معرفی پايگاه های اطلاعاتی علمی

موتور جستجوی فارسی علم نت

موتور جستجوی فارسی علم نت

elmnetعلم نت یک جویشگر علمی فارسی است که با رویکردی شبیه به گوگل اسکالر و با تمرکز بر اسناد علمی فارسی طراحی شده است. این جویشگر سایت های نمایه کننده اسناد علمی مانند مگیران، نورمگز، SID.ir، ensani.ir، سیویلیکا، ایرانداک و همچنین سایت های اصلی نشریات علمی پژوهشی را ایندکس کرده و در قالب یک جویشگر تخصصی و یکپارچه در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

این جویشگر با تلاش مجموعه ای از متخصصین شرکت فناوری اطلاعات دادگان کاوند فهیم از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه قم طراحی و پیاده سازی شده است. علم نت همزمان با برگزاری اولین همایش ملی جویشگر بومی در بهمن ماه ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است.

در حال حاضر وبسایت های متعددی در بستر وب وجود دارند که به نمایه سازی پژوهش های علمی کشور شامل مقالات، کتاب ها و پایان نامه ها می پردازند. در ادامه به برخی از این وبسایت ها اشاره می شود:

پایگاه هایی همچون نورمگز، مگیران، sid و پرتال جامع علوم اسلامی به نمایه سازی مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی کشور می پردازند.
اغلب مجلات عملی دارای سایت اختصاصی برای خود می باشند که در آن مقالات پذیرفته شده را به صورت رایگان در اختیار پژوهشگران قرار می دهند.
پژوهشگاه ایرانداک در سامانه ای با نام گنج به نمایه سازی پایان نامه های دانشجویی می پردازد.
پایگاه سیویلیکا به عنوان نمایه کننده مقالات منتشر شده در کنفرانس ها شناخته می شود.
اطلاعات کتابهای چاپ شده در کشور در سایت ketab.ir و سایت های کتابفروشی همچون ادینه بوک و فردا بوک قابل دسترس است.
معمولا اطلاعات پایان نامه های دانشجویان هر دانشگاه در سایت رسمی دانشگاه ها قابل دسترسی می باشد.
این وبسایت ها از جنبه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارند. جنبه های مانند:

.

ارائه سرویس رایگان یا پولی
نوع مستندات (مقاله کنفرانس، مقاله نشریه، کتاب، پایان نامه)
کامل بودن مستندات (به عنوان مثال پوشش بخشی از مقالات یک نشریه)
موضوع مستندات (علوم مهندسی، انسانی و اسلامی، پزشکی و …)
کیفیت امکانات ارائه شده به پژوهشگر به خصوص جستجو سریع و مناسب در منابع

.
رتبه در جویشگرهای عمومی مانند گوگل
با وجود این پایگاه های متعدد که در حال ارائه خدمات به پژوهشگران می باشند اما تفاوت ها و کاستی های محتوایی، فنی و مالی شرایطی را ایجاد کرده است که پژوهشگران نه امکان اعتماد کامل به یک سامانه را دارند و نه اینکه می توانند از یک سامانه به صورت کامل صرفه نظر کنند. از این رو نبود سامانه ای جامع که امکان جستجو دقیق، با کیفیت و یکپارچه را در کلیه منابع علمی فراهم کند کاملا احساس می شود. هدف از طراحی علم نت، ایجاد یک جویشگر علمی در زبان فارسی است که با خزش هدفمند سایت های علمی و ادغام نتایج مشابه، یک درگاه یکپارچه و جامع را برای دسترسی به منابع علمی فراهم می کند.

http://elmnet.ir

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا