نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

مقدمات مقاله نویسی ، قسمت دوم

مقدمات مقاله نویسی ، قسمت دوم

آموزش مقاله نویسی

 

در ادامه آموزش مقدمات مقاله نویسی :

 چگونگی کار با منابع و فنون برداشت از آن ها را تعیین کنید.

برای برداشت از منابع چند روش وجود دارد که نویسنده ی مقاله می بایست به آن ها اشراف داشته باشد، یعنی نویسنده می بایست چگونگی استخراج اطلاعات مناسب از منابع جمع آوری شده را بداند. منابعی را که پیدا می کنید هنوز مواد خامی هستند که باید با هنر استخراج و تألیف پخته شوند. شما در ابتدا می بایست منابع را به صورت فعالانه مطالعه کنید. “اگر نگاه منفعلانه به منابع داشته باشید، با چند بار مطالعه نیز پیام مولف را درک نخواهید کرد. در مطالعه ی فعال، خواننده با مولف یا نویسنده اثر وارد گفتگو می شود”

.

 نحوه ی قرار گرفتن شکل ها، تصویرها، جدول ها و بطور کلی نگاره ها را تعیین کنید.

گاهی برای سهولت و درک بهتر خوانندگان تصمیم می گیرید اطلاعات خود را در قالب نگاره ها ارائه دهید. نگاره را در صفحه ای مجزا قرا دهید و یا با فاصله ی طولی مناسب از متن طوری قرار دهید که از بقیه ی متن قابل تفکیک باشد. اگر نگاره را درون متن قرار می دهید، فاصله ی ۲ تا ۳ خط از بالا و پایین مناسب خواهد بود.

گاهی دیده شده است برخی از نویسندگان نگاره ها را از منبع دیگری برداشت می کنند و یا منبع آن را ذکر نمی کنند و یا به ذکر منبع در پانوشت یا صفحه ی منابع اکتفا می کنند. این روش، روش مناسبی به حساب نمی آید و به نوعی سرقت علمی یا ادبی است.

.

نحوه ی مستندسازی در صفحه ی منابع را تعیین کنید.

روش های مستندسازی گوناگونی در صفحه ی منابع وجود دارد که هر کدام منطق خاص خودشان را دارند. هر نشریه نیز بسته به شرایط خود روش خاصی را ترجیح می دهد و معمولاً آن را در بخش راهنمای نگارش مقاله ی خود معرفی و مطرح می نماید. بنابراین، پیشنهاد می شود پیش از شروع به مقاله نویسی بخش راهنمای نشریه ی مورد نظر را با دقت مطالعه کنید. همچنین رجوع به بخش منابع چند مقاله از جدیدترین شماره های آن می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

.

چگونگی اطمینان به مقاله ی نهایی خود را تعیین کنید.

اطمینان یابید که مقاله شما به پنج پرسش در زمینه ی چه چیزی و چرا، چه وقت، چگونه، در کجا و خوب که چه پاسخ خواهد داد.

وقتی می خواهید مقاله ی خود را بنویسید، می بایست اطمینان حاصل نمایید که مقاله ی شما به حد کفایت توانسته است به پرسش یا پرسش هایی پاسخ دهد که برای آن ها طراحی شده است. پس، پیش از شروع از خودتان بپرسید من چه چیزی را تحت پوشش قرار می دهم و چرا این کار را انجام می دهم؟ وقتی این پرسش را مطرح کردید، بررسی کنید که آیا اطلاعات و داده های در دسترستان، برای پاسخ به این پرسش کفایت می کنند و یا اینکه لازم است پژوهش و جستجوی بیشتری انجام گیرد. وقتی به پرسش فوق رسیدگی کردید، برهه ی مکانی و زمانی خود را تعیین نمایید و در مقاله ی خود اطلاعاتی را در خصوص آن ها ارائه دهید.

.

عینی بودن نمونه ها و توضیح های خود را بازسنجی نمایید.

توجه نمایید که شما سعی می کنیدمقاله ای را بنویسید که قدرت تأثیرگذاری بالایی داشته باشد. پس، می بایست مقاله ی شما به گونه ای باشد که خوانندگان شما بتوانند آن را لمس کنند. اگر شما از نمونه ها و توضیح های ذهنی و حتی فراطبیعی استفاده نمایید، ممکن است متهم به این شوید که نمونه ها یا استدلال هایی را ارائه می دهید که قابلیت سنجش، تکرار و در نتیجه پایایی ندارند. پس، سعی کنید نمونه هایی را بیاورید که در جهان واقع وجود داشته و قابلیت لمس و حس را دارند و بدینسان نشان دهید که مقاله ی شما مبتنی بر شواهد، مدارک، و نمونه های واقعی و عینی نگاشته شده است.

.

یک بار دیگر قطعه های اطلاعاتی و مطلب هایی را که می خواهید ارائه کنید، بازسنجی نمایید.

وقفه در طول نگارش مقاله ممکن است سازمان فکری شما را بر هم زند، هر چند که شما سازماندهی دقیقی هم کرده باشید. در زمان نگارش مقاله، اگر احساس نمایید پازل مقاله ی شما ناکامل است و لازم است اطلاعات یا مطلب جدیدی را برای تکمیل آن به دست آورید، ممکن است مجبور شوید دست از کار بکشید و به جستجو یا پژوهش بپردازید. این وقفه، حتی اگر کوتاه باشد، می تواند تأثیر زیادی بر نظم فکری و نگارش شما بگذارد و موجب سکته در جریان مقاله ی شما شود. پس، پیش از آغاز نگارش، مطلب ها و اطلاعات خود را بر اساس طرح سازمانی خود مرور کنید و حتی اگر لازم شد در خصوص بسندگی آن ها با افراد مطلع و متخصص مشورت نمایید.

یک مقاله ی خوب مقاله ای است که دقیق، گویا و رسا باشد و نه اینکه پر از مطلب ها و اطلاعات بی ربطی باشد که حوصله ی خواننده را سر می برد. بنابراین مطلب ها و اطلاعاتی را بیاورید که برای آن ها تازگی و جذابیت دارد.

.

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا