اخبار دانشگاهی

عدم تبعیض جنسیتی در ورود به دانشگاه ها

عدم تبعیض جنسیتی در ورود به دانشگاه ها

.

دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم گفت: اکنون در کشور ما تعداد دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تقریبا مساوی است. حضور دختران در تمام رشته‌های علمی بیانگر عدم تبعیض جنسیتی در ورود به دانشگاه است.

وی گفت: هدف اصلی از تدوین سند ملی آموزش ۲۰۳۰، ارتقای حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌المللی در حوزه آموزش و ارتقای مرجعیت علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران در آسیا و اقیانوسیه و جهان است.

وی در نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش ۲۰۳۰ و رونمایی از سند ملی آموزش۲۰۳۰ اظهار داشت: تهیه سند ملی آموزش ۲۰۳۰ نشانه حرکت هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران مطابق با آخرین مصوبات و دستورالعمل‌های بین‌المللی است.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: آموزش ۲۰۳۰  که عنوان آن «به سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر، باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه» تعیین شده است برنامه کار دولت‌ها را در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی از آموزش پایه و سوادآموزی گرفته تا آموزش عالی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، آموزش بهداشت و سلامت و نیز آموزش شهروندان برای دستیابی به جوامع یادگیرنده، پایدار و دانش‌بنیان ترسیم می‌کند.

وزیر علوم اظهار داشت: دستور کار ۲۰۳۰ توسعه پایدار سازمان ملل متحد در اجلاس عالی‌رتبه سران ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۵ در نیویورک تصویب شد و رهبران کشورها متعهد شدند از اول ژانویه ۲۰۱۶، برنامه‌ریزی لازم را جهت تحقق اهداف این دستور کار و ادغام آن‌ها در سیاست‌ها و برنامه‌های ملی انجام دهند.

فرهادی گفت: این دستور کار که نقشه‌ راه دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی را در زمینه توسعۀ پایدار تا ۱۵ سال آینده ترسیم می‌کند، بر اساس دو محور اصلی شکل گرفته است. حذف فقر و توسعۀ پایدار که در قالب ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه به مقابله با چالش‌های مشترک در سطوح محلی و جهانی، در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌پردازد.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: اهداف آموزش ۲۰۳۰ در اسناد کلان بالادستی کشورمان مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علم و فناوری کشور و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه نیز ملحوظ شده‌اند.

وزیر علوم با اشاره به برابرسازی فرصت‌های آموزشی برای دختران و پسران  پس از استقرار  جمهوری اسلامی ایران گفت:  اکنون در کشور ما تعداد دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تقریبا مساوی است. حضور دختران در تمام رشته‌های علمی  بیانگرعدم تبعیض جنسیتی در ورود به دانشگاه است.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان دختر نه تنها در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در تمام رشته‌ها افزایش داشته است، بلکه این حضور در دوره‌های تحصیلات تکمیلی قابل توجه است.

فرهادی افزود: ارتقای کیفیت یکی از سیاست‌های مهم آموزش عالی ایران طی چند سال گذشته ارتقای کیفیت آموزشی و هدفمندسازی آموزش بوده است و از سال ۱۳۹۲، چندین برنامه راهبردی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این ارتباط تدوین شده است که طرح آمایش آموزش عالی، طرح منشور کیفیت، نظام جامع تضمین کیفیت و نظارت از جمله این طرح ها است.

بر این اساس، اقداماتی در جهت بازنگری برنامه‌های درسی، کاهش تصویب دوره‌های کارشناسی و کاردانی و افزایش تصویب دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۹۴ از جمله این اقدامات است.

گفتنی است سند ملی آموزش ۲۰۳۰ در مراسمی با حضور وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش، معاون امور زنان و خانواده، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از محققان  در مجموعه فرهتگی تلاش وزارت کار رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا