نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

مقاله سفید White paper چیست

مقاله سفید White paper چیست

White paper

مقاله سفید (White paper) نوعی گزارش (گزارش معتبر) یا راهنمایی برای کمک به خوانندگان است که به منظور درک یک مساله، حل یک مشکل، و یا اتخاذ یک تصمیم تدوین می‌گردد. وایت پیپر  یا مقاله سفید در دو حوزه اصلی استفاده می‌شوند: دولت و بازاریابی کسب‌وکار.در واقع  وایت پیپر صرفاً یک ابزار مشارکتی برای مستندسازی است و نه یک سند قطعی غیرقابل تغییر.

طبق تعریف دیگری مقاله سفید عبارت است از یک گزارش متقاعد کننده، معتبر و عمیق  در مورد یک موضوع خاص که  یک مسئله و راه حل آن را بیان می کند. بازاریابان مقاله سفید را برای آگاهی بخشی به مخاطبان خود، و یا ایجاد یک روش شناسی خاص آماده می کنند. این گونه مقالات روشی پیشرفته برای حل مسائل به شمار می آیند. برای این منظور حداقل  نیاز به یک آدرس الکترونیکی برای دانلود می باشد ( البته باید تاکید شود که اغلب اطلاعاتی فراتر نیاز می باشد) که از طریق آن راهنمایی های مختلف دریافت شود. معمولا چیز های زیادی برای آماده سازی یک مقاله سفید مورد نیاز نمی باشد. و همواره هر کسی می تواند هر نوشته ای را مقاله سفید بنامد ( اما این بدان معنا نیست که هیچ حد و مرزی برای تشخیص مقاله سفید از نوشته ها ی غیر از آن وجود نداشته باشد). اگر چنین باشد این امر موجب گمراه شدن مخاطب و همچنین از دست رفتن اعتبار می شود.

مقاله سفید در دولتهای مختلف معانی متفاوتی دارد، برای مثال در کانادا مقاله­ی سفید به یک سند سیاسی گفته می شود که توسط دولت یا مجلس عوام به تصویب رسیده و در دسترس و اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

در سیاست، مقالات سفید به عنوان وسیله ای برای ارائه ی ترجیحات یا اولویتهای سیاسی دولت ها، قبل از معرفی این ترجیحات به عنوان قانون، مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، انتشار یک مقاله سفید در زمینه ی خاص سیاسی، دولت را قادر می سازد تا وضعیت افکار عمومی نسبت به این مسئله و پیامدهای احتمالی آنرا مورد ارزیابی قرار دهد.

بعد از دهه ۱۹۹۰ میلادی، اصطلاح مقاله سفید برای اشاره به اسناد تجاری و ابزارهای فروش در تجارت نیز مورد استفاده قرار گرفت. مقالات سفید در تجارت اشاره به فرمهای طراحی شده ای دارند که برای بهبود و بالا بردن کیفیت خدمات و محصولات ارائه شده توسط یک شرک خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

در حوزه­ی تجارت و کسب و کار مقالات سفید مقالاتی دانشگاهی با مضامین بازاریابی هستند که خوانندگان آن انتظار دارند که در نگارش آنها  استفاده از منابع معتبر و مهارت و تخصص بسیاری  را شاهد باشند.

درحالی که نوشتن یک وبلاگ و کتاب الکترونیکی ممکن است در طی چند ساعت تا چند هفته  انجام شود اما برای نگاشتن یک مقاله­ی سفید خوب  ماه ها زمان لازم است. معمولا لحن به کار رفته در این مقالات جدی تر است و در مقایسه با وبلاگ ها پژوهشی تر هستند.

به دلیل کسالت آور بودن آنها است که بیشتر مردم دوست ندارند مقالات سفید را مطالعه نمایند. اما از آنجایی که می خواهند مطلع باشند، مجبورند از آنها که توسط متخصصان صنایع مربوطه نوشته می شوند استفاده نمایند.

شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که اگر این مقالات کسالات آور هستند، چرا بازاریابان آنها را منتشر می کند؟ در جواب بایستی گفت که چون این مقالات منابعی عالی برای موفقیت تیم فروش هستند و اعتماد خوانندگان را جلب می نمایند. اغلب افرادی که از مقالات سفید استفاده می کنند، در چیزی فراتر از چرخه خرید مشتری طبقه بندی می شوند.

برای مثال تصور کنید که برای سازمانی کار می کنید که تجهیزات نظافت آشپزخانه رستوران را می فروشد و شما در مورد نحوه نگهداری و بازرسی از اشپزخانه های تجاری یک مقاله سفید نوشته اید. این مقاله سفید به احتمال زیاد حاوی اطلاعاتی درباره تجهیزات قانونی سیستم تهویه، تجهیزات آشپزی و نظافت می باشد. این مقالات میتواند برای صاحبان رستوران منابع خوبی باشند تا بفهمند چگونه باید از آشپزخانه خود نگهداری کنند تا از فرایند بازرسی، موفق بیرون بیایند. زمانی که آنها بفهمند که تا چه حدی لازم است که آشپزخانه خود را تمیز نگهدارند، از شما تجهیزات نظافت گرانی را خریداری می کنند زیرا شما را به عنوان منبعی مفید و معتبر شناسایی می کنند.

ویژگی های مقاله سفید

تعداد صفحات مقاله
معمولا کمتر از شش صفحه و شامل توضیحات، نمودارها و ارجاعات و منابع به کار رفته می باشد. اگر نیاز باشد، در مواردی با توجه به موضوع مورد نظر به جزئیات بیشتری، ممکن است از ۵۰ صفحه فراتر برود.

ساختار مقاله
مقاله سفید معمولا شامل موارد زیر می شود:

 صفحه عنوان، فهرست محتویات، خلاصه نحوه انجام کار(که البته اختیاری است اما  وجود ان مفید می باشد)، مقدمه ، چندید صفحه که به خواننده در مورد موضوع و مسئله مورد نظر اطلاعاتی بدهد، چندید صفحه که دران فرضیه های یک راه حل را بیان می کند، چندین صفحه هم به بیان مثال هایی از شرکت های و سازمان های مختلفی ارائه می دهد که از ان راه حل خواص برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده اند.

تراکم و فشردگی
معمولا از یک کتاب الکترونیک فشرده تر است. در حقیقت به راحتی مقالات سفید را تنها یک بار و با مروری مختصر  بررسی کرد بلکه انها باید چندید بار خوانده شوند تا بتواند تمام محتویات ان را متوجه شود.

قالب
معمولا به صورت یک فایل پی دی اف در ابعاد ۸٫۵ در ۱۱ اینچ می باشد که برگه های ان به صورت عمودی تنظیم شده باشد.

راهنمایی هایی برای تهیه مقالات سفید
مقاله سفید حاوی بیان مسئله یا مشکلی خاص در کنار ارائه یک یا چند راه حل مشخص علمی و قابل عمل برای حل آن مشکل، از زبان شخص یا اشخاصی است که خود راه های مختلفی را در یک زمینه مشخص تجربه کرده و به بهترین راه (best practices) از بین راه های موجود درآن زمینه مشخص رسیده اند.

هدف از ارائه مقاله سفید باید این باشد که مسئله و یا مشکل مورد بحث به روشنی و وضوح مشخص گردد و خوانندگان در مسیری روشن و دقیق که با طی آن مسیر مسایل و مشکلات در کار به حداقل برسد، قرار گیرند. موضوع مقاله سفید چه مورد علاقه نویسنده یا خواننده آن باشد، هدف آن، حل مسئله و مشکل خواننده مقاله است. با توجه به عطش خواننده در جستجو، یافتن و مطالعه مطالب در قالب مقالات سفید (طبق تعریف جامعه مجازی)، نویسنده مقاله سفید باید سعی کند در همان پاراگراف های اول نسبت به جلب نظر خواننده اقدام نماید. برای این کار، باید به راه  حل های مختلف یا موازی در زمینه مورد بحث اشاره شود و روی نقاط درد که خواننده خود حداقل یکی از آن راه حل ها را در عمل تجربه کرده و ناموفق بوده، تمرکز گردد.

بحث روی دردها باعث می شود تا بین نویسنده و خواننده نوعی همدردی و اتحاد برای حل مسئله و مشکل به وجود آید و مقاله به صورت موفق تری عمل کند. باید سعی شود تا به چالش های مختلف در زمینه مورد بحث اشاره شود، طوری که حداقل یک یا چند مورد از آن ها به عنوان نقطه درد خواننده، او را نسبت به ادامه خواندن مقاله ترغیب کند.

در تهیه مقاله سفید، نظیر مضمون مثل معروف ”آموزش ماهیگیری به جای دادن ماهی“، باید به جای پرداختن به حل واقعی و بدون شرح و بسط مسئله و مشکل، به نحوه حل آن پرداخته شود.

با توجه به این که برخی از خوانندگان، نخست ابتدای مقالات را می خوانند و در صورت ایجاد رغبت، به خواندن آن ادامه میدهند، باید سعی شود تا در ابتدای مطلب یا مقدمه مقاله سفید، برای جلب نظر خواننده نسبت به ادامه خواندن مقاله، یافته ها و توصیه های نویسنده یا نویسندگان مقاله مرور گردند.

 با توجه به این که برخی از خوانندگان نیز برعکس با رد تمامی مطالب مقاله، نخست بخش نتیجه گیری موجود در انتهای مقالات را می خوانند، باید سعی شود تا خلاصه ای از نتایج، توصیه ها و نکات مهم در انتهای مقاله نیز آورده شوند.از طرف دیگر، با توجه به این که اکثر مقالات نیز به دلایل مختلف، به طور کامل و تا انتها خوانده نمی شوند، بهتر است تا همه مطالب مهم نیز به انتهای مقاله احاله نگردد.

بخش راه حل، در واقع به عنوان مطلب اصلی و مرکزی مقاله سفید تلقی می شود. بنابراین راه حل باید به زبانی ساده و روشن که خواننده نیز بتواند آن را به راحتی دنبال کند، شرح داده شود. در شرح راه حل باید به وجوه مختلف فنی و علمی موضوع مورد بحث اشاره شود و مطالب لازم در هر زمینه ارائه گردد.

در شرح راه حل ها باید به مزایای هر راه حل و کمک به خواننده در جهت تطبیق آن با شرایط خود اشاره گردد.

در تهیه مقالات سفید باید از پرداختن به مطالبی که خوانندگان این قبیل مقالات به صورت طبیعی آن ها را می دانند، اجتناب گردد. اگر بنا به دلایل خاصی پرداختن به این قبیل مطالب نیز ضرورت داشته باشد، دلایل این کار حتما باید قبل از شرح این موارد روشن گردند.

در شرح راه حل ها بهتر است به جنبه های ویژه و موفقیت آمیز هر راه حل که خواننده در صورت توسل به آن ها حتما و یا با درصد بالایی موفق خواهد بود، اشاره شود.

 بهتر است برای شرح راه حل و گردش کار، در جهت توسعه و روشن کردن مطالب شرح داده شده، از نمودار نیز استفاده شود.

بهتر است قبل از ترخیص مقاله برای مطالعه سایرین، برای انجام اصلاحات و تنظیمات ریز روی آن، مقاله تهیه شده در روزها و ساعت های مختلف دوباره و دوباره خوانده شود.

به عنوان یک اصل از خود سؤال کنیم که آیا مقاله تهیه شده مشکل مرا در زمینه مربوطه می تواند حل کند یا نه. اگر نه چرا و در این صورت اصلاحات لازم در مقاله تهیه شده جهت حصول این موقعیت انجام گیرد.

 طرح کلی مقالات سفید
مقدمه

شرح موضوع مسئله و مشکل مورد بحث مقاله سفید

شرح  مورد تجربه عملی نویسنده مقاله

مسائل و مشکلات تجربه شده نویسنده مقاله به تفکیک:

  1. شرح مسئله و مشکل با تاکید روی نقاط درد
  2. راه حل های ممکن و مزایا و معایب هر یک
  3. بهترین راه حل تجربه شده توسط نویسنده مقاله
  4. شرایط لازم برای موفقیت بهترین راه حل تجربه شده از نظر نویسنده مقاله

نتیجه گیری

منابع و مراجع استفاده شده

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام و ممنون بابت مطلب خوبتون.
    یه سوال داشتم که آیا میشه از مقاله سفید در پایان نامه استفاده کرد و به اون ارجاع داد؟

    1. با سلام و سپاس
      در صورتی که در نگارش آن ها منابع معتبر و مهارت و تخصص لازم و قابل استناد استفاده شده باشد قابل ارجاع خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا