دانلود رایگان مقاله فارسی

دانلود رایگان مقاله اثر آموزش برنامه زایمان و فرزندپروری بر اضطراب بارداری و رضایت زناشویی

دانلود رایگان مقاله اثر آموزش برنامه زایمان و فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب بارداری و رضایت زناشویی زنان باردار

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

دانلود رایگان مقاله روانشناسی ، علوم تربیتی

.

—————–

چکیده ای از مقدمه آغازین ”  مقاله اثر آموزش برنامه زایمان و فرزندپروری بر اضطراب بارداری و رضایت زناشویی ” بدین شرح است:

از اوایل بارداری تا دوره پس از زایمان، تغییرات زیادی به طور همزمان در سطح بیولوژیکی، اجتماعی و روانی رخ می‌دهد،نحوه سازگاری با این تغییرات می‌تواند زنان و حتی مردان را در معرض خطر مشکلات روان‌شناختی قرار دهد. پژوهش حاضر به منظور ارزیابی اثر آموزش برنامه زایمان و فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب بارداری و رضایت زناشویی زنان باردار صورت گرفت.

روش: این پژوهش، از نوع مطالعه شبه آزمایشی بود، جامعه هدف(آماری)، کلیه زنان بارداری بود که در اواخر سه‌ماهه دوم و یا در اوایل سه‌ماهه سوم بارداری بهسر می‌بردند و طبق معیار پرسش‌نامه اضطراب بارداری، دارای اضطراب بارداری بودند. بعد از نمونه‌گیری در دسترس، افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند که گروه آزمایشی به عنوان گروهی بود که در آن، شرکت کنندگان به مدت نه جلسه تحت آموزش برنامه زایمان و فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتندو در گروه گواه هیچ‌گونه آموزش روان‌شناختی صورت نگرفت و افراد صرفاً در فرآیند عادی مراقبت‌های دوران بارداری مرکز زنان و زایمان قرار داشتند.

هر دو گروه قبل از شروع برنامه، پرسش‌نامه‌ اضطراب بارداری را پر کردند و بعد از داشتن معیارهای شرکت در این پژوهش و قرار گرفتن در گروه‌های مربوطه، پرسش‌نامه‌های مرتبط با متغیرهای پژوهش را تکمیل کردند و پس از پایان کلاس‌ها نیز دوباره پرسش‌نامه‌ها توسط تمام شرکت کنندگان در پژوهش، اعم از گروه آزمایشی و گواه، تکمیل شد و نتایج به‌دست آمده توسط شاخص تحلیل کوواریانس، مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج: نتایج نشان داد برنامه زایمان و فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی توانست تفاوت معناداری را در پیش‌آزمون و پس‌آزمون متغیر اضطراب بارداری و رضایت زناشویی ایجاد کند. به نظر می‌رسد این برنامه در ایجاد روایط مناسب بین زوج‌ها، مدیریت هیجانات سخت و ایجاد انعطاف بیشتر در برخورد با شرایط استرس‌زا نقش داشته باشد. اگرچه این مهارت‌ها برای بارداری، زایمان و فرزندپروری به‌کار گرفته شد ولی می‌تواند به دوره فرزندپروری و حتی سرتاسر زندگی انتقال یابد.

نتیجه‌گیری: با توجه به سودمندی اولیه این برنامه در این پژوهش و چالش‌های روانی، زیستی و اجتماعی مرتبط با بارداری و زایمان و توجه نسبتاً کمی که به برنامه‌های پیشگیرانه در استرس و مسائل شناختی/رفتاری دوران بارداری و تأثیر بلندمدت آن بر جنین و کودک وجود دارد، وزارت بهداشت می‌تواند برای پیش‌گیری از مسائلی که در دوران بارداری و بعد از آن برای مادر و نوزاد رخ می‌دهد، از این برنامه استفاده کند.

واژه‌های کلیدی: اضطراب بارداری؛ رضایت زناشویی؛ برنامه زایمان و فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی

————-

مشخصات مقاله:

دسته : روانشناسی ، علوم تربیتی

عنوان  : مقاله اثر آموزش برنامه زایمان و فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب بارداری و رضایت زناشویی زنان باردار

قالب بندی : pdf

قیمت : رایگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا