دانلود رایگان مقاله فارسی

دانلود رایگان مقاله نقش مولفه های هیجانی در وسوسه سوء مصرف مواد

دانلود رایگان مقاله نقش مولفه های هیجانی در وسوسه سوء مصرف مواد

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

دانلود رایگان مقاله روانشناسی ، علوم تربیتی ، علوم اجتماعی

.

—————–

چکیده ای از مقدمه آغازین ” مقاله نقش مولفه های هیجانی در وسوسه سوء مصرف مواد ” بدین شرح است:

سوء مصرف مواد یک اختلال عود کننده مزمن است و یکی از ویژگی‌هایی که در آن تجربه می‌شود، وسوسه است. یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهند که مولفه‌های هیجانی نقش محوری در وسوسه سوء مصرف مواد دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش طرح-واره‌های هیجانی در وسوسه افراد مبتلا به سوء مصرف مواد بود.

روش: بر اساس ملاک‌های تشخیصی و معیارهای ورود ۳۰۰ نفر (۱۳۵زن و ۱۶۵مرد) از افراد مبتلا به سوء مصرف مواد انتخاب شدند و توسط پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی، طرح‌واره‌های هیجانی و پرسشنامه وسوسه مواد مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: طرح‌واره‌های هیجانی نشخوار ذهنی، گناه، غیرقابل کنترل بودن و سرزنش همبستگی مثبت با وسوسه داشتند، در حالی‌که همبستگی طرح‌واره‌های خودآگاهی هیجانی، تاییدطلبی از دیگران، قابل درک بودن، ارزش‌های والاتر، پذیرش هیجان‌ها و توافق با وسوسه منفی بود. نتایج تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام نشان داد که طرح‌واره‌های هیجانی ارزش‌های والاتر، گناه، پذیرش هیجان‌ها، تلاش برای منطقی بودن و خودآگاهی هیجانی ۳۱ درصد واریانس وسوسه را تبیین می‌کنند.

نتیجه‌گیری: شناسایی طرح‌واره‌های هیجانی دخیل در وسوسه می‌تواند تلویحات کاربردی مطلوبی در زمینه تشخیص، درمان و پیشگیری سوء مصرف مواد داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: طرح‌واره‌های هیجانی، وسوسه، سوء مصرف مواد

————-

مشخصات مقاله:

دسته : روانشناسی ، علوم تربیتی ، علوم اجتماعی

عنوان  :  مقاله نقش مولفه های هیجانی در وسوسه سوء مصرف مواد

قالب بندی : pdf

قیمت : رایگان

 دانلود پرسشنامه روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا