مطالب خواندنی

۱۰ روش ۵ دقیقه ای برای داشتن یک روز بدون استرس

۱۰ روش ۵ دقیقه ای برای داشتن یک روز بدون استرس

۱۰ روش ۵ دقیقه ای برای داشتن یک روز بدون استرس

پنج دقیقه زمان کوتاهی است ؛ اما فرصت مناسبی است تا  همه طول روز خود را بهبود ببخشید. به ازای اتلاف وقت روزانه ، صرف پنج دقیقه زمان بسیار خوبی است! پس پنج دقیقه زمان بگذارید و استرس روزانه را کاهش دهید ، حال خود را بهتر کنید و انرژی بیشتری دریافت کنید. همین چند راه ساده ، بشما کمک میکند تا با مشکلات روز بهتر روبرو شوید.

۱- با خدا صحبت کنید
یک مکالمه کوتاه با خدا داشته باشید ، از نعمت هایی که به شما داده تشکر کنید ، برای یکی از دور و بری هایتان دعا کنید ، از خداوند به خاطر خطاهایی که داشتید عذرخواهی کنید و قول بدهید بیشتر مراقب باشید ، یکبار این را امتحان کنید تا نتایج شگفت آن را ببینید.
.
۲-  یک ساندویچ کوچک یا تنقلاتی سالم با خود بردارید
قدیمتر ها وقتی بچه بودم ، مادرم یک ساندویچ نان و پنیر با نان لواش به من میداد تا در مدرسه بخورم ، شما هم می توانید قبل از اینکه از خانه بیرون بروید ، مقداری تنقلات سالم مثل میوه ، نخود و کشمش ، یا ساندویچ پنیر کم چرب با خیار آماده کنید و با خود بردارید. وقتی احساس گرسنگی کردید دیگر نگران نمیشوید.
.
۳- میزتان را مرتب کنید
از کاغذهای سرگردان تا ریزه های بیسکویت و کلوچه ، تمرکز شما را از بین میبرد و نتیجه کار را کم میکند. محیط خود را از بهم ریختگی درآورید تا بیشتر اساس نظم کنید و تمرکزتان روی کاری که در دست دارید بیشتر شود. اگر خانم خانه دار هستید ، وسایل بزرگ را که باعث شلوغی خانه شده اند بردارید.
.
۴- موسیقی گوش دهید اما خوب !
تحقیقات بسیاری نشان داد ه است که موسیقی فشار خون را پایین می آورد ، اما نه موسیقی هایی که الان خواننده های ما بیرون می دهند ، متاسفانه اکثر آهنگ های ایرانی پر از حرف های منفی و شکست های عاشقانه است ! اینها نه تنها استرس را کاهش نمی دهد ، بلکه عامل ایجاد استرس است ، برعکس ، موسیقی خوب ، قدرت تغییر روحیه شما را دارد . لیستی از موزیک های مناسب برای خود تهیه کنید که شما را شاد کند . در کنار برخی کارها هم میتواند به موسیقی ملایم گوش دهید.
.
۵- یک لیمو استنشاق کنید
بعنوان تکنیکی که سریعا استرس را کاهش میدهد ، میتوانید از احساسی که به آن توجهی ندارید کمک گیرید! حس بویایی! محققان ژاپنی دیافته اند لینالول(ماده ای تهیه شده از لیمو) واکنش بدن را به استرس کاهش میدهد. لیمو را دوست ندارید؟ از ریحان ، سرو کوهی و اسطوخودوس کمک بگیرید. این رایحه ها هم استرس را کاهش میدهد.
.
۶- ورزشهای کششی
لازم نیست شلوار یوگا  بپوشید یا کمرتان را کاملا تا کنید! چند حرکت ساده کافی است. دستهایتان را بسمت بالای سرتان بکشید. شانه هایتان را چند بار بالا و پایین کنید. به دیوار تکیه دهید و پاهای خود را بکشید. راحت باشید ، نیازی نیست خود را با این کارها خسته کنید! کشش ، به انعطاف پذیری و گردش خون شما کمک میکند و ماهیچه هایی را که با استرس سخت شده اند را آرام و راحت میکند.
.
۷- تمرکز کنید
راحت تر از آن است که تصور کنید . به این ترتیب: روی یک صندلی یا روی زمین به شکلی که راحت باشید بنشینید . و سپس چند دقیقه روی تنفس خود متمرکز شوید. افکار شروع میکنند به خطور کردن به ذهن شما! مهم نیست.. به آنها اهمیتی ندهید و به تنفس خود برگردید. تمرکز روزانه ، حتی برای چند دقیقه در روز ، به مهار استرس کمک میکند.
.
۸- تشکر کنید
چند دقیقه در روز زمان صرف کنید و هر چیزی را که بخاطرش شکرگزارید ، کوچک یا بزرگ ، بنویسید. اینکه بیخیال مشکلات زندگی ، ترافیک و گرانی و … بشوید سخت است ! اما شکایت کردن با خود انرژی منفی بهمراه می آورد. قدردانی بخاطر هرآنچه دارید ، شما را نسبت به هر چیز خوبی که در زندگی دارید ، خوشنود میکند.
.
۹- دستگاههای خود را خاموش کنید
همین الان یک مرخصی از همه دستگاههای خود مثل موبایل و لپ تاپ و رایانه و … خود بگیرید! خیره شدن مداوم به صفحه کامپیوتر یا صفحات دیگر ، انرژی شما را میگیرد و باعث خمودگی و بی تحرکی شما میشود. پس مدام به خود در این زمینه استراحت دهید و همه را هر از گاهی کنار بگذارید. بخصوص پیش از رفتن به رختخواب ، این قطع کردن ارتباط با دستگاههای الکترونیکی ، از خستگی شما میکاهد و بشما آرامش میدهد. فقط بخاطر اینکه دنیا ۲۴ ساعته بیدار است ، نباید شما هم بیدار بمانید!!
.
۱۰- اولویت بندی کنید
بپذیرید که نمیتوانید همه کارها را در آن واحد انجام دهید. در عوض ، میتوانید لیست کارهایتان را اولویت بندی کنید و با انجام دادن کارها به مرور ،  به رضایت برسید. پس یک لیست تهیه کنید ، ببنید چه چیزی فوری است ، چه چیزی را میتوانید دیرتر انجام دهید ، و چه کاری اصلا ضروری نیست و میتوانید آنرا انجام ندهید!  از اولویت های بالاتر شروع کنید و کم کم به پایین لیستتان برسید. قدم به قدم. همه آنها تمام خواهد شد.
امیدوارم شما هم با این راهکارهای ۵ دقیقه ای به کاهش استرس روزانه خود کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا