نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

اهمیت فصل نتیجه گیری در پایان نامه

اهمیت فصل نتیجه گیری در پایان نامه

اهمیت فصل نتیجه گیری در پایان نامه

یکی از مهم ترین بخش های هر پایان نامه ، فصل مربوط به نتیجه گیری است. این فصل به این خاطر از اهمیت زیادی برخوردار است که در آن روشن می شود مهم ترین یافته ها و دستاوردهای پایان نامه شما چه بوده است. به همین دلیل، دانشجویی که مشغول انجام پایان نامه است، حتما باید به این فصل توجه خاصی داشته باشد.

به طور کلی، فصل نتیجه گیری از دو بخش اصلی تشکیل می شود:

بخش اول: یافته های تحقیق

بخش دوم: پیشنهادها

اما در بعضی موارد محدودیت ها و مشکلات تحقیق هم به عنوان بخش سوم، در همین فصل می آید.

بخش اول: یافته های تحقیق

محقق معمولا در این بخش، خلاصه ای از یافته ها و نتایج تحقیق را می آورد. به همین دلیل ضروری است این بخش به صورتی بیان شود که تصویری جامع و منسجم از تحقیق ارائه  دهد. موضوعات اساسی که در تحقیق بر روی آنها بررسی به عمل آمده از بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، فرضیه ها، سولات و یا اهداف کلی و ویژه، روش تحقیق؛ دیدگاه های نظری موضوع تحقیق، مراحل اجرای تحقیق تا یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها، همه و همه به صورتی خلاصه مطرح می شود تا خواننده با مطالعه آنها بتواند تصویری از آنچه انجام شده در ذهن خویش به دست آورد و بداند که نهایتا این تحقیق چه دستاوردی داشته است.

بخش دوم: پیشنهادهای تحقیق

پس از آنکه محقق حاصل دستاوردهای تحقیق خویش را ارائه داد، نوبت به آن می رسد که بر اساس یافته ها و دانشی که به دست آورده، برخی پیشنهادها را ارائه دهد. به همین دلیل در این بخش، الگو یا الگوهایی بر اساس موضوع تحقیق پیشنهاد می گردد.

همچنین در ادامه همین بخش، و پس از ارائه پیشنهادهایی برای تحقیقات بعدی، بخش جداگانه ای تحت عنوان «پیوست ها» یا «ضمائم» می آید که معمولا شامل سوالات مصاحبه، نمونه ای از پرسشنامه، و نمونه ای از مکاتبات انجام شده با سازمانها در ارتباط با موضوع تحقیق می باشد.

همان طور که اشاره شد، در فصل نتیجه گیری می توان به محدودیت هایی که در انجام تحقیق روی نموده است نیز اشاره داشت. در واقع محدودیت های تحقیق آن دسته از عواملی هستند که در مسیر جمع آوری اطلاعات و کسب نتایج  مطلوب مانع ایجاد می کند. این محدودیت ها عبارتند از:

الف – محدودیت های در اختیار محقق

ب – محدودیت های خارج از اختیار تحقیق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا