نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

مقدمات مقاله نویسی ، قسمت اول

مقدمات مقاله نویسی ، قسمت اول

آموزش مقاله نویسی

.

 عنوان مقاله خود را تعیین کنید.

به صورت دقیق مشخص نمایید که درباره ی چه چیزی می خواهید بنویسید. اگر مجبور شوید، عقاید خود را باز کنید و آن ها را با برخی از آگاهان و متخصصان در حوزه ی مورد نظر که مورد اعتمادتان هستند، در میان بگذارید.

.

 مخاطب خود را تعیین کنید.

مخاطب احتمالی شما می تواند بر نوع و سبک نگارش شما تاثیر بگذارید. پس، شناخت مخاطبانی که کار شما را احتمالا مطالعه خواهند کرد، لازم به نظر می رسد.

.

 سطح آگاهی و دانش و بطور کلی تسلط خود روی موضوع را تعیین کنید.

میزان تسلط شما روی عنوان چقدر است؟ آیا عنوانی را انتخاب کرده اید که به راحتی می توانید درباره ی آن بنویسید و یا اطلاعات اندکی در آن مورد دارید؟ اگر احساس می کنید پیچیدگی هایی در موضوع وجود دارد که ممکن است شما را در دست انداز بیندازد و یا عدم آگاهی یا آگاهی کم شما در آن مورد موجب شود که مقاله ی شما در جاهایی دچار سکته و یا کم وزنی شود و از قوت آن کاسته شود، بی درنگ کار جستجوی خود را آغاز کنید. سعی کنید جستجوی خود را با جدیدترین منابع و نیز منابعی آغاز کنید که مستقیم ترین رابطه را با عنوان شما دارند. از اینکه وقت زیادی را صرف جستجو و پختگی موضوع و ویژگی ها و ابعاد آن، اختصاص دهید، هراس به خود راه ندهید. توجه داشته باشید که همیشه این کمیت نیست که به شما غنا می بخشد، بلکه کیفیت در علم مهم ترین عامل تعیین کننده است.

.
فهرستی از منابع موجود برای رجوع و مشورت را تعیین کنید.

این فهرست می تواند شامل اسناد، مدارک، آماره ها، کتاب ها، مقاله ها، و صحبت یا مصاحبه با نخبگان و متخصصان و نیز مردم باشد.

متخصصان نه تنها خود می توانند مشورت خوبی را در خصوص عنوانتان با شما داشته باشند و اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند، بلکه می توانند منابع خوب و به روزی را به شما معرفی نمایند.

.

طول مقاله ی خود را تعیین کنید.

معمولاً واحدهایی که شما می توانید و یا قرار است مقاله ی خود را برای آن ها
تهیه و ارسال نمایید (مدرسان، مجله ها، روزنامه ها، سایت ها، همایش ها و….)
محدودیتی را در زمینه ی طول مقاله یا تعداد صفحه های یک مقاله بر اساس اصول مورد نظر خود تعیین می کنند. مقاله می بایست از نظر طول به اندازه ی نیاز باشد نه بیشتر یا کمتر. بنابراین، شما می بایست مشخص نمایید که چه مطالبی را قرار است در مقاله خود بگنجانید (طرح سازمانی مقاله خود) و مقاله خود را برای چه واحدی خواهید فرستاد.

.
 نشریه مورد نظر برای چاپ مقاله را تعیین کنید.

هر نشریه ای شرایط خاص خود را برای چاپ مقاله دارد و این شرایط هم در مورد جزئیات صوری مقاله از جمله طول آن اعمال می شود هم در مورد طرح سازمانی آن صادق است. بنابراین، هر چند ممکن است محتوای مقاله ی شما تغییر اساسی ننماید، اما اگر اصول نشریه ی مورد نظر رعایت نگردد، ممکن است از مقاله ی شما ایراد گرفته شود و یا چاپ آن مقدور نباشد.

.
 رئوس مطالب، طرح سازمانی، یا خلاصه ی مقاله ی خود را بنویسید.

وقتی مطالب خود را جمع آوری، آماده و ارزیابی نمودید، می توانید طرح سازمانی یا رئوس مطالب خود را بنویسید. سازماندهی به معنای ایجاد یک ساختار منطقی و متناسب برای ارائه ی حقایق یا داده هایی است که قرار است در معرض خوانندگان قرار گیرند. نه تنها حقایق و داده ها بر نحوه ی این ساختار تأثیر می گذارند، بلکه هدف شما در نوشتار نیز موثر است.

برای ارائه ی انبوه مطالبی که جمع آوری می کنید، فقط یک روش منحصر به فرد وجود ندارد. برخی مسیر و الگوی نگارش خود را در زمان نگارش کشف می کنند و برخی دیگر ترجیح می دهند طرح کلی خود را ترسیم و یادداشت ها و داده های خود را بر آن اساس مرتب نمایند. باز هم تأکید می شود تفهیم اطلاعاتی که شما در جستجو و پژوهش خود یافته اید جزء وظایف شما است.

.
 از ارتباط و انسجام مطالب مقاله ی خود اطمینان حاصل کنید.

همانگونه که پژوهش فرآیندی است که هر مرحله ی آن از مرحله های قبلی و بعدی خود تأثیر می پذیرد و بر آنها تأثیر می گذارد، مقاله نیز نوشته ای است که بخش های مختلف آن به همدیگر پیوند دارند. بنابراین، این ارتباط نه تنها می بایست در کل کار یعنی رئوس مطالب دیده شود، بلکه در بخش های جزئی تر نظیر بندها نیز می بایست مشاهده گردد. پس، در طرح سازمانی و چینش مطالب، باید دقت شود که این ارتباط رعایت شده باشد.

.

لحن نوشتاری خود را تعیین کنید.

“هدف، شخصیت، مخاطب، و موضوع در انتخاب لحن مناسب موثر می باشند. اگر مخاطبان شما افرادی عادی هستند، می بایست لحن مناسب آنان و عاری از واژگان و اصطلاح های فنی را به کار ببرید. اما، اگر خوانندگان شما متخصصان می باشند، انتخاب لحن تخصصی نه تنها نامناسب نیست، بلکه به شما وجهه ی مناسبی نیز خواهد بخشید”

.

——————

مطالب مرتبط:

مراحل نوشتن مقاله

آموزش مقاله نویسی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا