در هنگام ارائه هر چند وقت یکبار خلاصه ای از آنچه تا کنون گفته اید بیان کنید.

– نگذارید حضار متوجه تشویش و اضطراب شما شوند. تسلط خود بر موضوع را با گفتن جملات روان و واضخ به آن ها تلقین کنید. برای کنترل هر جه بیشتر جلسه حضار را در بحث وارد کنید.

– مخاطب قرار دادن حضار در چارچوب ضوابط اخلاقی الزامی است.

– در مورد سوالاتی که از شما می پرسند خونسرد باشید و سوالات را به دقت گوش دهید و در صورت امکان یادداشت نمایید. تا بتوانید در مورد هر سوال جوابی مناسب، روشن و قانع کننده بدهید. اگر جواب سوال را نمی دانید قول بدهید که در ادامه بحث آن ها را قانع خواهید کرد اما هرگز نگویید «نمی‌دانم».

– از مصرف داروهای محرک و یا آرام بخش و خواب آور جداً خودداری کنید.

– به داوران احترام بگذارید و در صورت امکان قبل از شروع جلسه با آن ها صحبت کنید تا نگرانی رو به رو شدن با آن ها را در دل خود برطرف کنید.

.

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا