نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

توضیح ساختار پایان نامه با مثال

ترتیب اجزا و بخش های پایان نامه

 بانک دانلود پایان نامه

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

 آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

payanname

۱- جلد (Cover)

جلد، نخستین جزء پایان نامه است که در اولین نگاه، به چشم خواننده می آید و تصویری اجمالی و کلی از محتوای پایان نامه را باز می نماید.

بدین جهت، درج مشخصات کلی پایان نامه در جلد ضروری است. این مشخصات عبارت است از. آرم مرکز عالی آموزشی و پژوهشی، مقطع تحصیلی (دکتری ـ کارشناسی ارشد)، رشته تحصیلی، عنوان، نام استاد راهنما، نام استاد یا استادان مشاور، نام دانشجو (پدید آورنده)، سال تحصیلی، شماره جلد.

بر روی عطف (آن بخش از پایان نامه که دو جلد را بهم پیوند می دهد) نیز معمولاً اطلاعات کوتاهی مانند عنوان و پدید آورنده درج می گردد.

در این باره بخوانید >>>  ویژگی های جلد پایان نامه
 
 

۲- صفحه گشایش (Openinq Page)

صفحه گشایش، صفحه ای است که در آن، پدید آورنده، با اقتباس از گشایش کتاب الهی، دستاورد خویش را با نام خداوند بزرگ: «بسم اللّه الرحمن الرحیم» می آغازد.

۳- صفحه عنوان (Title Page)

صفحه عنوان، صفحه ای است که در آن، اطلاعاتی مانند: آرم مرکز عالی آموزشی و پژوهشی، نام دانشکده، مقطع تحصیلی (دکتری، کارشناسی ارشد)، رشته تحصیلی، عنوان، نام استاد راهنما، نام استاد یا استادان مشاور، نام دانشجو (پدید آورنده)، سال تحصیلی، شماره جلد،(در صورتی که پایان نامه بیش از یک جلد باشد) درج می گردد. مطالب صفحه عنوان، باید دقیقا مطابق ترتیب مندرج در روی جلد باشد.

۴- صفحه سپاسگزاری (Agck Nowledgments Page)

این صفحه غالبا بعد از صفحه عنوان قرار می گیرد و متضمن سپاسگزاری و قدردانی پدید آورنده، از کسانی است که به نحوی؛ او رادر مراحل مختلف تحصیلی به ویژه در تهیه و تدوین پایان نامه یا رساله یاری رسانده اند.

۵- صفحه اهدا(Dedicalion Page)

این صفحه که غالبا بعد از صفحه سپاسگزاری قرار می گیرد، دربردارنده عبارتی است که پدیدآورنده، از طریق آن، اثر و حاصل تلاش خویش را به افرادی که به نحوی حقی بر او دارند، تقدیم می کند؛ مانند اولیای بزرگ الهی، استادان، والدین، فرزندان، دوستان و…

در این باره بخوانید >>> نمونه متن تشکر برای صفحه تقدیم پایان نامه

 

۶- چکیده پایان نامه

یک چکیده خوب در یک خط اهمیت پایان نامه را توضیح می دهد. سپس روش انجام پژوهش را به صورت مختصر بیان می کند، و پس از آن نتایج اصلی حاصل از انجام پژوهش را ارائه میدهد- نتایج ترجیحا به صورت عدد و رقم هستند و میزان خطای آنها نیز مشخص میشود. جملات پایانی نیز درباره کاربرد نتایج حاصل از پژوهش بحث میکنند. یک چکیده خوب دارای ویژگی هایی از قبیل موجز بودن، قابل خواندن، و استفاده از اعداد و ارقام می باشد.
•    طول چکیده باید ۱ تا ۲ پاراگراف بوده، و حداکثر ۴۰۰ کلمه باشد.
•    به طور کلی، در قسمت چکیده رفرنس داده نمیشود.
•    اطلاعات موجود در عنوان نباید در چکیده تکرار شوند.
•    متن چکیده باید صریح و روشن باشد.
•    در حد امکان از اعداد در جاهای مناسب استفاده کنید.
•    پاسخ به سوالات زیر باید در چکیده وجود داشته باشند:
۱٫    در این پژوهش به چه مساله ای پرداخته شده است؟
۲٫    ضرورت پرداختن به این مساله چه بوده است، و پژوهش یعی در پاسخ دادن به چه سوالاتی داشته است؟
۳٫    روش انجام پژوهش چه بوده است؟
۴٫    نتایج حاصل از پژوهش چه بوده اند؟
۵٫    کاربرد نتایج حاصله چیست؟ بیان حداقل یک مورد از کاربردهای نتایج حاصله ضروری است.
جدول ۱ به صورت خلاصه اطلاعات بیان شده در چکیده در بیان میکند

المان اصلی

هدف

زمان نگارش

توضیحات

مروری کوتاه بر مقدمه (عنوان)

ضرورت تحقیق

حال

جلب توجه خواننده به موضوع پژوهش

بیان هدف

بیان هدف پژوهش حاضر

حال

سئوال تحقیق

تشریح مختصری از آنچه انجام گرفته است

بیان روش تحقیق

گذشته

روش رسیدن به جواب

تشریح مختصری از آنچه به عنوان نتیجه بدست آمده است

خلاصه نتایج تحقیق

گذشته

نتایج حل مساله

تشریح مختصری از اهمیت و معنای ضمنی نتایج بدست آمده

خروجی نهایی مقاله

حال

استنتاج نهایی از نتایج به دست آمده

 
 
 
 

۷- فهرست مندرجات یا مطالب (Table Of Contents)

فهرست مندرجات یا فهرست مطالب، معمولاً قبل از دیباچه یا مقدمه (Introduction) می آید و در بردارنده رئوس مطالب و مباحث پایان نامه است. رئوس مطالب و مباحث، باید دقیقا منطبق با ترتیب عناوین مندرج در متن باشد؛ زیرا فهرست مندرجات، راهنمای محتوای پایان نامه و مدخل ورود به متن و محتوای آن به شمارمی آید. فهرست مندرجات یا مطالب، شامل عناوینی چون: چکیده پایان نامه یا رساله، مقدمه، بخش ها، عنوان بخش ها، فصل ها و عنوان آنها، و عنوان های محتویات فصل، که به صورت گفتارها یا شماره گذاری (… و ۳ و ۲ و ۱) نوشته می شود. برابر عنوان هربخش، شماره صفحه آغاز، یا محدوده صفحات آن بخش درج می گردد. چنانچه زیر فهرست بخش ها، یا به تعبیر دیگر، سرفصل ها، از یکدیگر فاصله زیادی داشته باشند، بایسته است شماره صفحات تمامی عنوان های فرعی بخش، اعم از فصل ها و گفتارها، با رعایت فاصله معقول ذکر گردد.

در فهرست، علاوه بر مطالب بالا بعد از آخرین فصل، عنوان های نتیجه گیری و پیشنهادها با ذکر شماره (… و ۳ و ۲ و ۱) آورده می شود. در نهایت، پیوست ها اعم از فهرست پایانی و نمایه ها، فهرست منابع و مآخذ، فهرست لغات و اصطلاحات یا واژه نامه، فهرست موضوعی یا نمایه موضوعی، فهرست اسامی یا اعلام، با ذکر صفحه نوشته می شود.

در نگارش پایان نامه و رساله به صفحاتی نظیر صفحه عنوان، صفحه سپاسگزاری، فهرست مندرجات یا مطالب، صفحات فرعی گفته می شود. و شماره آنها با حروف ابجد (الف، ب، ج و…) مشخص می گردد؛ ولی بقیه صفحات که محتوا و متن پایان نامه را شکل می دهند، صفحات اصلی نامیده می شوند و با اعداد (… و ۳ و ۲ و ۱) شماره گذاری می شوند.

۸- فهرست تصویرها، جدول ها، نقشه ها(Table of Illustrations, maps and tables)

در پایان برخی پایان نامه ها، فهرست هایی از عکس ها، تصویرها، جدول ها و نقشه های مندرج در متن تهیه می شود تا خواننده بتواند به سرعت به آنها دست پیدا کند. این فهرست در صورتی تهیه می شود که تعداد آنها نسبتا زیاد باشد. این فهرست ها باید پس از آنکه زیر فهرستی واحد با عنوان اصلی فهرست تصاویر آورده شدند، با سرفصل های فرعی، چون: عکس ها، و نقشه ها از هم جدا کرد.

 

۹- مقدمه پایان نامه

شما نمیتوانید یک مقدمه خوب بنویسید، مگر آنکه بدانید باقی قسمت های پژوهش قرار است راجع به چه موضوعاتی بحث کنند. بنابراین بهتر است نگارش بخش ها و زیرشاخه های مقدمه را به بعد از اتمام نگارش دیگر قسمت های پایان نامه موکول کنید.
حتما دقت کنید که مقدمه را با جمله ای آغاز کنید که مانند یک قلاب عمل کرده و آنقدر جذاب میباشد که خواننده را برای خواندن ادامه پایان نامه متقاعد میکند. طبیعتا مساله علمی مهم و یا جذابی وجود دارد که پایان نامه شما سعی در یافتن پاسخ برای آن دارد. باید در ابتدا خوانندگان را جذب کنید و کاری کنید که بخواهند تا انتهای پایان نامه شما را بخوانند.
پاراگراف های بعدی در قسمت مقدمه باید به تحقیقات قبلی در زمینه موضوع پژوهش اشاره کنند. این اشاره باید دربرگیرنده مطالعات افرادی باشد که ایده اولیه این موضوع را مطرح کرده اند، و همچنین دربرگیرنده جدیدترین مطالعاتی باشد که در این زمینه انجام شده اند. در نهایت باید توضیح داده شود که چرا نیاز است تا مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود (البته ضرورت انجام مطالعه شما نیز در این قسمت بیان میشود).
چه چیزهای دیگری نیاز است تا در بخش های مختلف مقدمه آورده شوند؟
۱٫    بیان هدف از انجام پژوهش: اینکه چرا این پژوهش انجام گرفته است. مواظب باشید که چکیده را در این قسمت تکرار نکنید.
۲٫    ارائه اطلاعات موجود از قبل در زمینه موضوع پژوهش تا اینکه خواننده قادر به درک کلیات بحث و ضرورت یافتن پاسخ برای پرسش طرح شده در پایان نامه شما باشد.
۳٫    ارائه فهرست مناسب و کاملی از تحقیقات قبلی در موضوع پژوهش، به گونه ای که خواننده قادر باشد با مراجعه به کتابخانه درک عمیقی از چارچوب معنایی پژوهش و اهمیت پرسش های مطرح شده در آن باشد.
۴٫    تمرکز مقدمه باید بر روی سوالات مطرح شده در پایان نامه باشد. تمامی مطالعات قبلی که در این قسمت به آنها اشاره میشود باید با اهداف نگارش پایان نامه مطابقت داشته باشند. مقدمه جایی نیست که در آن راجع به هر آنچه که به موضوع بحث مربوط است بنویسید.
۵٫    محدوده و گستره پایان نامه رو مشخص کنید. اشاره کنید چه موضوعاتی را بررسی خواهید کرد و چه موضوعاتی را بررسی نخواهید کرد.
۶٫    یک نقشه راه یا فهرست مطالب را به کمک حروف و کلمات ترسیم کنید تا خواننده در جریان آنچه در قسمت های بعدی خواهد دید قرار بگیرد.
به یاد داشته باشید که پایان نامه شما یک مقاله مروری نیست. خوانندگان به دنبال کارهای اورجینال هستند و توقع تجزیه تحلیل و تفسیر آنها را از شما دارند. بخش مقدمه را با استفاده از عناوین فرعی به قسمت های منطقی تقسیم کنید.
در نهایت ذکر این نکته ضروری است که مقدمه را باید از یک بحث کلی شروع کرده و به یک بحث نهایی و مشخص رساند. مانند یک مثلث برعکس، که شامل قسمت های زیر است:

جدول ۲٫ مطالب ارائه شده در قسمت مقدمه و زمان نگارش هر بخش

المان اصلی

زمان نگارش

هدف

توضیحات

مقدمه و پیشینه موضوع پژوهش

گذشته

بیان ضرورت تحقیق

ضرورت تحقیق را بررسی کنیم

چه چیزهایی درباره موضوع شناخته و باور شده است

حال

بیان دانسته ها

در مورد موضوعمان چه چیزهایی را الآن می دانیم؟

چه چیزهایی هنوز ناشناخته و مشکل ساز هستند

حال

بیان آنچه نمیدانیم

چه چیزهایی را هنوز نمی دانیم؟

یافته های پژوهش های مرتبط

گذشته

اشاره به تحقیقات قبلی

چه افرادی در گذشته در این زمینه تحقیق کرده و چه نتایجی گرفته اند

اهمیت موضوع

حال

اهمیت تحقیق

انجام این پژوهش چه منافعی را حاصل میکند؟

بیان پرسش تحقیق

گذشته

بیان مسأله و روش تحقیق

 
 
 
در این باره بخوانید >>> اصول نگارش مقدمه مقاله
 
 

۱۰- متن (Text)

متن، قسمت اصلی پایان نامه و بیانگر عنوان و محتوای آن است. مباحث متن، باید کاملاً بر اساس نظم معرفی شده در فهرست مطالب آورده شود. صفحات مربوط به متن متناسب با مباحث می تواند شامل: عکس، تصویر، جدول و نمودار باشد. در اولین صفحه متن، نام بخش اول و عنوان آن نوشته می شود. بخش اول که معمولاً از آن به کلیات تعبیر می شود، متضمن مباحث مربوط به مبادی تصوری و پیشینه تاریخی عنوان تحقیق است. از این روی، در این بخش، درکنار بیان مسئله تحقیق، از ضرورت، هدف، پیشینه، فرضیه، روش، قلمرو و محدودیت های تحقیق بحث می شود. هر بخش را می توان متناسب با مباحث، به چند فصل و هر فصل را به چند گفتار تقسیم نمود. عناوین مندرج در بخش ها، باید کاملاً مربوط به عنوان اصلی پایان نامه و در نتیجه عناوین مندرج در فصل ها، گفتارها و زیر عنوان های گفتارها، باید دقیقا زیر فهرست عنوان های اصلی خود باشند. در انتهای هر بخش، نتیجه، یا نتایج، یا پیشنهادها نوشته می شود. آوردن نتیجه گیری و پیشنهادها به صورت بخش مستقل نیز پذیرفته است. براساس نظم منطقی و مقبول، بعد از متن پایان نامه، چکیده پایان نامه و سپس فهرست ها به عنوان متمم متن می آید.

 

۱۰- منابع و مراجعه

در نگارش این قسمت، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:
•    به هر آنچه از ایده گرفته، تا مفهوم، متن، داده، و غیره که متعلق به خود شما نیستند در این قسمت اشاره کنید.
•    اگر جمله ای مینویسید، آن را با استفاده از داده های گردآوری شده و یا منبعی از دیگر محققین تقویت کنید.
•    تمامی منابع و مراجع اشاره شده در داخل متن باید در انتهای کار و در قسمت منابع و مراجع آورده شوند.
•    برای منبع دهی در درون متن، از آثاری با یک نویسنده، به نام خانوادگی فرد اشاره کنید و تاریخ انتشار اثر را داخل پرانتز قرار دهید. توجه داشته باشید که رفرنس دهی درون متنی دو حالت دارد. این دو حالت را در غالب یک مثال توضیح میدهیم:
•    در مطالعه هریس (۲۰۱۲) شکل گیری حباب قطره در …… برسی شده است. این مطالعه با استفاده از روش ….. انجام شد و نتایج حاصله نشان داد که …..
•    … رشد جمعیت یکی از بزرگترین نگرانی های زیست محیطی است که نسل های آینده را تهدید میکند (جانسون، ۲۰۱۵).
•    برای منبع دهی در درون متن، از آثاری با دو نویسنده، به نام خانوادگی هر دو فرد اشاره کنید و تاریخ انتشار اثر را داخل پرانتز قرار دهید. به مثال زیر دقت کنید:
o    سیمپسون و هریسون (۱۹۹۴) در مطالعه خود به …..
o    … رشد جمعیت یکی از بزرگترین نگرانی های زیست محیطی است که نسل های آینده را تهدید میکند (جانسون و جیمز، ۲۰۱۵).
•    برای منبع دهی در درون متن، از آثاری با تعداد بیشتر از دو نویسنده، به نام خانوادگی فرد اول اشاره کنید و پس از آن از عبارت “و همکاران” استفاده کنید. سپس تاریخ انتشار اثر را داخل پرانتز قرار دهید. به مثال زیر دقت کنید:
o    … رشد جمعیت یکی از بزرگترین نگرانی های زیست محیطی است که نسل های آینده را تهدید میکند (جانسون و همکاران، ۲۰۱۵).
•    از آوردن منابع در متن به صورت زیرنویس خودداری کنید.
•    تمامی منابع اشاره شده در متن را به ترتیب حروف الفبا در این قسمت بیاورید.

 

۱۰- ضمیمه

اطلاعات اضافه ای که امکان آوردنشان درون متن پایان نامه وجود ندارد در این قسمت آورده میشوند. در نگارش این قسمت به موارد زیر توجه کنید:
•    تمامی داده های پژوهش خود را در این قسمت قرار دهید.
•    منابع، داده ها، و روش هایی را که به راحتی در دسترس نیستد به منظور استفاده دیگر محققین از آنها در قسمت ضمیمه قرار دهید.
•    جداول را در صورتی که بیش از یک صفحه هستند در ضمیمه پژوهش قرار دهید.
•    محاسبات بیش از یک صفحه را نیز در ضمیمه پژوهش بیاورید.
•    شما می توانید یک مقاله کلیدی را که در پایان نامه خود از آن استفاده کرده اید در قسمت ضمایم قرار دهید.
•    اگر از تعداد زیادی منابع استفاده کرده اید ولی به تمامی آنها در انتهای کار اشاره نکرده اید، می توانید در ضمیمه به لیست منابع اضافه اشاره کنید.
•    لیست تجهیزات مورد استفاده جهت انجام آزمایشات و یا جزئیات فرایندهای پیچیده در طول پژوهش نیز میتواند در قسمت ضمیمه بیان شود.
در نهایت توجه به این نکته ضروری است که جداول و شکل ها به همراه عناوینشان باید در متن پایان نامه قرار داده شوند، و در قسمت ضمیمه نیازی به آوردنشان نیست، مگر اینکه عکس یا جدولی بیشتر از یک صفحه باشد و یا آوردنش درون متن پایان نامه ضروری نباشد.

 

مطالب مرتبط :
دانلود پایان نامه و پروژه
دانلود قالب آماده ورد برای نگارش پایان نامه ( نمونه پایان نامه )
آموزش تایپ پایان نامه در نرم افزار ورد (۱)
دانلود مقاله انگلیسی با ترجمه فارسی
نحوه ایجاد فهرست خودکار برای پایان نامه در word
نحوه شماره گذاری صفحات ورد از صفحه دلخواه
آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال
روش ثبت پایان نامه در سایت ایران داک
روش جستجو پایان نامه و مقاله در سایت ایران داک
نحوه استعلام موضوع پایان نامه از ایرانداک و گزارش پیشینه پژوهش
راه حلی برای تکراری نبودن موضوع پایان نامه
دانلود رایگان پایان نامه کارشناسی ارشد
آموزش نگارش پروپوزال
دانلود رایگان نمونه پاورپوینت آماده برای دفاع کارشناسی ارشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا