آموزش زبان انگلیسی

پیشنهادی برای شما که زبان انگلیسی تان ضعیف است

پیشنهادی برای شما که زبان انگلیسی تان ضعیف است

بسیاری از افراد ، به این خاطر به کلاس های زبان نمی روند که آنقدر به این کلاس ها رفته اند و نیمه کاره رهایش کرده اند که دیگر قطع امید کرده اند. گو این که طلسم شده اند و قرار نیست تا آخر عمر انگلیسی را فرا بگیرند!

ما پیشنهاد ساده ای برای “راه افتادن” در زبان انگلیسی برایتان داریم که بزرگ ترین فایده اش این است که زمان زیادی از شما نمی گیرد و طلسم را هم می شکند.

شما برای تسلط نسبی بر زبان انگلیسی ، چاره ای جز یادگیری لغات و تقویت دایره واژگان ندارد. اما مشکل اینجاست که زبان انگلیسی ، با صدها هزار لغت ، بسیار گسترده تر از آن است که بتوانید همه یا بخش اعظم لغاتش را یاد بگیرید.
اما خبر خوب این است که برای یادگیری زبان انگلیسی در حد معمول ، شما تنها به ۱۰۰۰ لغت نیاز دارید. اگر این تعداد لغت را حفظ باشید ، به راحتی از عهده زبان انگلیسی بر خواهید آمد.

تعجب نکنید! در همین زبان فارسی که بدان سخن می گویید یا هر زبان دیگری ، اگر دقت کنید در خواهید یافت که در طول روز ، معمولاً از چندصد کلمه تکراری استفاده می کنید و کارتان با همین کلمات معدود ، سال هاست که راه می افتد.
انگلیسی و بقیه زبان های دنیا نیز همین گونه اند. اگر دایره واژگان یک شهروند معمولی آمریکایی را در طول یک سال جمع کنید ، با کمال شگفتی در خواهید یافت که او نیز در طول سال ، از حدود ۱۰۰۰ لغت پرتکرار استفاده می کند ، به علاوه برخی لغات و اصطلاحات موردی و تخصصی.

پس کافی است شما تنها ۱۰۰۰ لغت را بلد باشید تا بتوانید زیرساخت زبان تان را به طوری مطمئنی بسازید و بعد از آن ، به شاخ و برگ ها بپردازید.
خبر خوب دیگر این است که شما برخی از این کلمات را می دانید ، مانند happy (شاد) ، mute (ساکت:این کلمه را روی کنترل تلویزیون تان دیده اید و با آن ، صدای تلویزیون را صفر می کنید) ، maximum (حداکثر) و … .

اما این هزار کلمه کدامند؟
پیشنهاد ما به شما کتاب “۵۰۴ لغت کاملا ضروری” است. این یک کتاب جهانی است و لغت های آن در بسیاری از صفحات کتاب ها و فیلم های انگلیسی وجود دارند. این ها عمدتا لغاتی هستند که وقتی یک متن انگلیسی را می خوانید، با رسیدن به آنها متوقف و ناامید می شوید.
۵۰۴ را هم می توانید را از کتابفروشی ها تهیه کنید و هم از اینترنت دانلود کنید. حتی نسخه موبایلی اش هم پیدا می شود.

این ۵۰۴ لغت و مترادف هایشان حدود ۱۰۰۰ لغت می شوند. کتاب ۵۰۴ ، چهل و دو درس دارد. شما هر دو روز ، لغات یک درس را حفظ کنید. هر درس ۱۲ لغت بیشتر ندارد که با مترادف هایش می شود ۲۴ لغت. اگر برای تان حفظ کردن ۱۲ لغت در روز سخت است ، آن را به هر میزان که می خواهید کم کنید اما اندک اندک که ذهن تان درگیر لغت شد ، می توانید با شیب ملایمی تعداد لغات را افزایش دهید.

درست است که می گویند لغت را باید در جمله یاد گرفت – و راست هم می گویند – اما در روش اضطراری ما ، ابتدا قرار است طلسم بشکند. بنابراین ، تا درس پنجم ، فقط لغت ها را حفظ کنید و آنقدر تکرار نمایید تا ملکه ذهن تان شود به گونه ای که اگر کلمه keen را دیدید ، فوراً بگویید:”تیز” .

به درس پنجم که رسیدید ۱۲۰ لغت جدید را حفظ هستید و طلسم شکسته است. در این جا ، حفظ لغات را از درس ششم به بعد ، طبق روال سابق ادامه دهید و علاوه بر آن یک کار دیگر هم بکنید: به درس یک برگردید و جملاتی که درباره هر لغت نوشته شده را بخوانید و درس به درس پیش بروید.

فایده این بازگشت ، مرور لغت های قبلی در قالب جملات است. برای شما که تازه کار هستید ، توصیه می کنیم از کتان ۵۰۴ با ترجمه فارسی استفاده کنید.

در این مرحله ممکن است در خواندن جملات کُند باشید. اشکالی ندارد و کاملاً طبیعی است. اصلاً عجله نکنید و با توجه به تایم و توان تان ، هر چند جمله که توانستید بخوانید و پیش بروید.

اگر معنی کلماتی را هم ندانید و درست تلفظ شان نکنید ، باز نگران نباشید ؛ خیلی از ما ، در همین زبان فارسی هم همین مشکل را داریم چه برسد به انگلیسی! غلط یا درست بخوانید و جلو بروید. یادتان باشد وقتی کودک بودید و زبان مادری تان را یاد می گرفتید ، اگر می خواستید سر کلماتی که معنی یا تلفظ شان را نمی دانید توقف کنید ، الان هم نمی توانستید به زبان مادری تان صحبت کنید.

در طول خواندن جملات ، رفته رفته با ساختار کلام هم آشنا می شوید و می توانید بعد از تمام کردن کتاب ، سراغ یادگیری گرامر و مکالمه هم بروید. اتمام ۵۰۴ ، ولو این که یک سال طول بکشد چنان شما را محکم و مطمئن به نفس می کند که به راحتی از عهده مراحل بعدی بر می آیید. کار ویژه این کتاب ، شکستن طلسم است زیرا بعد از خواندن آن ، لغاتی را بلد خواهید بود که خیلی ها حتی آن را نشنیده اند. این وجه تمایز به شما روحیه عجیبی خواهد داد.

اگر هر درس را در دو روز بخوانید و برخی ایام را نیز به مرور اختصاص دهید ، حدود ۱۰۰ روز بعد ، در زبان انگلیسی ، شخص دیگری شده اید.
یادتان باشد که این ۱۰۰ روز خواهد گذشت و شما در انتهای آن ، می توانید ۱۰۰۰ لغت اصلی انگلیسی را بلد باشید یا بلد نباشید ؛ انتخاب با شماست.

اما چه کنید که لغت ها فراموش تان نشود؟
فرمول ساده ای دارد: هر لغتی را که یاد می گیرید را یک روز بعد مرور کنید. بعد از مرور اول ، بگذارید دو روز دیگر بگذرد و مجدداً آن را مرور کنید. چهار روز بعد ، باز هم تکرار کنید ، ۸ روز بعد هم همین طور و ۱۶ روز بعد نیز به همین شکل. بعد از آن ، لغت به حافظه دراز مدت تان منتقل خواهد شد.
مثلاً اگر لغت diminish (کاهش یافتن) را در روز ۱ بهمن برای اولین بار خواندید ، مرورها را در تاریخ های زیر انجام دهید:
۲ بهمن ، ۴ بهمن ، ۸ بهمن ، ۱۶ بهمن ، ۲ اسفند.

لغات را در دفترچه جیبی و “با خط خودتان” بنویسید و همیشه همراه داشته باشید تا از وقت های مرده تان نیز برای حفظ حتی یک لغت استفاده کنید.
می توانید کارت هایی برای خودتان درست کنید و لغت ها را یک به یک یا چند تا چند تا رویش بنویسید و معنی اش را پشت کارت یادداشت کنید ؛ سپس هر روز تعداد محدودی از کارت ها را همراه تان داشته باشید.

بعد از تسلط کامل بر این لغت ها ، سراغ تکمیل زبان انگلیسی بروید. گرامر بخوانید ، داستان های ساده انگلیسی را همراه با سی دی های صوتی شان بخوانید و گوش کنید و برای افزایش دامنه لغات ، کتاب معروف OPD را که مصور هم هست ، بخوانید. البته می توانید سی دی آن را تهیه و روی رایانه تان نصب کنید تا به روش لایتنر ، کلمات را برای تان نمایش دهد و مرحله به مرحله به حافظه بلند مدت تان بسپارد.

باور کنید که اگر این کارها را انجام دهید ، ظرف  مدت یک سال ، انگلیسی تان از این رو به آن رو خواهد شد مشروط به این که “هر روز” وقت بگذارید. این “هر روزه بودن” بسیار مهم است ولو آن که اگر روزی وقت ندارید درس جدید بخوانید ، چند لغت از قبلی ها را مرور کنید.

در این مدت عجله نکنید ، هر کتابی دیدید را فوراً نخرید چون وقتی می خرید و نمی خوانید ، روحیه تان تضعیف می شود.
از این شاخه به آن شاخه نروید ، به حرف های این و آن گوش نکنید ، برای یک بار هم که شده ، روی یک کتاب متمرکز شوید ، فکر کنید که ۵۰۴ ، تنها کتاب انگلیسی جهان است ، تند و آهسته اش مهم نیست ، پیوسته بخوانیدش ، لغاتش را حفظ کنید و جملاتش را مکرراً بخوانید و با صدای بلند هم بخوانید ، حتی اگر نادرست می خوانید.

کتاب را که تمام کردید ، از نو مرورش کنید و بارها و بارها این کار را تکرار کنید زیرا قرار شد که فکر کنید ۵۰۴ تنها کتاب انگلیسی جهان است.

نگویید: “وای! این کار خیلی طول می کشد.”
خُب! خیلی طول بکشد ، اما آیا راه یگری وجود دارد؟ اتفاقاً هر چه بیشتر طول بکشد و هر چه بیشتر با این کتاب دمخور باشید ، کلمات و جملاتش بیشتر در ذهن و ناخودآگاه تان رسوب می کنند و این ، باعث می شود در مراحل بعدی مانند گرامر ، بهتر عمل کنید.

هر چه ناامیدی در گذشته داشته اید را کنار بگذارید و این بار ، به روشی که گفته شد عمل کنید. از نتیجه شگفت زده می شوید و به خودتان خواهید بالید.
شروع کنید.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بسم الله الرحمن الرحیم.عرض سلام و خدا قوت خدمت همه ی اون کسایی که در جمع آوری مطالب این صفحه زحمت کشیدن.واقعا نمی دونم چه اصطلاخی رو برای تشکر از همه ی شما دوستان عزیز بکار ببرم ((فقط میتونم بگم ممنونم)) ان شاءالله که این روندو با مطالب و کتاب های بسیار بسیار فوق العادتون در روز های آتی هم ادامه بدین.متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا