نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

به چه مقالاتی گزارشات موردی می گویند Case Reports

به چه مقالاتی گزارشات موردی می گویند Case Reports

  آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

.

به یک مشاهده علمی که به دقت گردآوری شده است و به عنوان یک منبع ارزشمند در تحقیقات در مورد یک نشانه بالینی نادر، یک واکنش دارویی یا یک روش درمانی جدید استفاده می گردد گزارش موردی می گویند. گزارشات موردی بیشتر در زمینه پزشکی ارائه می شود. وشامل مواردی از جمله مراقبت های اولیه نشانه های نادر، روش های نوین تشخیص و درمان، مواردی از گزارش های مربوظ در حیطه آموزش و پژوهش و … است.

نگارش “گزارش موردی” در متون پزشکی به زمان بقراط حکیم در پیش از میلاد مسیح مربوط می شود. بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ میلادی بیش از ۱۴۰۰۰۰ (یکصد و چهل هزار) گزارش موردی منتشر شده است. بسیاری از بیماری ها و روش های درمانی امروز با یک گزارش موردی شروع شده اند. به عنوان مثال بیماری ایدز اولین بار در قالب یک گزارش مردی در مجله درماتولوژی در سال ۱۹۸۱ چاپ شد.

در بررسی های بدست آمده از این دسته از گزارشات برای چاپ شدن باید جذابیت لازم را داشته باشند. و بیشتر باید بسیار اختصاصی بوده و نسبت به موارد مشابه قبل مطالب جدیدتری برای بیان وجود داشته باشد.

اکثر مجلات معتبر پزشکی گزارش موردی را چاپ می کنند. به عنوان مثال مجله نیو انگلند (New England) این موارد را در قالب نامه به سردبیر چاپ می کند. برخی دیگر از مجلات بخشی را به چاپ گزارشات موردی اختصاص می دهند. به دلیل تنوع این مقالات ممکن است این نگرانی به وجود بیاید که داوری این دسته از مقالات به چه صورت است؟ در چاسخ باید گفت تا حدی این نگرانی بی مورد نیست. زیرا در اکثر موارد ارزیابی چنین مقالاتی ذهنی و بدون معیار می باشد. اما تلاش های زیادی برای چارچوب دار کردن داوری انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا