معرفی پايگاه های اطلاعاتی علمی

آشنایی با سامانه های پروفایل پژوهشگران در پایگاه های علمی

آشنایی با سامانه های پروفایل پژوهشگران در پایگاه های علمی

.

سرویس های پروفایل پژوهشگران از سرویس های جانبی پایگاه های بزرگ علمی دنیا مانند scopus و گوگل به منظور ارائه تسهیلات بیشتر به محققان هستند. با استفاده از این سرویس ها می توانید مقالات منتشر شده خودتان را دنبال کنید و شاخص h-index خود را مشاهده نمایید. از تعداد رجوع هایی که در مقالات دیگر به آنها شده است مطلع شوید و آن ها را آنالیز کنید.

ابتدا باید در این یکی از این سرویس ها پروفیل خود را بسازید و رزومه علمی خود را وارد کنید. دیگر پژوهشگران می توانند آن را مشاهده کنند و به این ترتیب زمینه آشنایی پژوهشگران با یکدیگر فراهم می شود.

برخی از این سرویس ها را در زیر معرفی می کنیم:

۱- Scopus Authors ID

با ساختن پروفایل در این سرویس به شما یک ID Number منحصر به فرد داده خواهد شد که با استفاده از آن می توانید به پروفایل خود دسترسی داشته باشید و خروجی های مختلف از آن بگیرید. مزیت این سرویس این است که حتی اگر به پایگاه Scopus دسترسی نداشته باشید می توانید با استفاده از پروفایل خود از شاخص H-index و آخرین تعداد مقالات خویش اطلاع بیابید.

۲- ResearcherID

این سرویس از محصولات شرکت  Thamson Routers می باشد. در صفحه خانگی این سرویس امکان ساختن پروفایل جدید به صورت رایگان وجود دارد. همچنین می توانید افراد دارای پروفایل را جستجو کنید. برای این کار کافیست از صفحه ی خانگی از قسمت  Search for Members نام خانوادگی فرد مورد نظر را وارد کنید. علاوه بر این جستجوی پیشرفته با امکانات خاص از طریق گزینه More Option امکان پذیر است.

۳- Google Scholar Citation Service

این سرویس از جدیدترین و بهترین سرویس های گوگل می باشد که در اختیار پژوهشگران به منظور مدیریت پروفایل پژوهشگران قرار گرفته است. با توجه به این که گوگل قوی ترین موتور جستجوست، منبع اطلاعات بازیابی خود می باشد که تقریباً تمام انتشارات شما را به نمایش می گذارد. از امکانات این سرویس می توان به گرفتن خروجی های مختلف از جمله Endnote از انتشارات خود، خروجی اکسل و CVS  و پرینت از رزومه و … اشاره کرد که از دوباره کاری و نوشتن و آپدیت کردن رزومه جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا