پایان نامه رشته صنایع دستی

دانلود پایان نامه قالی های کتیبه دار موزه فرش ایران

پروژه صنایع دستی: قالی های کتیبه دار موزه فرش ایران

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

بخشی از پروژه :
———-

چکیده

آثار هنری دستی مردم در سراسر جهان که قالی چکیده عصاره آنها است، نشان می‌دهد که همواره طبیعت الهام بخش هنرمندان در خلق اثار هنریشان بوده است کلک نقش آفرین هنرمندان طراح با بهره‌ گیری از خیال ممدوح و خیال محمود به عوالم قدسی و آسمانی، خالق آثاری بی‌ بدیل و بی‌ همانند که در عرصه هنرها سری از سایر بلندتر دارد و برتارک هنر شرق می‌درخشد و همچنین با بهره‌گیری از طبیعت در طول تاریخ دیرپای قالی ایران تنوعی بی‌حد و مرز به طرح و نقش این دستباف هدیه کرده است.

مقدمه

قالی ایران با طرح‌های گوناگون دارای مضامین و پیام‌های مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است. ایجاد نقش و نگار بر ابزار کار، یا بر دیوار محل زندگی از دوره‌ی هخامنشیان و سلسله‌ های بعد از آن در ایران متداول بوده است. البته در دوره‌ی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد.

سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار می‌توان به دو علت اساسی دانست؛ اول اینکه چون در مذاهب، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و برکت و سعادت به وسیله‌ی دعا مبنای محکم داشت، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش می‌کردند و از آنها برای تبرک و سعادت یاری می‌جستند.

دوم چنانکه می‌دانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقه‌ی بسیار داشتند و چون نمی‌توانستند نقش صورت به کار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده کردند و ادعیه و احادیث، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش کردند. از همین جاست که مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشته‌اند و زوایا و اشکالی در نگارش آن ایجاد کرده‌اند.

.

مشخصات پروژه :
عنوان فارسی:  قالی های کتیبه دار موزه فرش ایران
تعداد صفحات پروژه : ۱۸۵
مقطع علمی :  کارشناسی
فرمت پروژه : WORD (قابل ویرایش) محتوای فایل : zip
فهرست: دارد چکیده: دارد
مقدمه: دارد
تصویر: ندارد
منبع: دارد سال پژوهش: ۱۳۸۷
حجم فایل: ۱۳۰ کیلوبایت
رشته های مرتبط با پروژه: صنایع دستی

.

دانلود پروژه :

در صورت تمایل به خرید این فایل به واتساپ ۰۹۳۰۲۵۸۸۵۱۴  پیام بفرستید

.

مطالب مرتبط:
 دانلود پایان نامه صنایع دستی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا