اولویت های پژوهشی بانک ملی برای سال ۱۳۹۷
فراخوان حمایت از پایان نامه بانک ملی
بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی
آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال
(سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷)
اولویت های پژوهشی ( کاربردی ) بانک برای سال ۱۳۹۷
– طراحی نظام جامع مدیریت ریسک (ERM)
– تدوین نظام توسعه محصولات و خدمات نوین و طراحی سامانه مدیریت چرخه عمر محصول یا خدمت
– تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات بانک ملی ایران
– بازطراحی ساختار سازمانی بانک ملی با رویکرد سرویسگرا متناسب با ماموریت و رسالت بانک با تاکید برسودآوری و توانمندسازی بانک ملی ایران
– بررسی الگوهای توسعه بانکداری جامع (شرکتی، اختصاصی، خرد، تجاری) در دنیا و ارائه الگویی برای بانک ملی ایران
– طراحی نظام ارزیابی عملکرد شرکتهای تابعه بانک ملی ایران
– تدوین راهبردها و طراحی مدل کسب و کار و نقشه راه بانکداری باز بانک ملی
– آسیب شناسی نظام جبران خدمات در بانک ملی ایران
– پول رمزنگاری شده و تاثیر آن بر بانکداری سنتی در ایران
– امنیت بانکداری باز و API های بانکی
– اعتماد و امنیت در بانکداری دیجیتال در بستر پردازش ابری
– الگوریتم های شناخت بات نت ها در شبکه بانکی
– امنیت بانکداری در بستر شبکه های اجتماعی
– تامین امنیت مبتنی بر BLOCK CHAIN در بانکداری دیجیتالی
– راهکارهای مقابله با حملات فیشینگ در بانکداری الکترونیک
– راهکارهای مقابله با بدافزارهای بانکی
– به کارگیری الگوریتم های هوش مصنوعی (یادگیری عمیق،شبکه های عصبی و ...) در حوزه های کشف تقلب و تشخیص نفوذ و امنیت پایانه ها
– تدوین برنامه مسئولیت اجتماعی(CSR) بانک ملی ایران
+ فرم تقاضای همکاری با بانک ملی ایران در زمینه طرحهای پژوهشی – کاربردی اعلام شده
فرایند بررسی طرح های پژوهشی – کاربردی تا مرحله انعقاد قرارداد
اولویت های پژوهشی برای پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری در بانک ملی ایران
فین تکها و استارتاپها
– ارائه مدلی جهت اجرای فین تکها و استارتاپها در حوزه مالی- بانکی
– استراتژیهای ایدهیابی جهت اجرای فین تکها و استارتاپها
– استراتژی های تامین مالی در حوزه فین تک و استارتاپ ها
– پولرمزی و نحوه انتشار آن در بانک
– نقش Initial coin offering (ICO) در بانکداری
– نقش initial public offering (IPO) در بانکداری
– بررسی و شناخت فین تک های موفق در بخش تسهیلات اعتباری
– بررسی امکان تأمین مالی (چتر حمایتی) استارتاپهای حوزههای امور مالی توسط بانک ملی
– ارائه مدلی برای بیمه فینتکها و استارتاپهای منتخب
– طرح توجیهی و ایجاد miner در بانک
– بررسی شیوههای تأمین امنیت در پول رمزی
– تکنولوژی block chain و کاربرد آن در محصولات و خدمات بانکی
– ایجاد مدلهای کسب و کار جدید در ساختار درآمدی بانک
– ارائه رویههای یکپارچهسازی کسب و کارهای مختلف مالی
– طراحی یک پروتکل امن در مقابل جعل هویت، با رعایت گمنامی و انکارناپذیری در تولید پول رمزی
– بررسی ضرورت، الزامات و الگوهای استاندارد PSD2
محصولات و خدمات
– استراتژیهای جذب منابع ارزانقیمت از طریق ارائه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات
– ارائه مدلی برای طراحی خدمات و محصولات بانکی براساس نیازها و انتظارات مشتریان
– بررسی راهکارهای جذب درآمدهای غیرمشاع
– شناسایی نیازها و فرصتهای جدید بازارهای هدف بهمنظور صدور ضمانتنامه های ارزی
– بررسی مدلهای مختلف بیمههای خدمات بانکی (سپرده، پول، اعتبار و تسهیلات )
– شناسایی فرصتهای جدید بهمنظور استفاده از ابزارهای نوین مالی اسلامی
– پژوهش درخصوص کلیه ابزارهای پرداخت نوین بانکی در حوزه بینالملل و راهکارها و شیوههای بهکارگیری آنها در بانک
– پژوهش در زمینه “تعهد پرداخت بانکی(BPO)” و بررسی پیش نیازهای لازم برای استفاده از آن بهعنوان خدمتی جدید
– بررسی عوامل موثر بر چرخه عمر محصولات بانک و طراحی مدل در این زمینه و ارائه طرحهای توسعه برای محصولاتی که نیازمند بهینه گردیدن جهت ادامه حیات میباشند.
فرایندها
– ارائه مدل درجهبندی ادارات امور شعب براساس شاخصهای بانکداری نوین
– شناسایی و تعیین بهترین مدل یا متدولوژی جهت بهبود فرآیندهای کسب و کار
– بررسی و مطالعه چگونگی اجرای بانکداری اختصاصی در بانک ملی ایران
– روشهای برآورد تامین مالی شرکتهای بازرگانی و خدماتی
– تعیین ابزارها و خدمات بانکی پرکاربرد در فرآیند پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی الزامات اجرای استاندارد EMV برای کارت های بانکی
سازمانی
– تبیین جایگاه ضمانتنامههای ارزی در حقوق بینالملل
– بررسی مزایا و معایب واگذاری برخی از امور انتظامی به بخش خصوصی
– ضرورت، الزامات و پیشنیازهای بانکداری شرکتی
– بررسی تأثیر اجرای حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکتها
– چالشها و و موانع واگذاری شرکتهای تابعه بانک ملی ایران و نقش نهادهای نظارتی در آن
– طراحی مدل جامع و بومی شده اقتصاد مقاومتی در بانک ملی
واحدهای عملیاتی:
مالی
– بررسی راهکارهای نوین و موثر وصول مطالبات در بانک ملی ایران
– بررسی آثار مطالبات غیرجاری بر صورتهای مالی بانک
– بررسی و شناسایی تهدیدات برون سازمانی موثر بر افزایش مطالبات غیرجاری
– بررسی روشهای افزایش انگیزه بدهکاران برای باز پرداخت بدهی
– بررسی روشهای نوین تامین مالی (روشهای مبتنی بر بدهی)
– بررسی روشهای توسعه ابزارها از طریق بازار سرمایه
– بررسی ارزیابیهای انجام شده در خارج از سیستم بانکی (برونسپاری) و نقش آنها در ایجاد و یا وصول مطالبات معوق
– امکانسنجی رتبهبندی شرکتها و مشتریان بانک توسط شرکتهای تخصصی خارج از بانک (برونسپاری) برای اعمال نرخ تسهیلات شناور
– بررسی آثار اجرای استانداردهای بینالمللی حسابداری بر صورتهای مالی بانک ملی ایران و راهکارهای پیشنهادی
– بررسی آثار اقلام بالای خط و پایین خط ترازنامه در صورتهای ریالی
– واکاوی عوامل و راهکارهای موثر در کنترل و مدیریت هزینههای مخابراتی
– بررسی تأثیر بخشودگی مازاد جرائم تأخیر بر ایجاد انگیزه در بدهکاران برای بازپرداخت دیون
– بررسی عوامل کلیدی موفقیت آمیز در سایر بانکهای تجاری بر میزان کاهش مطالبات غیرجاری
– بررسی تأثیر برون سپاری امر وصول مطالبات غیر جاری بر میزان کاهش مطالبات بانک
– بررسی اثرات اخذ کارمزد از تراکنشهای درونبانکی ملی کارتها بر افزایش مراجعه مشتریان به شبکه شتاب
– بررسی سودآوری حوزه شرکتهای تابعه بانک ملی ایران در مقایسه با سودآوری کل بانک.
– بررسی مقایسهای بهرهوری و شرایط رقابتی شرکتهای بخش خصوصی و شرکتهای شبه دولتی (ستاد فرمان، بنیاد مستضعفان و…) با شرکتهای تحت پوشش بانک ملی ایران
– ارائه مدلی برای ارتقای بهرهوری و کاهش هزینه فرصت از دست رفته و کاهش معقول و سیستماتیک هزینههای غیرضروری
– بررسی تاثیر توسعه بانکداری الکترونیک بر درآمدهای کارمزد بانک
– تدوین سند استراتژیک مالی بانک با استناد به اسناد بالادستی
– مقایسه عقود مبادلهای و اعتبار اسنادی داخلی جهت اعطای تسهیلات سرمایه در گردش
بازاریابی و مشتریان
– طراحی مدل سنجش نظرات عمومی مشتریان بانک
– بررسی ضرورت بازاریابی دیجیتالی در بانک
– میزان تاثیرگذاری پارامترهای بصری و شعار بانک بر افزایش دید مثبت عمومی
– بررسی عوامل رضایتمندی و وفاداری مشتریان سپردهگذار اعم از حقیقی و حقوقی
– بررسی عوامل موثر بر ایجاد تصویر ذهنی سازمانی مثبت
– بررسی آثار حضور بانک در شبکههای اجتماعی بر اعتماد و وفاداری به برند
– بررسی و مطالعه الگوهای جذب و حفظ مشتریان بزرگ (سازمانی و فردی)
– بررسی عوامل موثر در برندینگ و تبیین شاخصهای آن در بانک ملی ایران
– بررسی و تدوین شاخصهای مشتریان مؤثر در تحقق اهداف بانک و طبقهبندی آنها براساس نیاز مشتریان در هر طبقه
– ارزیابی نیازها، انتظارات و رفتارهای مالی، فعلی و آتی مشتریان با تأکید بر مشتریان ممتاز (VIP)
– عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی از سوی مشتریان بانک ملی در مقایسه با بانکهای رقیب
– شناسایی عوامل و بررسی اثربخش تبلیغات هدفمند در افزایش سپردهها و تسهیلات
– شناسایی عوامل موثر بر ارتقای برند بانک ملی
– نیازسنجی بازار در زمینه رویکردهای نوین بانکی
حقوقی
– بررسی های لازم پیرامون چالش های موجود در دعاوی ورشکستگی از لحاظ ابعاد مالی و اقتصادی و خلاهای تقنینی و تأثیر آن بر منابع بانک و راهبرد حقوقی مقابله با آن
– بررسی چالش دعاوی راجع به مبایعه نامه های مقدم و تأثیر آن در ابطال اسناد رهنی و راههای قانونی مقابله با آن
– بررسی پیرامون مسئولیت ضامن در صورت ورشکستگی متعهد اصلی با توجه به مقررات قانونی در مقابل تعهدات تاجر ورشکسته
– پژوهش درخصوص چالشها و ابهامات و اجمالات قوانین مناقصه و مزایده
– پژوهش درخصوص مشکلات ترهین محل اجرای طرح درشهرکهای صنعتی توسط بانکها
– پژوهش درخصوص نحوه اقاله املاک تملیکی در بانکها ( با موضوع اقاله از منظر قانون مدنی متفاوت می باشد)
– بررسی حقوقی راهکارهای نوین در باب عقود اسلامی وابزارهای مالی مرتبط
– تحلیل حقوقی معایب و مزایای صدور ضمانت نامه توسط شرکتهای بیمه
منابع انسانی
– بررسی میزان کارایی و ضرورت آزمونهای روان شناختی شغلی برای انتصابات در مشاغل کلیدی
– بررسی عوامل موثر بر ارتقای بهداشت روانی کارکنان
– بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک
– بررسی رابطه توانمندسازی مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی
– بررسی تاثیر جابهجایی کارکنان بر رضایتمندی شغلی
– بررسی عوامل رفتاری کارکنان در ارتقای میزان علاقمندی مشتریان به بانک
– ارائه راهکارهای نوین برای ارتقاء سلامت جسمانی و کاهش استرسهای شغلی پرسنل حفاظت فیزیکی
– آسیبشناسی نظام آموزش بانک ملی ایران و ارائه الگوی بهینه برای آن
– امکانسنجی برونسپاری فرآیندهای آموزش کارکنان (فواید، مضرات و ارائه راهکار)
– امکانسنجی استقرار سیستم پایش و ارتقاء سلامت کارکنان و خانوادههای آنان
– ارایه راهکارهای جذب مدیران حرفهای و متخصص در شرکتهای تابعه بانک ملی ایران
– آسیبشناسی نظام جبران خدمت در بانک و اولویتبندی مولفههای جبران خدمات جامع بانک ملی در راستای انگیزش کارکنان
– شناسایی مولفههای شایستگی مدیران صف و ستاد
– بررسی بیماریهای سازمانی (شایعهسازی، سکوت سازمانی، فراموشی سازمانی، بیانگیزشی، …)
– شناسایی عوامل موثر بر فشار روانی و بررسی رابطه آن با عملکرد فردی و سازمانی
– بررسی تبیین مولفههای موثر بر طراحی دورههای آموزشی با تاکید بر اثربخش شیوههای نوین آموزش
– بررسی میزان تاثیر اجرای نظاممند مدیریت دانش بر بهرهوری کارکنان بانک
– بررسی الزامات اشتراکگذاری دانش در بانکداری باز
اعتباری
– طراحی مدل مناسب اعتبارسنجی مشتریان
– آسیب شناسی نظام بررسی طرحها در بانک ملی و ارائه الگوی بهینه برای آن
– بررسی برون سپاری فرآیندهای بررسی طرحها، مخاطرات آن و ارائه راهکار
– بررسی تطبیقی شیوه های نوین مطالعات درخصوص امکانسنجی طرحهای اقتصادی بانک در کشورهای منتخب
– شناسایی و بکارگیری ابزارهای لازم جهت شناسایی ذی نفعان واحد در فرآیند بررسی طرح
– تدوین بانک اطلاعاتی جامع برای پرفرماها یا پیشفاکتورهای مقایسهای در بررسی فنی طرحها
استراتژی
– مطالعه تطبیقی درخصوص رتبهبندی شعب بانکها و ارائه الگوی مناسب
– ارائه الگوی عملیاتی برای ارزیابی عملکرد واحدهای ستادی بانک
– بررسی و اندازهگیری شاخصهای عدالت و کارایی در نظام بانک ملی
– برررسی روش بهبود برنامه عملیاتی و کاربردی بانک در راستای افزایش توان و بهرهوری کارکنان
تدارکات
– ارائه مدلی مناسب برای پیادهسازی مدیریت انرژی در بانک ملی
– مستندسازی روشهای طراحی، اجرا، سرویس و نگهداری در ساختمانهای بانک ملی
– آیندهپژوهی تاثیر صنعت بانکداری در تدوین برنامه استراتژیک طراحی فضاها و ارگونومی تجهیزات
– بررسی مزایا، معایب و موانع پیادهسازی استاندارهای ایزو در سازمان بانک با تاکید بر ۴ استاندارد ISO50001 مدیریت انرژی، ISO14001 مدیریت سبز (محیط زیست)، ISO45001 مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و نظام آراستگی ۵S
– بررسی راههای ارتقای کارایی و اثربخشی واحدهای مهندسی شاغل در بخش ارائه خدمات مهندسی ساختمانهای کثیر بانک
– تدوین برنامه راهبردی بانک برای مقاومسازی ساختمانهای واجد شرایط بانک
– تدوین برنامه راهبردی بانک برای طراحی فضاهای کاری و ارگونومی تجهیزات و لوازم با تاکید بر آینده پژوهی صنعت بانکداری
– بررسی چگونگی فروش اموال تملیکی در شرایط رکود بازار
بینالملل
– بررسی شرایط حضور بانک درسایرکشورها درقالب تاسیس ویا خرید سهام بانک خارجی
– بررسی تاثیر تحریم ها بر فعالیت های بین المللی بانک های ایرانی(فرصت ها و تهدیدها) و ارائه راهکارهای خروج از آن
فناوری اطلاعات
– طراحی و تدوین معماری سازمانی در بانک ملی ایران
– بررسی روندهای جهانی استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک و ارادئه راهکار برای بانک ملی
– استفاده ازسیستمهای خبره در عملیات بانکی
– نقش تکنولوژی رایانش ابری در ارائه سرویسهای بانکی
– کاربرد کلان داده در صنعت بانکداری
– بررسی شیوههای پیادهسازی سیستم مرکزی (Core Banking) مبتنی بر بانکداری اسلامی در مقایسه با سیستم مرکزی (Core Banking) بانکهای تجاری متداول در جهان
– بررسی نقش روابط عمومی الکترونیک در افزایش منابع بانک و ارائه مدلهای مرتبط
– بررسی روندهای جهانی استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک و ارائه راهکار برای بانک ملی
– بررسی نحوه نهادینه شدن واسطههای پرداخت الکترونیک غیربانکی در ایران
– ارائه راهکارهای مناسب جهت بکارگیری شبکههای اجتماعی بهمنظور سودآوری سرویسهای بانکی
– بررسی میزان تاثیر خدمات بانکداری الکترونیکی نوین (بام) در افزایش منابع و درآمدهای کارمزدی بانک
– نوآوری و فناوریهای جدید در حوزه امنیت در شبکه بانکی
– کاربردهای هوش امنیتی در شبکه بانکی
مدیریت ریسک
– مدیریت ریسک تجارت آنلاین
– بررسی نقش و ضرورت مدیریت تداوم کسب و کار (BCP)، در حوزههای فناوری اطلاعات، لجستیک و سیستمهای بحرانی بانک ملی ایران
– شناسایی، تبیین و ارائه راهکار بهمنظور کاهش ریسکهای مترتب بر صدور ضمانتنامههای ارزی
– بررسی امکانسنجی و نحوه ورود بانک در تسهیلات کنسرسیومی و مدیریت ریسک اعتباری بانک در آن
– بررسی نوسانات بازار و تعیین مارژ مناسب برای جلوگیری از افزایش ریسک در بانک
– بررسی پیش نیازهای استقرار مدل پیشبینی ریسک بازار (نرخ ارز، نرخ بهره و غیره) براساس الزامات کمیته بال
– طراحی سیستمی برای محاسبه میزان مجاز برای پذیرش ریسک دربانک ملی ایران براساس روش “ارزش درمعرض خطر”
– طراحی سیستمی برای محاسبه میزان مجاز پذیرش ریسک در عملیات ارزی
– ارائه مدلی برای آزمون استرس (Stress test) در بانک ملی ایران
نظارت و سیاستگذاری، مقررات و آئین نامه ها
– بررسی نظام کنترلهای داخلی در باتک بهمنظور کاهش ریسک عملیاتی
– نقد و بررسی ماده ۱۲۶ آیین نامه اجرای اسناد لازم الاجراء در روند اجرایی پروندههای بانکی
– مشکلات و موانع اجرایی شدن قانون برگزاری مناقصات در بانک های دولتیبررسی مشکلات بانک ها درعملیات اجرای قراردادهای رهنی واحدهای خارج ازکشور
– بررسی قوانین و مقررات مربوط به بانکداری اسلامی والزامات بانکهای مرکزی کشورهای اسلامی برای ارائه خدمات
– بررسی اثرات تک نرخی یا چند نرخی شدن ارز بر اجرای طرح ها
– بررسی و آسیب شناسی تنگناهای قانونی در مسیر پیادهسازی استانداردهای بینالمللی در حوزه بانکداری
– طراحی یک برنامه مؤثر و کارا در زمینه شناسایی مشتریان (KYC) برای پیشگیری از بروز پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی و تعیین الگوهای رفتاری و نیز مصادیق نقل و انتقالات مرتبط با تأمین مالی تروریسم
– بررسی میزان اثر بخشی کنترلهای داخلی در پیشگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی بیت کوین (Bitcoin) و نقش آن در فرآیند پولشویی و تأمین مالی تروریسم
– بررسی نقاط ضعف و قوت اعمال نظارت بر مصارف بصورت مکانیزه و برخط و مقایسه آن با سیستم موجود فعلی با توجه به تجارب سایر بانکها در این زمینه
– بررسی تاثیر قوانین مرتبط با امور بانکی در قانون بودجه سنواتی کل کشور، بر میزان مطالبات شبکه بانکی
– بررسی الگوها، الزامات و قوانین Peer-to-peer- lending در ایران
+ فرم تقاضای همکاری با بانک ملی ایران برای پایان نامه ی دانشجویی
فرایند بررسی طرح های پژوهشی – کارشناسی ارشد و دکتری تا مرحله انعقاد قرارداد
شماره تماس ۸۸۸۰۲۴۱۴ داخلی ۱۵۳ ( اداره کل تحقیقات و برنامه ریزی)