آموزش word – ایجاد اشکال گرافیکی

آموزش word – ایجاد اشکال گرافیکی

درج اشکال گرافیکی
در زبانه Insert گزینه ای به نام Shape وجود دارد. از این بخش می توانید اشکال گرافیکی را در سند خود رسم کنید. برای این کار یکی از اشکال مورد نظرتان را انتخاب کنید، در این صورت شکل ماوس و علامت «مکان نما» به صورت علامت مثبت (+) ظاهر می شود که با رسم آن بر روی هر نقطه ای از صفحه و به اندازه دلخواه، می توان شکل مورد نظر را ترسیم کرد.
اضافه کردن متن به اشکال گرافیکی
گاهی لازم است برای زیباتر کردن سند خود درون اشکال گرافیکی متنی نوشته شود. برای اضافه کردن متن به اشکال گرافیکی کافی است بر روی شکل راست کلیک کرده و گزینه Add Text را انتخاب کنید.
پس از نوشتن متن، می توانید اندازه و فونت آن را تنظیم کنید. سپس برای ویرایش متن درج شده، مجددا بر روی شکل راست کلیک کنید. این بار گزینه Add text به گزینه Edit text تبدیل می شود.
بعد از کشیدن تصویر، یک منوی اصطلاحا «مخفی» با نام Format به منوهای اصلی اضافه می شود. گزینه های این منو برای ویرایش شکل کشیده شده به کار می روند.
نکته: اگر شکل گرافیکی را در صفحه درج کردید، سپس به منوی دیگری مراجعه کردید و منوی Format مجددا مخفی شد، کافی است بر روی شکل درج شده، دو بار کلیک کنید. در این صورت منوی Format مجددا نشان داده خواهد شد.
بررسی منوی Format
Insert Shape
از این گزینه دسترسی سریع تری به اشکال گرافیکی خواهید داشت. اشکال گرافیکی موجود در این گزینه، تفاوتی با اشکال گرافیکی در بخش Shape که در ابتدای درس توضیح داده شد ندارد.
Shape Style
با استفاده از گزینه های این بخش، می توان شکل گرافیکی درج شده را رنگ آمیزی کرد و یا حالت نمایشی آن را تغییر داد. در سمت راست رنگ های نمونه، سه گزینه وجود دارد:
Shape Fill: با استفاده از این گزینه، می توان داخل شکل درج شده را رنگ آمیزی کرد.
Shape Outline: با استفاده از این گزینه می توان رنگ خط بیرونی شکل درج شده را تغییر داد.
Change Shape: با استفاده از این گزینه می توان شکل درج شده را تغییر داد.
ایجاد سایه و افکت بر روی شکل درج شده
با استفاده از گزینه Shadow Effects می توان از زاویه های مختلف، به شکل درج شده سایه داد.
گزینه سمت راست درج سایه، توانایی جابجایی سایه درج شده را دارد. بدین ترتیب که با کلیک بر روی فلش های سمت راست، چپ، بالا و پایین، سایه درج شده به جهت های کلیک شده منتقل خواهد شد.
افکت های سه بعدی
علاوه بر ایجاد سایه، می توان به اشکال گرافیکی درج شده افکت های سه بعدی تخصیص داد. باید توجه داشت که برای اعمال افکت سه بعدی، شکل گرافیکی انتخاب شده الزاما باید دو بعدی باشد.
تنظیمات افکت های سه بعدی
یک افکت سه بعدی را می توان به حالت های دلخواه تغییر داد و تنظیم کرد.
نخستین گزینه از گزینه های مربوط به افکت های سه بعدی، گزینه ۳-D Color است. این گزینه، رنگ بعد اضافه شده را تغییر می دهد.
گزینه بعدی، گزینه ای با نام Depth و به معنای «عمق» است. این گزینه عمق بعد اضافه شده را افزایش می دهد.
گزینه بعدی، گزینه Direction است. این گزینه موقعیت بعد ایجاد شده را نسبت به تصویر تغییر می دهد. اگر شکل وسط را انتخاب کنید، بعد تصویر به حالت سابق باز می گردد.
چهارمین گزینه، گزینه Lighting است که برای تنظیم نور بعد درج شده استفاده می شود.
آخرین گزینه، گزینه Surface است که به چهار بخش Matte و Plastic و Metal و Wire Frame تقسیم می شود. این گزینه ها، شکل و سایه را به حالت های خاصی تغییر می دهد که در زیر نمونه Wire Frame (به معنی قاب سیمی) نشان داده شده است.
چرخش اشکال سه بعدی درج شده
در سمت راست گزینه ۳D Effects چهار علامت مکان نما به سمت بالا، پایین، چپ و راست وجود دارد که با استفاده از آنها می توان شکل سه بعدی درج شده را به جهت های مشخص شده چرخاند. در شکل زیر، تصویر بالا، یکی از تصاویر درج شده از گزینه Shapes را نشان می دهد که در دو تصویر پایین، به سمت راست و چپ، چرخانده شده است.
نکته: تمامی گزینه های بخش Arrange و Size در بخش کار با تصاویر توضیح داده شد. این گزینه ها برای اشکال گرافیکی نیز سازگار است و تفاوتی با تصاویر ندارد.
تابدین جا،  در بخش اول نوار Insert به گزینه shape پرداختیم. در قسمت بعد به گزینه Smart خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا