پایان نامه رشته روانشناسیپایان نامه علوم تربیتیپروژه روانشناسیپروژه علوم تربیتی

دانلود پروژه بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان

پروژه و پایان نامه روانشناسی: بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در بین دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

بخشی از پروژه :
فهرست:

چکیده

تقدیروتشکر

تقدیم به

فصل اول(کلیات پژوهش)

مقدمه

بیان مسئله

ضرورت واهمیت تحقیق

اهداف تحقیق

فرضیه های تحقیق

متغیرهای تحقیق

تعاریف نظری

تعاریف عملیاتی

فصل دوم(پیشینه پژوهش)

شخصیت و مفهوم آن

ضرورت مطالعه وشناخت شخصیت

نظریه های شخصیت(شخصیت ورویکرد روانکاوی)

نظریه تحلیلی یونگ

نظریه پویایی روانی –اجتماعی

نظریه بودائیسم درباره شخصیت انسان

نظریه اسلام درباره شخصیت انسان

الگوی شخصیت

پایداری شخصیت

تغییر در شخصیت

شخصیت سالم

ساختارشخصیت

همسانی شخصیت

تعریف سلامت روانی

تاریخچه سلامت روانی

کلیدسلامت روانی

چرابایددرموردسلامت روانی بدانیم؟

اعتمادبه نفس،کلیدسلامت روانی

نظریه های سلامت روانی

۱-الگوی گوردون آلپورت

۲-الگوی کارل راجرز

۳- الگوی کارل گوستاو یونگ

۴-الگوی ویکتورفرانکل

۵- الگوی اریش فروم

۶-الگوی آبراهام مزلو

۷-الگوی فریتس پرلز

و …

جهت مشاهده فهرست کامل مطالب این پروژه اینجا کلیک نمایید.

———-

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در بین دانش آموزانت مقطع دوم متوسطه انجام شد.نمونه مورد مطالعه پژوهش حاضر ۸۰ نفر(۴۰دخترو۴۰پسر)بود که از دانش آموزان مقطع متوسطه  به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه شخصیتی نئو و پرسشنامه سلامت روان بودکه پس ازجمع آوری اطلاعات فرضیه های چهارگانه تحقیق با استفاده ازروش آماری ضریب همبستگی پیرسون وآزمون T موردآزمون قرارگرفت ونتیجه نشان دادکه بین ویژگی شخصیتی روان نژندی ،برونگرایی،دلپذیربودن وسلامت روان رابطه معناداری وجود ندارد.همچنین نتیجه تحقیق نشان دادکه بین سلامت روانی دختران وپسران تفاوت معناداری وجود ندارد.

مقدمه

شخصیت(Personality)شامل کل وجود فرداست و وضع عمومی بدن ،مهارتها،رغبت ها،امیدها،وضع ظاهر،احساسات وهیجانها،عادتها،هوش،خصوصیات اخلاقی،فعالیت ،معتقدات و افکار فرد را در بر می گیرد.شخصیت شامل آنچه فردامروزه هست و آنچه امیدوار است بشود می باشد.

پس هر صفتی که فرد را از افراد دیگر متمایز می کند جنبه ای از شخصیت او را تشکیل می دهد که ممکن است این صفت ا زصفتهای بدنی باشد مانند نیرو،چاقی،لاغری،زیبایی،زشتی،و….. یا ذهنی مانند هوش،استعداد،نوع افکار و عقاید و…. یا هیجانی و عاطفی مانند ترسویی و بی باکی،عصبانیت و آرام بودن ،و یا اخلاقی مانند راستگویی ،دروغگویی ،سهل انگاری و همچنین ممکن است این صفت ،موروثی باشد مانند قد،رنگ پوست،رنگ موی سر،یا اکتسابی مانند گرایش هاو معتقدات دینی و سیاسی و بنابراین ،می توان گفت :شخصت هر فرد کل خصایص بدنی،ذهنی وعاطفی و اجتماعی و اخلاقی – اعم از موروثی و اکتسابی – هستند که او را بطور آشکار از دیگران مشخص می کند.

شخصیت ایستا(static) نیست بلکه پویا (dynamic) یا پیوسته در حال تغییر است.وقتی از شخصیت فردسخن می گوییم به یکتا و بی نظیر بودن او توجه داریم زیرا دو فرد هم شخصیت نمی توان یافت. در واقع،شخصیت فرد همان است که با ضمیر«من» یا کلمه «خود» (self) از آن تعبیر می کند و منظور شناخت شخصیت فرد،شناخت ترکیب و سازمان رفتار اوبه صورت تمامی و کلّیت است (شعائری نژاد،۱۳۷۴).

روانپزشکان فردی را از نظر روانی سالم می دانند که تعادل بین رفتارها و کنترل او در مواجه با مشکلات اجتماعی وجود داشته باشد.از این دیدگاه انسان و رفتارهای او در مجموع یک سیستم در نظر گرفته می شود.که براساس کیفیات تاثیر و تأثر متقابل عمل می کنند.با این دید سیستمیک ملاحظه می شود که چگونه عوامل متنوع زیستی انسان بر عوامل روانی اجتماعی او تاثیر گذاشته و بالعکس از آن اثر می پذیرد. به عبارت دیگر در بهداشت و تعادل روانی انسان به تنهایی مطرح نیست بلکه آنچه مورد بحث قرار می گیرد پدیده هایی است که در اطراف او وجود دارد و بر جمع سیستم و نظام او تاثیر می گذارند و از آن متأث رمی شوند.

پس از دید روانپزشکی سلامتی عبارت است از تعادل در فعالیت های زیستی،روانی، و اجتماعی افراد که انسان از این تعادل سیستمیک و ساختار های سالم خود برای سرکوب کردن و تحت کنترل درآوردن بیماری استفاده می کند. روانکاوان و طرفداران فرضیه های روانکاوی (روان تحلیلی) از شخصیت ایده آل صحبت می کنند و «من[۱]» را میانجی بین خواسته های «نهاد[۲]» و کنترل و مؤاخذه «فوق من[۳]» می دانند و بهنجاری را میانجیگری صحیح و منطقی بین دو قدرت «نهاد» و «ابرمن» می دانند- روانکاوان به مراحل مختلف رشد روانی و عملکرد صحیح و خالی از تعارض الگو ،استفاده ازمکانیسم های دفاعی سازنده در ضربه ها و فشارهای شدید را دلیل برسلامت و تعادل روان می دانند.کارهای اریکسن[۴] و هارتمن[۵] نیز به منظور تأیید این نظریه است(میلانی فر،۱۳۷۶).

بیان مسئله

از دیرباز مفهوم شخصیت مورد توجه حکما و دانشمندان بوده است و بخصوص ارتباط آن با موضوعات اخلاقی ،رفتاری ،اجتماعی از مباحث مهم واساسی به شمار می رود.

درباره شخصیت و ویژگیهای آن نظریه ها و دیدگاههای بسیار مختلف و همچنین تعاریف بسیاری برای آن ارائه شده است.

رایج ترین برداشت و تعریفی که محققان و روان شناسان داشته اند عبارت است از مجموعه ویژگیهای جسمانی ،روانی ،رفتاری که هرکدام را از افراد دیگر متمایز و منحصر به فرد می کند(کریمی ،۱۳۷۴).

یکی از ابتدایی ترین اموری که در جهت رشد و توسعه هر عملی انجام می پذیرد طبقه بندی کردن آن است و شخصیت نیز از این قاعده مستثنی نبوده است .روان شناسان طبقه بندی های مختلفی د رمورد شخصیت داشته اند و برای هر طبقه نیز ویژگیها و خصوصیات خاصی در نظر گرفته اند و انواع مختلف شخصیت را ارائه داده اند.

تامین سلامتی افراد جامعه یکی از مهمترین مسائل اساسی در هر کشوری محسوب می شود که باید آن را از دیدگاه سه بعدی جسمی ،روانی و اجتماعی نگریست(شاملو،۱۳۷۲).

بعد روانی بهداشت در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بنا به دلایل مختلف مورد توجه کافی قرار نگرفته است.سازمان بهداشت (۱۹۹۳)معتقد است در کشورهای در حال توسعه حجم مشکلات رفتاری و روانی رو به فزونی است و بی توجهی به آن در ابعاد فردی و خانوادگی و اجتماعی اثرات سوء و غیرقابل جبرانی به جای می گذارد(حسینی،۱۳۷۱).

در گذشته فرد در انجام وظیفه خود با آهنگی یکنواخت اعمال تکراری و ساعت ها کارمداوم درگیر بود.امروزه هر فرد فعالی با«شوک آینده» روبروست.این شوک در تمام سطوح قابل لمس است.بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ،اختلالهای روانی،اختلالهای جدی و شایع هستند که در سرتاسر دنیا مشاهده می شود و دو پنجم ازتمامی ناتوانی ها به علت اختلالهای روانی،روانی اجتماعی و عصبی بود. و این موارد یک پنجم از کل مراجعین به مرکز بهداشت عمومی را تشکیل می دهند.(آزاد،۱۳۷۵).

اگر نیازهای زیستی و ورانی فردبه طور خود به خودارضاء می شد زندگی واقعاً آسان بود ولی چنان که می دانیم موانع زیادی،خواه محیطی و خواه درونی وجود داردکه مخل ارضای نیازها هستند.این موانع موجب فشار روانی در فرد می گردند(آزاد،۱۳۷۵).

آنچه مسلم است اول باید در نظر گرفت که زندگی آدمی ازبدو تولد تام رگ مجموعه مبارزات با طبیعت است منتهی در هر مرحله ای و در هر موردی به نحو مخصوص انجام می گیرد.بشر در طول زندگی با رویدادهای زیادی برخورد می کند که باعث بروز برخی مسائل روانی و جسمی می گردد و بدین سبب است که بهداشت روانی جامعه را تهدید می کند البته هر چنداین عوامل چاشنی زندگی است ولی هیچ کس نمی تواند بدون آن زندگی کند. پس مسأله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا بین ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی رابطه وجود دارد؟

.

مشخصات پروژه :
عنوان فارسی: بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در بین دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان روستای عمید آباد
تعداد صفحات پروژه :  ۱۱۰
مقطع علمی : کارشناسی
فرمت پروژه : WORD (قابل ویرایش) محتوای فایل : zip
فهرست: دارد چکیده: دارد
مقدمه: دارد
تصویر: ندارد
منبع: دارد سال پژوهش: —-
حجم فایل:  ۱۵۰ کیلوبایت
پرسشنامه : دارد
رشته های مرتبط با پروژه: روانشناسی  ، علوم تربیتی

.

خرید پروژه :
جهت خرید پروژه “بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان در بین دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان ” بر روی دکمه خرید زیر کلیک نمایید

.

مطالب مرتبط:

دانلود پروژه و پایان نامه مشاوره

دانلود پروژه و پایان نامه علوم تربیتی

دانلود پروژه و پایان نامه روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه علوم اجتماعی

دانلود مقالات علوم تربیتی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات روانشناسی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات علوم اجتماعی با ترجمه فارسی

.

پشتیبانی :
شما پس از انتخاب دکمه خرید در سایت کالج پروژه به صفحه درگاه پرداخت اینترنتی جهت انجام مراحل خرید هدایت خواهید شد.
– آیدی تلگرام پشتیبانی: collegeprozheh@

– تماس با واحد پشتیبانی: ۰۹۳۰۲۵۸۸۵۱۴

– ساعات تماس: ۹ صبح الی ۱۸ عصر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا