دانلود رایگان مقاله فارسی

دانلود رایگان مقاله مهارت‌های اجتماعی و ناامیدی نوجوانان

دانلود رایگان مقاله مهارت‌های اجتماعی و ناامیدی نوجوانان

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

دانلود رایگان مقاله روانشناسی ، علوم تربیتی

.

—————–

چکیده ای از مقدمه آغازین ” دانلود رایگان مقاله مهارت‌های اجتماعی و ناامیدی نوجوانان ” بدین شرح است:

ناامیدی در نوجوانان از مهم‌ترین مشکلات نوجوانان می باشد، که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد و آشفتگی روانی فرد شود. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی ناامیدی نوجوانان براساس مهارت‌های اجتماعی آنان و تعیین نقش مداخله‌ای راهبردهای مقابله‌ای انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۹ ساله شهر تهران بودند که ۶۲۵ دانش آموز ( ۳۰۰ پسر و ۳۲۵ دختر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.

ابزارهای این پژوهش سه پرسشنامه؛ ناامیدی کودکان و نوجوانان(کازدین، راجرز و کولبوس، ۱۹۸۳) ، مهارت‌های اجتماعی نوجوانان (ایندربیتزن و فوستر، ۱۹۹۲) و راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان (فرایدنبرگ و لویس، ۱۹۹۳) بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده، از روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد مهارت‌های اجتماعی افزون بر اثر مستقیم بر ناامیدی نوجوانان به صورت غیر‌مستقیم نیز از طریق متغیر میانجی راهبردهای مقابله‌ای بر ناامیدی اثرگذار است. بین متغیر مکنون برونزای مهارت‌های اجتماعی و نشانگرهای آن، به ترتیب ضرایب مسیر ۵۴/۰ و ۲۳/۰ بین متغیر مکنون درونزای راهبردهای مقابله‌ای و نشانگرهای آن، به ترتیب ضرایب مسیر ۵۵/۰، ۲۱/۰ و ۹۴/۰و بین متغیر مکنون درونزای ناامیدی و نشانگر‌های آن، به ترتیب ضرایب مسیر ۴۹/۰ و ۷۹/۰ وجود داشت و تمام این مسیرهای علی معنادار بودند.

نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت و ضرورت ناامیدی نوجوان و پیامدهای آن در زندگی آن‌ها، شناخت مهارت‌های اجتماعی موثر در کاهش علایم ناامیدی و چگونگی مقابله‌ی نوجوانان با این مشکلات، می تواند به شناخت عمیق‌تر ناامیدی در نوجوانان به منظور پیشگیری و ارائه راهبردهای درمانی مناسب منجر شود.

واژه‌های کلیدی: ناامیدی، مهارت‌های اجتماعی، راهبرد‌های‌مقابله‌ای، نوجوانان

————-

مشخصات مقاله:

دسته : روانشناسی ، علوم تربیتی

عنوان  : مهارت‌های اجتماعی و ناامیدی نوجوانان : نقش میانجی راهبردهای مقابله‌ای

قالب بندی : pdf

قیمت : رایگان

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا