دانلود رایگان مقاله فارسی

دانلود رایگان مقاله حقوق- بررسی جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام

مقاله حقوق :بررسی جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

دانلود رایگان مقاله حقوق

 

—————-

چکیده ای از مقدمه آغازین ” مقاله بررسی جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام ” بدین شرح است:

قانون اساسی در مقام تغییر و تحول و اصلاح در اصل یکصدو دوازدهم سازمانی را به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش بینی کزده است که جای بحث و بررسی و مطالعه بسیار دارد و در اطراف  آن سؤالات بسیاری مطرح می گردد.چرا و به چه دلیل چنین سازمانی در اصل قانون اساسی نیامده و پس از ده سال ضرورت وجود آن احساس شده است؟

چه خطراتی نظام را تهدید می کرد یا باعث صدمه به نظام بود که چنین سازمانی می تواند آن خطرات را از بین ببرد؟ مگر وجود قانون اساسی و دیگر قوانین عادی و قوای حاکم در جمهوری و قوای مسلح و نیروهای انتظامی و مدیران سازمانهای مختلف با انجام وظایف قادر نبودند مصلحت نظام را به درستی تشخیص بدهند که باید چنین سازمان جدیدی تأسیس نمود؟

اصولا معنی و مفهوم نظام چیست که باید دنبال مصلحت آن بود؟ آیا می شود در مقابل تمام تشکیلات قانونی کشور و نظام چنین تاسیسی را عنوان نمود که هر مورد خلاف قانون اساسی و هر مورد خلاف موازین اسلام را بتواند در پوشش مصلحت نظام در آورد .

چطور مجلس مصلحت نظام را نفهمد، شورای نگهبان متوجه نباشد و چند نفر که احتمالا جمع قلیلی از همین نفرات هستند مصلحت نظام را تشخیص بدهند.

قرار گرفتن مجمع تشخیص مصلحت در قانون اساسی در جهت خلاف استقرار قانون قدم گذاشتند،یعنی اصول را نادیده گرفتن یعنی مصالح و منافع کشور را به عهده ی مرکز مبهم گذاشتن یعنی اجرای قوانین را معلق پنداشتن.

در این اصل گفته شده مجمع تشخیص مصلحت،به دستور رهبری تشکیل می شود اعضای صابت و متغیر آن را مقام رهبری تعیین می کند،و بالاخره مقررات مربوط به مجمع را خود تهیه و تصویب می کند و به تایید مقام رهبری می رساند.

با این عبارت رهتر با مجمع تشخیص مصلحت نظام هر گونه تصمیمی را می تواند به مورد اجرا در آورد و هر اصلی تز اصول قانون اساسی را متوقف و تعطیل نماید.

مقررات مربوط به مجمع عامی است و بسیاری از اختیارات را با، همین عبارت می تواند برای خود قایل گردد.چنین نهادی با حکومت قانون سازگار نیست.

برای تایین و تشخیص جایگاه مجمع در قانون اساسی قبل از هر چیز ساختار و تشکیلات مجمع شناخته شود.در این ارتباط در فصل نخست تاریخچه و ضرورت تشکیل مجمع و سپس وظایف(فصل دوم ) و ارکان مجمع تشخیص مصلحت بررسی می گردد(فصل سوم) و در پایان بررسی اجمالی خواهیم داشت در خصوص جایگاه مجمع در قانون اساسی.

—————-

مشخصات مقاله:

دسته : حقوق

عنوان  : بررسی جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام

قالب بندی :  word

قیمت : رایگان

.
.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا