نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

اهمیت نوشتن پیش نویس مقاله manuscript

اهمیت نوشتن پیش نویس مقاله manuscript

  آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

.

به دلیل تفاوت های آیین نگارشی بین مجلات مختلف، بهتر است پیش از نوشتن پیش نویس مقاله، مجله های مناسب با موضوع و مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت بندی کنید؛ سپس با بررسی سایت مربوطه به اولویت اول، از قسمت راهنمایی برای نویسندگان یا همان Guide for Authors قوانین نگارشی و اطلاعات لازم برای نوشتن مقاله را به دقت مطالعه کنید. همچنین می توانید چند مقاله از شماره های اخیر چاپ شده مجله را از نظر نگارشی و نحوه ارجاع به مقالات را بررسی کنید.

معمولاً در مقالات از افعال مجهول استفاده می شود و توصیه می شود از به کار بردن فاعل های «من» و یا «ما» در جملات اجتناب شود.

برای نوشتن مقاله بهتر است که از قسمت‌های مواد و روش‌ها (Materials and methods) یا نتایج (Results) شروع کرد.  توصیه می شود از عنوان مقاله (Title) شروع نکنید. سپس می‌توان ابتدا تا حدی مقدمه مقاله و پس از آن تا حدی قسمت بحث (Discussion) را آماده کرد. در ادامه با استفاده از جملات نوشته شده در قسمت‌های مقدمه، مواد و روش‌ها، نتایج و بحث می‌توان نسخه اولیه چکیده (Abstract) را نیز آماده کرد. به همین ترتیب قسمت خلاصه و نتیجه‌گیری (Conclusion) مقاله با در نظر گرفتن چکیده مقاله و دیگر بخش‌های نوشته شده و نیز توضیح پژوهش‌های آتی (Future works)، با استفاده از جملات و عبارات جدید نوشته شود. لازم به ذکر است که در هنگام نوشتن مقاله بین بخش‌های مختلف مقاله چندین بار جابجایی صورت می‌گیرد. به عبارت بهتر پس از تکمیل بخشی از مقدمه می‌توان بخش دیگری از نتایج یا بحث را تکمیل نمود. در نهایت کلمات کلیدی (Keywords) و مراجع (References) نوشته می‌شوند. در هنگام نوشتن مقاله عنوان های مختلفی به ذهن می رسد که در نهایت از ترکیب آن ها بهترین و مناسبترین عنوان انتخاب می شود.

برای قسمت فرمول‌ها، روابط ریاضی، شکل‌ها و جداول استفاده شده در متن مقاله شماره گذاری به صورت عددی فراموش نشود. قسمت‌های مختلف هر شکل نیز به صورت (a)، (b) و … شماره گذاری شود. همچنین باید تمامی شکل‌ها و قسمت‌های مختلف هر شکل و جدول پیش از قرار گرفتن در جای خود، در متن اشاره شود.

پس از آماده شدن نسخه اولیه manuscript، آن را در اختیار دیگر نویسندگان قرار داده تا از نظرات آنها استفاده کنید و ایرادات احتمالی آن را برطرف کنید. سپس به مدت مثلاً یک هفته پیش نویس را مطالعه نکنید و به آن فکر نکنید. پس از سپری شدن این مدت دوباره آن را از اول به طور دقیق مطالعه کنید تا نکات فراموش شده را در آن منظور کنید. به این ترتیب نسخه نهایی پیش‌نویس مقاله آماده خواهد شد. دقت شود که از بکار بردن جملات و عبارات تکراری در متن مقاله اجتناب کنید زیرا در طول داوری مقاله  به عنوان یک نکته منفی تلقی می‌شود.

معمولاً در manuscript قلم استفاده شده Times New Roman با اندازه ۱۱ یا ۱۲ و فاصله بین خطوط متن مقاله معمولا ۵/۱ تا ۲ می‌باشد. همچنین ابتدا باید تمام متن مقاله (بدون هیچگونه عکس و جدول) به صورت تک ستونه نوشته شود و پس از مراجع، ابتدا جداول و سپس شکل‌های مقاله قرار بگیرند. هر شکل و هر جدول می‌بایست در یک صفحه جداگانه با توضیحات کامل و واضح مربوط به آن قرار داده شود. برای فونت و شکل ظاهری آن ها نیز می توانید از مقالات چاپ شده مجله یا قسمت  Guide for Authors کمک بگیرید.

لازم به ذکر است که برای برخی از مجلات می توان پیش نویس را کاملاً مشابه با مقاله چاپ شده ارسال نمود. یعنی پیش نویس دو ستونه بوده و جداول و شکل ها نیز در متن مقاله قرار داد و دیگر نیازی به خارج کردن از متن و قرار دادن آن ها پس از مراجع نباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا