پایان نامه رشته روانشناسیپایان نامه علوم تربیتیپروژه روانشناسی

دانلود پایان نامه تاثیر آموزش خودکنترلی بر پرخاشگری نوجوانان و استرس والدینی

پروژه بررسی تاثیر آموزش خودکنترلی بر پرخاشگری نوجوانان و استرس والدینی

 

بخشی از پروژه :
فهرست:

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت موضوع

فرضیه­ های تحقیق

تعاریف نظری و عملی

فصل دوم

ادبیات و پیشینه پژوهش

استرس والدینی

مدل تنیدگی والدینی ابیدین

پیامدهای تنیدگی بر والدین وکودکان

عوامل تأثیر گذار بر تنیدگی والدینی و والدگری

عوامل برون خانوادگی تنیدگی والدینی

پرخاشگری

انواع پرخاشگری

عوامل تعیین کننده پرخاشگری

اجتماعی بودن پرخاشگری

نظریه خبرپردازی اجتماعی

رویکرد روانپویشی

پرخاشگری از دیدگاه پژوهشهای رفتاری

کنترل پرخاشگری

رابطه خودکنترلی و پرخاشگری

تاریخچه ی خودکنترلی

خودکنترلی گری

ضرورت خویشتنداری

خودکنترلی و رفتارهای تکانشی

خود کنترلی وهوش هیجانی

خودکنترلی رفتاری و مؤلفه های آن

فصل سوم:روش پژوهش

فصل سوم

روش تحقیق

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

۱-۴) تجزیه و تحلیل داده ها

۲-۴) توصیف داده های آماری

۳-۴ ) تجزیه و تحلیل داده ها

۱-۳-۴ ) بررسی فرض نرمال بودن  توزیع متغیرهای پژوهش

۲-۳-۴ ) ارائه یافته های پژوهش با توجه به فرضیه های پژوهشی

فصل پنجم: بحث ونتیجه گیری

بحث ونتیجه گیری

تبیین نتایج

نتیجه­ گیری

پیشنهادهای کاربردی

پیشنهادهای پژوهش

محدودیت­های پژوهش

منابع

پیوست

———-

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تأثیر آموزش خودکنترلی برکاهش پرخاشگری نوجوانان واسترس والدینی در سال ۱۳۹۱ درشهرستان اصفهان انجام شد. طرح این پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش ۶۰ نفر(۳۰ نفرگروه آزمایش و ۳۰نفرگروه کنترل) از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین مدارس راهنمایی شهراصفهان یک مدرسه انتخاب و پرسشنامه پرخاشگری توسط ۱۵۰نفر از دانش آموزان تکمیل گردید.

از بین دانش آموزانی که نمره ی آنها در این آزمون بیشتر از ۱۲ شده بود، به صورت تصادفی ساده ۶۰ نفر انتخاب و به دوگروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه پرخاشگری ایزنک(۱۹۷۵)، پرسشنامه تنیدگی والدینی ابیدین(۱۹۹۵)، پرسشنامه خودکنترلی رزنبام(۱۹۸۰)، پرسشنامه خودکنترلی دانش آموز از نظر معلم(۱۹۷۹)، هستند. برنامه آموزش خودکنترلی در طول ۱۰ جلسه هفته ای دو جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید در حالیکه گروه کنترل برنامه عادی زندگی خود را طی می کردند. فرضیه های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند.

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمرات آموزش خودکنترلی ،پرخاشگری ،استرس والدینی و خودکنترلی دانش آموزان از نظر معلم در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. طبق نتایج حاصل آموزش خودکنترلی بر خودکنترلی دانش آموزان از نظر خودشان تأثیر نداشته است.

به طور کلی  این یافته ها بیانگر آن است که برنامه ی آموزش خودکنترلی به دانش آموزان گروه آزمایش کمک کرده است تا با بهبود خودکنترلی(ازنظر معلم)، پرخاشگری را کاهش داده و به طبع آن تأثیر مثبت بر استرس والدینی مادران آنها داشته باشد.

کلید واژگان: آموزش خودکنترلی، پرخاشگری، تنیدگی والدینی، خودکنترلی.

مقدمه

والدگری اغلب کار دشواری است. والدین مسئول فراهم کردن زمینه های آموختن سازگاری همراه با توسعه مهارتهای شناختی و اجتماعی فرزندان خود هستند (بتشاو وهمکاران، به نقل از کاساندرا ای. ۲۰۱۳).

درجامعه مدرن، والدین تحت استرس یا فشار روانی شدید هستند(وبستر،استراتون وداهل، ۱۹۹۵؛به نقل از لیل آبادی،۱۳۷۷).

استرس والدینی یک بازخورد روانی به تقاضای تبدیل شدن به چهره ی شایع وروزمره ی والد بودن در پدرومادر است. استرس والدینی هنگامی رخ می دهد که انتظارات والدین در مورد منابع نیاز وتقاضای والدینی با منابع موجود مطابقت نداشته باشد(دیتر دکارت[۱]،۲۰۰۴).

سلامت روانی والدین با هر دو مورد فرزند پروری و بازخورد فرزندان مرتبط است (ماریت،ل.،مارتین ،سی[۲].،۲۰۱۰).

به هرحال واضح است که بالا بودن استرس والدینی با مشکلات برونریزی و درونریزی فرزندان ارتباط دارد و مشکلات بیشتر فرزندان باعث استرس والدینی بیشتر در پدر ومادر می شود، (آبیدین[۳] وهمکاران ،۱۹۹۲؛ اشفورد[۴] وهمکاران،۲۰۰۸؛گلدبرگ[۵] وهمکاران،۱۹۹۷؛ثیل[۶] وهمکاران، ۲۰۱۱؛ مانیما،پورا[۷]؛ ۲۰۱۲؛باکر[۸] وهمکاران؛۲۰۰۳به نقل از اولیناویدیولین[۹]).

در کودکی تعارضات، جلوه چندانی ندارند اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری های ویژه نوجوانی، کشمکش های درونی و بیرونی تظاهر بیشتری پیدا می کنند(ترجمه عبداله زاده،۱۳۷۸). اغلب روانشناسان براین عقیده اند که نوجوانی تمایز برجسته ای نسبت به سایر مراحل رشد دارد و این تمایز به سبب آن نیست که نوجوان با تغیرات اساسی در همه ابعاد زندگی اش مواجه می باشد، بلکه بیشتر به دلیل آن است که این تغیرات به طور همزمان و همه جانبه به وی که هنوز دارای آمادگی های لازم برای مقابله نیست، وارد می شود.

در این دوره به علت تغییرات ساختار اجتماعی و رشد جسمانی، بین بلوغ فیزیولوژیکی و بلوغ اجتماعی، ناهماهنگی ایجادشده و می تواند منشأ بروز رفتارهای غیراجتماعی و یا حالت های روحی عاطفی بیمارگونه گردد (میچنبام۱، ۲۰۰۷) .

پرخاشگری وتخاصم یکی از مسائل بسیار شایع درکودکان ونوجوانان وحائز اهمیت در تبیین علائم روانپزشکی کودکان ونوجوانان است.علامت بسیار مهمی که در بسیاری از اوقات والدین دانش آموزان به ویژه اولیای مدارس به سادگی از کنار آن می گذرند (ایروانی ومشهدی،۱۳۷۹).

با بررسی تنوع مشکلات دانش آموزان ومراجعان به مراکز مشاوره  میتوان مشاهده کرد که درصد بسیاری ازاین مراجعات توان مقابله با مشکلات بوجودآمده را ندارد، برخی ازآنهابه درک درستی ازعلتهای بوجودآورنده مشکل خودمی رسند ولی اذعان می کنند به هنگام رویارویی با مشکلات، کنترل خود را از دست داده وپس ازگذشت زمان از واکنش سریع وبدون کنترل خودپشیمان میشوند(کلمن،۱۹۹۸،ترجمه ابراهیمی وجوینده،۱۳۸۵).

در این پژوهش با مورد توجه قرار دادن ویژگیهای خاص دوره نوجوانی و روابط والد ـ  فرزند، به آموزش خودکنترلی درنوجوانان پرخاشگربه عنوان شیوه ای مداخله ای پرداخته وتأثیر آن را بر استرس والدینی ومیزان پرخاشگری آنها می سنجد که در نهایت به ارتقاء سلامت روان نوجوانان، بهبود روابط والد – فرزند و احساس کفایت بیشتر در مادران منجر می شود.

.

مشخصات پروژه :
عنوان فارسی: بررسی تاثیر آموزش خود کنترلی بر پرخاشگری نوجوانان و استرس والدینی
تعداد صفحات پروژه :  ۱۵۶
مقطع علمی : ارشد
فرمت پروژه : WORD (قابل ویرایش) محتوای فایل : zip
فهرست: دارد چکیده: دارد
مقدمه: دارد
تصویر: دارد
منبع: دارد سال پژوهش: ۱۳۹۲
حجم فایل: ۷ مگابایت
پرسشنامه: دارد
رشته های مرتبط با پروژه: روانشناسی
گرایش های مرتبط با این پروژه: روانشناسی عمومی

.

خرید پروژه :
جهت خرید پروژه ” تاثیر آموزش خودکنترلی بر پرخاشگری نوجوانان و استرس والدینی” بر روی دکمه خرید زیر کلیک نمایید

.

مطالب مرتبط:

دانلود پروژه و پایان نامه مشاوره

دانلود پروژه و پایان نامه علوم تربیتی

دانلود پروژه و پایان نامه روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه علوم اجتماعی

دانلود مقالات علوم تربیتی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات روانشناسی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات علوم اجتماعی با ترجمه فارسی

.

پشتیبانی :
شما پس از انتخاب دکمه خرید در سایت کالج پروژه به صفحه درگاه پرداخت اینترنتی جهت انجام مراحل خرید هدایت خواهید شد.
– آیدی تلگرام پشتیبانی: collegeprozheh@

– تماس با واحد پشتیبانی: ۰۹۳۰۲۵۸۸۵۱۴

– ساعات تماس: ۹ صبح الی ۱۸ عصر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا