دانلود رایگان پرسشنامه

دانلود رایگان پرسشنامه سنجش نگرانی پنسیلوانیا

 پرسشنامه رایگان سنجش نگرانی پنسیلوانیا PSWQ

 بانک دانلود پایان نامه 

 

 

 دانلود رایگان پرسشنامه روانشناسی و علوم تربیتی مربوط به سنجش نگرانی:

 اختلال نگرانی، یک اختلال مزمن است که با نگرانی مفرط و غیر قابل کنترل مشخص می شود و با نشانه های جسمانی همراه است. برخلاف سایر اختلالات، این اختلال، شامل اضطراب و نگرانی مبهم در غیاب اشیاء، محرک ها یا موقعیت های خاص است. نگرانی، حالتی دلواپسانه از آینده و وقایع منفی است که یک فعالیت فکری- کلامی منفی و شدید را به راه می اندازد. نگرانی بیمارگون، زمانی از نگرانی بهنجار متمایز می شود که مزمن، بیش از حد و غیر قابل کنترل باشد و لذت و خوشی را از زندگی فرد از بین ببرد. از این رو اندازه گیری میزان نگرانی افراد از اهمیت به سزایی برخوردار است. 

مقیاس نگرانی (PSWQ)، مقیاسی ۱۶ سوالی است که از سوی مایر و همکاران (۱۹۹۰) و مولینا و بروک وک (۱۹۹۴) به جهت سنجش تمایل عمومیِ فرد به نگرانی تهیه شده است. ۱۶ سوال پرسشنامه پس از تحلیل عاملی ۱۶۱ سوالِ مربوط به نگرانی انتخاب شدند. در مطالعات ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه مذکور بین ۰/۸۸ تا ۰/۹۵ و اعتبار آزمون باز آزمون مناسبی، بین ۰/۷۴ تا ۰/۹۲ (در فاصله بین ۲ تا ۱۰ هفته) بدست آمده است (دیوی و ولز، ۲۰۰۶).

پرسشنامه سنجش نگرانی با هدف بررسی شیوه حل مساله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی و نیز بررسی نقش متغیرهای نگرانی، عزت نفس، توان تصمیم گیری و کانون کنترل در ارتباط بین شیوه حل مساله و افسردگی در پژوهشی بکار گرفته شد.. در این مطالعه تعداد ۸۸ نفر ( ۲۱ مرد و ۶۷ زن ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمودنیها شامل دو گروه بیماران افسرده ( ۴۵ نفر) و افراد عادی ( ۴۳ نفر) بودند. وسایل سنجش مورد استفاده در این تحقیق آزمون افسردگی بک، مقیاس خودسنجی افسردگی، PSWQ (برای سنجش نگرانی)، مقیاس کانون کنترل درونی- بیرونی راتر، مقیاس توان تصمیم گیری و مقیاس عزت نفس بوده است. جهت بررسی وتحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس، تحلیل کواریانس، ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی سهمی، تحلیل رگرسیون چند متغیره و ضریب آلفای کرنباخ استفاده شد.

نتایج حاصل از تحلیل یافته ها نشان داد که بین افراد افسرده و عادی تفاوتهای معناداری در شیوه حل مساله وجود دارد و افراد افسرده در موقعیت های مساله زا بیشتر از شیوه های ناکارآمد حل مساله استفاده می کند. شیوه حل مساله در افراد افسرده با نگرانی و عزت نفس آنها ارتباط دارد و افراد افسرده نسبت به افراد عادی به طور معناداری نگرانی بیشتری تجربه می کند و عزت نفس پایین تری دارند. از دیگر یافته های پژوهش حاضر این است که توان تصمیم گیری افراد افسرده به طور معناداری کمتر از افراد عادی است و اینکه شیوه حل مساله افراد با کانون کنترل آنها رابطه دارد و افراد افسرده نسبت به گروه عادی در جهت یابی نسبت به مشکلات بیشتر ( بیرونی) هستند. همچنین مشخص شد که از بین عوامل شناختی- رفتاری دخیل در افسردگی از جمله: شیوه حل مساله، نگرانی، عزت نفس، توان تصمیم گیری و کانون کنترل، شیوه حل مساله از مهمترین عوامل پیش بین افسردگی است. چنانکه رگرسیون چند متغیره و سلسله مراتبی نشان می دهد شیوه حل مساله به تنهای ۶۸/۰ واریانس افسردگی را پیش بینی می نماید. چگونگی استفاده از یافته های حاضر در درمان و مداخلات درمانی مربوط به افسردگی بطور کامل در فصول مربوطه مورد بحث قرار گرفته است.

 

 

جهت دانلود رایگان پرسشنامه سنجش نگرانی اینجا کلیک نمایید

.

 

——————-

مطالب مرتبط:

پرسشنامه استاندارد یا هنجار شده چیست ؟
آموزش طراحی پرسشنامه
پرسشنامه روانشناسی
پرسشنامه علوم تربیتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا