معرفی پايگاه های اطلاعاتی علمی

سایت ResearchGate و تحول در دنیای علوم

سایت ResearchGate و تحول در دنیای علوم

ResearchGate ، فیسبوکی برای پژوهشگران و دانشمندان

به این سایت به عنوان یک فیسبوک تخصصی برای پژوهشگران گفته می شود، جایی که هر کسی برای خودش پروفایل خودش را دارد و افراد مختلف می توانند به اشتراک اطلاعات با هم و آشنا شدن با تحقیقات دیگر دانشمندان بپردازند، بر روی کارهای همدیگر نظر بدهند و مستقیما با دیگر دانشمندان آشنا شوند. موسس این شرکت می گوید که یک دانشمند ایتالیایی که برای نمونه برداری باید به آفریقا می رفت و نتوانست شرایط مالی را فراهم سازد از طریق researchgate توانست فرد دیگری را در افریقا پیدا کند که این نمونه ها را در اختیار داشت و این کار باعث یک کشف جدید در حوزه علمی آنها شد.

سایت ResearchGate و تحول در دنیای علوم

ResearchGate در سال ۲۰۰۸ توسط Ijad Madisch، Sören Hofmayer و Horst Fickenscher تاسیس شده است و تاکنون در حدود ۳ میلیون کاربر عضو این سایت شده اند. آنها می گویند که ایده ی اصلی این سایت اینگونه به وجود آمد که آنها خودشان به عنوان یک دانشمند نیازهایی داشتند و برای برطرف کردن این نیازها بوده است که این سایت را ایجاد کرده اند. آنها می گویند که در تحقیقات خود به مشکلاتی برخورد می کرده اند که دوست داشته اند که از محققان دیگری که این روند را رفته بودند یا اطلاعات داشتند سوال بپرسند و مشکل خود را حل کنند، بدانند که چه کسانی در موضوع کاری آنها کار می کنند و به این ترتیب بود که ResearchGate متولد شد.

شاخص RG

آنها به فکر این بودند که با ایده های انقلابی خود بتوانند نه تنها دنیای محققان بلکه دنیای علم را تحت تاثیر مثبت قرار دهند. به نظر می رسد که تفکری سازنده در این بین وجود دارد و آن این است که آن چیزی که در ژونال ها و مجلات منتشر می شوند به موفقیت های علمی می پردازند اما درصد بسیاری از این موفقیت ها در اثر شکست ها به وجود می آیند. این شکست های کوچک و بزرگ می توانند منبعی بسیار مناسب برای پیشرفت های علمی باشند و این زمینه در ResearchGate وجود دارد که محققان کوچکترین شکست های خود را نیز در سایت به اشتراک بگذارند.

قابل درک است که فرد علاقمند نباشد که شکست ها و ناکامی های خود را به اشتراک دیگران بگذارد، لذا آنها شاخص RG را معرفی کرده اند. این شاخص با آپلود کردن تحقیق جدید برای دانشمندان افزایش می یابد و این اصلا بستگی به این ندارد که این پژوهش موفق بوده است و نتایج مثبت داشته است و یا منفی بوده است و با شکست مواجه شده است. با علاقمند کردن جامعه برای مرور و بررسی کارهای یکدیگر این سایت می تواند در پیوند دادن بهتر علوم در شاخه های مختلف بسیار موثر واقع شود.

 بیل گیتس بر روی این سایت ۳۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است که این مسئله بسیار خبر ساز شده است و می تواند به عنوان یک محرک و کاتالیزر بسیار مناسب برای اهداف این سایت عمل نماید. چرا که بیل گیتس می تواند در شناساندن هر چه بیشتر این سرویس در شبکه های خود بسیار مفید باشد. باید دید!

برخی آن را برای جمع کردن انتشارات خود در یک محل استفاده می کنند

این سایت محل بسیار مناسبی برای آپلود کردن فایل های مقالاتی است شما منتشر می کنید و نتایج پژوهش های خود را می توانید به صورت یک فایل PDF در این سایت آپلود کرده و مطمئن باشید که جایش امن است، در دسترس بسیاری از محققان قرار می گیرد، در گوگل نشان داده می شود و دیگر پژوهشگران می توانند درباره ی آن با شما صحبت کنند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا