دانلود رایگان مقاله فارسی

دانلود رایگان مقاله نقش هیجان در رابطه با خلاقیت و شخصیت

دانلود رایگان مقاله نقش هیجان در رابطه با خلاقیت و شخصیت

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

دانلود رایگان مقاله روانشناسی ، علوم تربیتی

.

—————–

چکیده ای از مقدمه آغازین ” مقاله نقش هیجان در رابطه با خلاقیت و شخصیت ” بدین شرح است:

هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش القای هیجان مثبت و منفی در حل مساله خلاق با توجه به ابعاد برونگردی و روان‌گسسته است. روش: پژوهش حاضر در مقوله طرح‌های تجربی قرار دارد؛ که ظرفیت حل مساله خلاق بر اساس مقایسه‌های بین‌گروهی مورد بررسی قرار گرفت و از سوی دیگر آثار القای هیجان مثبت و منفی در چهارچوب مقایسه‌های درون‌گروهی وارسی شد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه های اصفهان بود. آزمودنی‌های داوطلبی که در کلاس‌های عمومی این دانشگاه شرکت داشتند، ابتدا نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک را تکمیل و سپس تعداد ۴۰ نفراز آن‌ها بر اساس نمره‌های انتهایی توزیع در دو بعد E وP برای دو گروه برونگرد و روان گسسته‌گرای بالا (هر گروه ۲۰ نفر) انتخاب شدند.

هر یک از آزمودنی‌ها دو بار در معرض کاربندی آزمایشی (یک بار هیجان مثبت و یک بار هیجان منفی) قرار گرفت و پس از آن تکالیف حل مساله خلاق را تکمیل نمودند.

یافته‌ها: مقایسه گروه‌ها در متغیر ظرفیت حل مساله خلاق حاکی از عملکرد بهتر گروه برونگرد نسبت به گروه روان‌گسسته‌گرای بالا بود. تحلیل یافته‌های مرتبط با القای هیجان نشان داد که در گروه برونگرد حل مساله خلاق در حالت هیجان مثبت بیشتر بود اما گروه روان-گسسته گرای بالا در حالت هیجان منفی، ظرفیت حل مساله خلاق بیشتری را نشان بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر تایید کننده نظریه انگیختگی پایین و خلاقیت مارتیندال است. همچنین نتایج حاکی از تاثیر متفاوت متغیر هیجان با توجه به اثر شخصیت می‌باشد. به عبارت دیگر، آثار متفاوت هیجان مثبت و منفی با توجه به ابعاد شخصیت مورد توجه می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: برونگردی، روان‌گسسته‌گرایی، حل مساله خلاق، هیجان

————-

مشخصات مقاله:

دسته : روانشناسی ، علوم تربیتی

عنوان  : مقاله نقش هیجان در رابطه با خلاقیت و شخصیت

قالب بندی : pdf

قیمت : رایگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا