پایان نامه رشته مهندسی عمرانپایان نامه رشته مهندسی معماریپروژه کارشناسی عمران

دانلود پایان نامه معماری دهکده آرامش

پروژه معماری – عمران – شهرسازی : معماری دهکده ارامش

 

بخشی از پروژه :
فهرست:

۱٫ فصل اوّل : آغاز کلام

(۱-۱)  مقدمه و خلاصه رساله

(۲-۱)  معرفی و توضیح پیرامون موضوع

۲٫  فصل دوّم : ضرورت و علل توجیه طرح

(۱-۲)  سلامت روان – جایگاه سلامت روان

(۲-۲)  ضرورت ایجاد دهکده آرامش

(۳-۲)  ضرورت ایجاد دهکده آرامش در ایران، تهران

۳٫  فصل سوّم: محیط آرامش بخش

(۱-۳)  عناصر محیط آرامش بخش

(۱-۱-۳)   نور

(۲-۱-۳)   رنگ

(۳-۱-۳)   صوت

(۴-۱-۳)   بو

(۵-۱-۳)   فضا

(۲-۳)  طبیعت شفا بخش

(۱-۲-۳)  آب

آبنما ها

(۲-۲-۳)  گل، گیاه، درخت

بام سبز

باغچه ها

(۳-۳) خدمات محیط آرامش بخش

(۱-۳-۳) درمانهای نمایشی

هنر درمانی

نمایش درمانی

(۲-۳-۳)  درمانهای فعالیتی

– کار درمانی

– تفریح درمانی (ارتباط با طبیعت)

– ورزش

– مدیتیشن و یوگا

– محیط درمانی

۴٫  فصل چهارم: نمونه ها و مصادیق

(۱-۴)  بررسی مصادیق

(۲-۴)  تصاویر الهام بخش

(۳-۴) نتایج و احکام حاصل

۵٫  فصل پنجم: سایت(بستر طرح)

(۱-۵)  کلیاتی پیرامون استان و شهر تهران

(۱-۱-۵)  تقسیمات کشوری و سیاسی

(۲-۱-۵)  ویژگیهای جغرافیایی و طبیعی

(۳-۱-۵)  جمعیت

– ترکیب سنی

– سواد

– آموزش

– ویژگی اقتصادی

(۲-۵) تحلیل سایت

(۱-۲-۵)  اهداف انتخاب سایت

(۲-۲-۵) جانمایی سایت

(۳-۲-۵)  دسترسی به سایت

(۴-۲-۵)  مرزها و همسایگی ها

(۵-۲-۵)  چشم اندازها

(۶-۲-۵) یخبندان

(۷-۲-۵)  مطالعات زمین شناسی

(۸-۲-۵)  باد

(۹-۲- ۵)  تابش آفتاب

(۱۰-۲-۵)  دمای هوا

(۱۱-۲-۵)  رطوبت و بارش

(۳-۵)  جهت و فرم ساختمان در رابطه با اقلیم

(۴-۵)  تحلیل شکل گیری مجموعه در سایت

و …

جهت مشاهده فهرست کامل مطالب این پروژه اینجا کلیک نمایید.

———-

مقدمه و خلاصه رساله: (چکیده)

آسایش و آرامش کیفیتی است که انسان باید به وجود آورد. کیفیتی که شخص باید بشناسد تا به جستجویش برخیزد. تو نمی دانی آسایش چیست، چون هیچ وقت آن را حس نکرده ای و خاطره ای از آن نداری…..

(دن مخلان ماتیوس)

در این روزگاران که زمین در حال گذر از هزاره ای به هزاره ی دیگر است، مناسبات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی و الگوهای زندگی روز به روز بر تعداد کلان شهرها و شهر وندان آن می افزاید. زندگی آدمیان در چنین مجتمع های زیستی، به ویژه در کشورهای جهان سوّم و در حال توسعه دستخوش بسیار تنش و ناآرامی هاست که حاصلی جز فشارهای ذهنی و روانی برای عموم آنها ندارد.

ذهن آرام و متمرکز جز در آغوش بستری مناسب متجلی نمی شود. این بستر چیزی نیست جز محیط پیرامون انسان، معماری همانقدر که با جسم انسان در ارتباط است بر روح و روان انسان نیز تأثیر گذار است و این تاثیر قابل انکار نیست. حتی می توان گفت مهمترین تکلیف معماران تأمین بهداشت محیط از نظر روانی است به گونه ای که در تمام فضاهایی که خلق می شود سعی براین است که روح انسان تغذیه شود.

این مجموعه نیز با ارائه گونه ای از معماری سعی در خلق فضاهایی را دارد که برای مراجعین، تجربه ای در جهت دریافت وتیل به آرامش ذهنی که همانا غایت نهایی زندگی آدمی است باشد.

(۲-۱) – معرفی و توضیح پیرامون موضوع:

در بین قرون و اعصار، قرن هفدهم قرن روشنگری، قرن هجدهم قرن منطق، قرن نوزدهم قرن صنعت و قرن بیستم قرن مدیریت و ارتباطات و قرن اضطراب و استرس (تنش) و نابسامانیهای عصبی نام گرفته است. طبق آمار منتشر شده مبتلایان به اضطراب، ترس، نگرانی و افسردگی بیشترین آمار را در جهان دارا می باشند و این بیماریها به صورت یکی از مشکلات عمده جوامع کنونی در آمده اند.

نباید آمار منتشر شده اداره بهداشت روانی %۱۶ ساکنین شهر تهران دچار اختلافات مهم روانی بوده و به طور جدی به درمانهای روانپزشکی نیاز دارند.

بسیاری از روانشناسان راه رهایی از فشارهای روانی را دور شدن از محیط پر تنش مانند (استراحت کردن، مسافرت کردن و یا پناهنده شدن به طبیعت) می دانند. زیرا دوری از محیط فشار  فرصتی جهت بهبود و سازگاری صحیح برای اینگونه افراد فراهم می کند.

دهکده آرامش نیز یک مجموعه استراحتی، درمانی، تفریحی برای افرادی است که در اثر فشارهای زندگی شهری دچار خستگی و ناراحتی عصبی شده اند و با اقامت در این مجموعه که در میان طبیعت و در محیطی آرام واقع شده، می توانند تجدد اعصاب کنند.

مشکلات از برخورد و رابطه میان خود و محیطش حادث می شود و در این مجموعه با توجه به هر دو عامل ، از طرفی با ایجاد یک محیط آرام و مناسب و از طرف دیگر با تأثیر گذاری بر خود از طریق خدمات روان درمانی و فعالیتهای مربوطه جهت رسیدن به هدف فوق تلاش   می شود.

هر چند ارائه و بهره بردن از اینگونه خدمات روان درمانی از طریق مراجعه به مراکز مربوطه در محیط زندگی روزانه امکان پذیر است ولی دوری از محیط پرتنش اولیه و قرار گرفتن در یک چنین محیط مناسبی فواید و برترهای بسیاری دارد. کاهش و کنترل عوامل تنش زا در محیط زندگی روزانه مشکل و ناممکن است ولی در یک محیط مانند این مجموعه با کنترل عوامل متعددی چون، طراحی و برنامه ریزی صحیح، کیفیت فضای مناسب وجود روابط حاکم بین افراد می توان تنش های محیطی را تا حد زیادی کاهش داد، و حتی از عوامل محیطی در پیشپرد بسیاری از سیاستهای کلی درمانی مانند القاء احساسات مثبتی چون اعتماد به نفس، عزت نفس، امنیت و راحتی و ایجاد انگیزه بهره برد و مسلماً در چنین شرایطی دسترسی به وضعیت مطلوب تسریع       می شود.

فرد در یک محیط آرام و دور از تنش بهتر می تواند با مشکلات مقابله کرده و آنها را حل نماید تا زمانی که فشارهای مداوم محیطی، فرصتی جهت مقابله به او نمی دهد. در ضمن دوری از محیط نابسامان اولیه و حس فواید یک محیط آرام و کم تنش خود انگیزه ای جهت اصلاح و بهبود محیط اولیه را در فرد ایجاد می کند.

در این مجموعه به نقش دو عامل طبیعت و فرهنگ بسیار توجه شده است. مجموعه سعی در نزدیک کردن فرد و تقویت رابطه وی با طبیعت دارد. این رابطه در زندگی های شهری به حداقل رسیده است در حالیکه طبیعت می تواند اثرات بسیار مفید و سازنده ای بر روان داشته باشد.

همان طور که ذکر شد این مجموعه دارای جنبه های استراحتی – تفریحی و درمانی است،  ولی ذکر این  نکته لازم به نظر می رسد که فعالیتهای تفریحی این مجموعه با یک مجموعه تفریحی متفاوت است. زیرا یک سری احکام درمانی این فعالیت ها را کنترل می کند و این فعالیت ها هدف دار بوده و جهت رسیدن به بیشترین بهره روانی انجام شده و حتی به نوعی تجویز و هدایت می شود.

موضوع این پروژه یک موضوع بدیع و نو است و هر چند می توان نمونه هایی که تا حدودی با آن مشابهت دارند یافت ولی نمونه کاملاً مشابه و همانند آن وجود ندارد. لذا برای طراحی صحیح چنین مجموعه ای و شناخت نیازها و فضاهای آن می توان به طور اجمالی اهداف مجموعه را این گونه ذکر کرد:

۱٫محیط می تواند موجب ایجاد احساسات و تأثیرات مثبتی در فرد شود، ذهن آرام و متمرکز جز در آغوش بستری مناسب متجلی نمی شود. این بستر چیزی نیست جز محیط پیرامون انسان. با طراحی و سازماندهی این مجموعه که در کالبدی تعیین شده به لحاظ کمی و کیفی برای جعمی از شهر وندان، امکان تجربه میزانی از تأثیر پذیری از یک فضا به منظور نیل به یک آرامش نسبی ذهنی را فراهم می آورد.

۲٫از مهمترین اهداف برقراری ارتباط میان انسان و طبیعت است، که در زندگیهای شهری قطع شده، زیرا طبیعت می تواند بهترین محیط پاسخگو به نیازهای روانی انسان باشد.

۳٫مجموعه ویژه یک گروه بسیار خاص نمی باشد و تمام افراد جامعه ممکن است در شرایطی قرار گیرند که بتوانند از این مجموعه بهره ببرند. چه افرادی که سعی بر دور شدن از محیط پرتنش زندگی روزمره خود دارند و چه افرادی که دارای بیماریهای روانی نوروتیک (مانند افسردگی، اضطراب، فوبی، وسواس و غیره ….)بوده یا مشکلات خانوادگی یا روحی می باشند و چه افرادی که با قرار گرفتن در محیطی آرام و مطبوع و امن سعی در برآوردن نیازهای روانی، تفریحی و گذران اوقات فراغت خود دارند. چه برای افرادی که برای دوری از انزوا و ایز ولاسیلون محیط زندگی خود به این دهکده روی می آورند.

۴٫بنابراین مجموعه ترکیبی از حالات استراحتی- درمانی- تفریحی است که امکانات اقامتی نیز دارد. و بدین ترتیب می توان با تعصبات و برچسبهای منفی موجود در جامعه که در برابر گردهم آیی جوانان و میل آنها به تغییر محیط و شرایط وجود دارد، مبارزه کند. (مدت اقامت در این مجموعه می تواند بین ۲روز الی ۲ هفته باشد).

۵٫خدمات مجموعه برای افراد کهنسال و کودک نمی باشد. زیرا این گروه ها نیازهای متفاوتی دارند. بلکه برای افراد فعال جامعه می باشد که با فشارهای روانی جامعه سروکار دارند.

۶٫خدمات مجموعه شامل شیوه های مختلف روان درمانی و فعالیتهای گوناگون تفریحی (مثل ورزش، کارهای هنری و تفریحی) می باشد. و بدین وسیله مراجعین علاوه بر تفریح با شیوه های مؤثر و جدیدی جهت کسب آرامش آشنامی شوند و تمامی فعالیتها جهت رسیدن به اهداف درمانی خاص صورت می گیرد.

در نهایت می توان گفت که با طراحی و برنامه ریزی صحیح چنین مجموعه ای و ایجاد یک محیط جالب و جذاب و قرار دادن خدمات روان درمانی در کنار فعالیتهای تفریحی امکان تجربه تأثیر پذیری از یک فضا به منظور نیل به یک آرامش نسبی که هدف نهایی هر انسانیست را میتوانیم فراهم آوریم.

.

مشخصات پروژه :
عنوان فارسی: معماری دهکده آرامش
تعداد صفحات پروژه :  ۱۹۲
مقطع علمی : کارشناسی
فرمت پروژه : WORD (قابل ویرایش) محتوای فایل : zip
فهرست: دارد چکیده: دارد
مقدمه: دارد
تصویر: دارد
منبع: دارد سال پژوهش: —-
حجم فایل: عمران  ، معماری

.

خرید پروژه :
جهت خرید پروژه ” معماری دهکده آرامش” بر روی دکمه خرید زیر کلیک نمایید

.

مطالب مرتبط:

 دانلود پایان نامه و پروژه معماری

دانلود پروژه و پایان نامه عمران

دانلود مقالات معماری با ترجمه فارسی

دانلود مقالات مهندسی عمران با ترجمه فارسی

.

پشتیبانی :
شما پس از انتخاب دکمه خرید در سایت کالج پروژه به صفحه درگاه پرداخت اینترنتی جهت انجام مراحل خرید هدایت خواهید شد.
– آیدی تلگرام پشتیبانی: collegeprozheh@

– تماس با واحد پشتیبانی: ۰۹۳۰۲۵۸۸۵۱۴

– ساعات تماس: ۹ صبح الی ۱۸ عصر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا