پایان نامه رشته روانشناسیپایان نامه علوم تربیتیپروژه روانشناسیپروژه علوم تربیتی

دانلود پایان نامه تاثیر آموزش مبتنی بر موسیقی بر کاهش اختلال یادگیری کودکان دبستانی

پروژه تاثیر آموزش مبتنی بر موسیقی بر کاهش اختلال یادگیری کودکان دبستانی

 

بخشی از پروژه :
فهرست:

چکیده

فصل یکم: مقدمه پژوهش

۱-۱- مقدمه

۱-۲- بیان مساله

۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق

۱-۴- اهداف تحقیق

۱-۵- فرضیه های تحقیق

۱-۶-تعاریف مفهومی

۱-۶-۱- تعاریف مفهومی

۱-۶-۲- تعاریف عملیاتی

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

۱-۲- مقدمه

۲-۲- موسیقی

۳-۲- موسیقی نیاز انسان

۴-۲- استفاده از موسیقی

۵-۲-یادگیری مطالب از طریق موسیقی

۶-۲- منافع موسیقی در یادگیری مطالب

۷-۲- چه سنی برای تربیت موسیقیایی مفید است؟

۸-۲-کودکان و موسیقی

۹-۲- ریشه ی تاریخی و تحولی موسیقی درمانی به چه زمانی برمی گردد؟

۱۰-۲- موسیقی و پزشکی و روانپزشکی و روانشناسی

۱۱-۲-۲- مکانیزم مغزی موسیقی

۱۲-۲-۲- آرامش روانی با موسیقی طبیعت

۱-۳-۲- اختلال یادگیری

۲-۳-۲- تعاریف اختلال یادگیری

۳-۳-۲- اختلالات یادگیری چگونه تشخیص داده می شود؟

۴-۳-۲- ویژگی های ناتوانی های یادگیری

۵-۳-۲- ناتوانی های خواندن و سایر ناتوانی هایی که اساس آن زبان است

۶-۳-۲- اختلالات یادگیری دیداری- حرکتی

۷-۳-۲- انواع اختلالات یادگیری

اختلال ریاضی

۸-۳-۲-  اختلال در خواندن

۹-۳-۲- اختلال در نوشتن

۱۰-۳-۲- شناخت اجتماعی

۱۱-۳-۲- اضطراب اجتماعی

۱۲-۳-۲- استفاده از موسیقی در آموزش

۱۳-۳-۲- کاربرد موسیقی در اختلالات یادگیری

۱۴-۳-۲- چه کسانی دارای اختلالات یادگیری هستند؟

۱۵-۳-۲- چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری می شود؟

۴-۲- پیشینه تجربی موضوع

۱-۴-۲- تحقیقات داخلی

۲-۴-۲- تحقیقات خارجی

فصل سوم: روش پژوهش

۱-۳- روش اجرای تحقیق

۲-۳- طرح تحقیق

۳-۳- جامعه تحقیق

۴-۳- حجم نمونه

۵-۳- ابزار گردآوری داده ها

۳- روایی و پایایی

۶-۳- روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم: یافته های پژوهش

جدول آمار توصیفی شماره ۱تا ۸

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

۱-۵- خلاصه تحقیق

۲-۵- بحث و تفسیر نتایج

۳-۵- محدودیت های تحقیق

۴-۵- پیشنهادها

منابع

پرسشنامه

———-

چکیده:

هدف از اجرای این پژوهش بررسی نقش آموزش مبتنی بر موسیقی بر کاهش اختلال یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهرستان گیلانغرب است. روش مورد استفاده در این نوع پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پس آزمون و پیش آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه ای که هدف این مطالعه می باشد دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ می باشد و نمونه های انتخاب شده به تعداد ۳۰ نفر(۱۵نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل) و به صورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده اند. مدت زمان اجرای این پژوهش در طول مدت هشت هفته جلسه آموزشی است.

ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو مورد استفاده قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه، مولفه های آن، توسط سازندگان پرسشنامه با روش های همسانی درونی و بازآزمایی بررسی شده و مقادیر قابل قبولی را به دست داده است. روایی تفکیکی و روایی سازه پرسشنامه مذکور در حد مطلوب گزارش شده است. همچنین روایی همگرای مولفه های این پرسشنامه با پرسشنامه پیشرفت تحصیلی استاندارد به این ترتیب گزارش شده است: خواندن ۶۴/.؛ ریاضی۴۴/.؛ شناخت اجتماعی ۶۴/.؛ اضطراب اجتماعی۶۴/. و عملکرد فضایی ۳۰/.فرضیه های پژوهش به کمک آزمون تحلیل کواریانس تحلیل شدند.

نتایج به دست آمده نشان داد که: گروه آزمایش پس از استفاده از آموزش مبتنی بر موسیقی در اختلالات یادگیری شامل کاهش اختلال خواندن، کاهش اختلال نوشتن، کاهش اختلال ریاضی، کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش شناخت اجتماعی رشد محسوسی داشته اند. تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در پژوهش با استفاده از نرم افزارspss و با استفاده از روش های آمار توصیفی از شاخص های میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش  تحلیل کواریانس استفاده شد.

کلید واژه ها: موسیقی، آموزش مبتنی بر موسیقی، اختلال یادگیری، یادگیری.

مقدمه

یکی از اهدافی که از طریق پرداختن به موسیقی در مدارس دوره ابتدایی محقق می شود، استفاده از کارکرد های آن در فرآیند یاددهی و یادگیری می باشد.در جریان یاددهی یادگیری حواس و هوش های گوناگون دخالت دارند و هرچه در این امر از هوش های زیادی استفاده می شود به همان میزان از آموزش تک بعدی، یک سویه وانفعالی دور شده و به سوی آموزشی تعاملی پویا و پایدار و چند بعدی حرکت خواهد شد.

یکی از هوش های به اثبات رسیده انسان هوش موسیقیایی موزون است اگر روند آموزش با ریتم، وزن و آهنگ همراه باشد درک مفاهیم آموزشی برای دانش آموزان بهتر و سهل تر خواهد بود اگر در آموزش مفاهیم درسی به فراخور موضوع از موسیقی استفاده شود فرآیند یاددهی-یادگیری با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد. امروزه موسیقی و تاثیرات نوروفیزیولوژیک آن مورد توجه بسیاری از محققان در سراسر دنیاست(کیهانی و شریعت پناهی،۱۳۸۷). تنفس، گام برداشتن، ضربان قلب، همگی سیمایه های موزون و یا ریتمیک از حیات جسمانی ما به شمار می آیند(استور، ۲۰۰۱). توانایی بیان و احساس ضرب در کودک و بزرگسال فراتر از لذت بردن و واکنش های پیش پا افتاده آنها به موسیقی ساده است.

ضرب های یکسان زیر بنای توانایی درک الگوهای گفتار و زبان به شمار می آید و به همین جهت واجد اهمیت بسیاری است(جنسن، ۱۳۸۶). بین شناخت و موسیقی ارتباط وجود دارد، چی هو و چون(۲۰۰۳) آموزش موسیقی به صورت نظام مند و منظم را در زمینه پردازش حافظه موثر می داند، کولیر و لوگان (۲۰۰۰) نیز بر این باورند که عملکرد حافظه کوتاه مدت با بهره گیری از تحریکات موزون شنیداری متناوب، بهتر از زمانی است که تحریکات بینایی به کار برده می شود . گفته می شود که موسیقی از راه تصویر سازی ذهنی، تقویت حافظه را به دنبال دارد(خلف بیگی و همکاران، ۱۳۸۵).

نشانه ها و علائم متعددی وجود دارد که نشان می دهد شبکه های عصبی اختصاصی پردازش موسیقی در مغز به صورت کاملا مستقل و جداگانه (مستقل از دیگر ساختارهای عصبی مغز) عمل می کنند(ملایری و همکاران، ۱۳۸۴). تقویت و تسهیل عملکرد شبکه های دخیل در موسیقی در نیمکره چپ (از طریق آموزش زود هنگام موسیقی)، توانایی ذهنی مربوط به این نواحی، که شامل اجزای مورد نیاز ذهن برای استدال می شوند، را افزایش می دهد. نتایج تحقیقات در ایران نیز نشان دهنده افزایش رشد شناختی کودکان و افزایش توانایی استدلال عمومی بر اثر آموزش موسیقی بوده است(میربها و همکاران،۱۳۸۲).

.

مشخصات پروژه :
عنوان فارسی: بررسی آموزش مبتنی بر موسیقی بر کاهش اختلال یادگیری کودکان دبستانی شهرستان گیلان غرب در سال۹۳-۹۲
تعداد صفحات پروژه :  ۹۵
مقطع علمی : کارشناسی – ارشد
فرمت پروژه : WORD (قابل ویرایش) محتوای فایل : zip
فهرست: دارد چکیده: دارد
مقدمه: دارد
تصویر: ندارد
منبع: دارد سال پژوهش: ۹۲-۹۳
حجم فایل: ۳۷۰ کیلوبایت
پرسشنامه: دارد
رشته های مرتبط با پروژه: علوم تربیتی  ، روانشناسی
گرایش های مرتبط با این پروژه: تکنولوژی آموزشی

.

خرید پروژه :
جهت خرید پروژه ” تاثیر آموزش مبتنی بر موسیقی بر کاهش اختلال یادگیری کودکان دبستانی ” بر روی دکمه خرید زیر کلیک نمایید

.

مطالب مرتبط:

دانلود پروژه و پایان نامه مشاوره

دانلود پروژه و پایان نامه علوم تربیتی

دانلود پروژه و پایان نامه روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه علوم اجتماعی

دانلود مقالات علوم تربیتی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات روانشناسی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات علوم اجتماعی با ترجمه فارسی

.

پشتیبانی :
شما پس از انتخاب دکمه خرید در سایت کالج پروژه به صفحه درگاه پرداخت اینترنتی جهت انجام مراحل خرید هدایت خواهید شد.
– آیدی تلگرام پشتیبانی: collegeprozheh@

– تماس با واحد پشتیبانی: ۰۹۳۰۲۵۸۸۵۱۴

– ساعات تماس: ۹ صبح الی ۱۸ عصر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا