دانلود رایگان مقاله فارسی

دانلود رایگان مقاله مهندسی معماری- روش طراحی در معماری تاریخی ایران

مقاله روش طراحی در معماری تاریخی ایران

 بانک دانلود مقالات انگلیسی با ترجمه فارسی

دانلود رایگان مقاله مهندسی معماری

 

—————-

چکیده ای از مقدمه آغازین ” مقاله روش طراحی در معماری تاریخی ایران ” بدین شرح است:

پیچیدگی فضای معماری تاریخی ایران با طاقهایی که تزئینات حیرت انگیزی از آن آویزان شده و حیاط هایی که فضاهای معماری دورتا دور آن با نظم های گوناگون قرار گرفته اند همیشه این سوال را در ذهن ایجاد میکند که مسیر شکلگیری این معماری در ذهن طراحان چگونه بوده و طراحان چگونه افکار خود را برای اجرا کنندگان توضیح می داده اند. آیا نقشه هایی را برای این کار ترسیم میکرده اند.

با تجربه امروز معماران از روند طراحی و تولید نقشه میبایست برای این احجام عجیب و پیچیده و تزئینات آن هزاران برگ نقشه تولید شود. و اگر چنین بوده چرا هیچ نقشه ای با مشخصات اجرایی به دست ما نرسیده است. و اگر چنین نبوده آیا امکان پذیر است که ساخت بنایی را با تصوری اولیه آغاز کرد و به تدریج در حین ساخت تصمیمات بعدی را گرفت. امروزه همه معماران میدانند که در بناهای پیچیده امکان چنین کاری نیست و برای طراح راهی جز اینکه قبل از آغاز ساخت بنا به اکثر نکات اجرایی فکر کرده باشد وجود ندارد.

پس چگونه این نظم های دقیق بر همه اجزاء معماری تاریخی ایران حکومت میکرده و معماران چگونه از پس چنین کار پیچیده ای بدون حضور ابزار و دانش ترسیم نقشه بر می آمده اند. نخستین گام را جستجوی معمارانی دانستم که در حیطه معماری تاریخی ایران فعال هستند، معماران صاحب نامی چون استاد رضای تبریزی و یا استاد رضای نایینی- استاد شعرباف و استاد لرزاده و … ولی خیلی زود دریافتم که این معماران با تمام مهارت های انکار ناپذیری که دارند در واقع مهندسین معماری تاریخی ایران هستند و نه طراحان فضای معماری.

اگرچه استاد لرزاده در زمینه طراحی مساجد تا حدی مستثنی است و برخی از مساجدی که طراحی کرده همچون مسجد سجاد ( خیابان جمهوری ) به عنوان یک اثرمتصل به معماری ایرانی کاملاً قابل قبول میباشد. اما سایر معمارانی که با آنها روبرو شدم اساتیدی بی بدیل در اجرای طاق- گنبد- کاربندی- یزدیبندی- کاسه سازی و حتی مقرنس بودند. ولی در زمینه طراحی یک خانه یا یک بنا اثر قابل توجهی از خود بر جای نگذاشته بودند.

—————-

مشخصات مقاله:

دسته : معماری

عنوان  : روش طراحی در معماری تاریخی ایران

قالب بندی :  pdf

قیمت : رایگان

.
.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا