پایان نامه رشته روانشناسیپایان نامه علوم تربیتیپروژه روانشناسیپروژه علوم تربیتی

دانلود پایان نامه تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر عزت نفس، رشد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی

پروژه تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر عزت نفس، رشد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

بخشی از پروژه :
فهرست:

فصل اول

مقدمه و بیان مسئله

ضرورت و اهمیت تحقیق

اهداف تحقیق

فرضیه‌ها

فرضیه‌های ویژه تحقیق

تعریف اصطلاحات تحقیق

فصل دوم

مقدمه

تعریف یادگیری مشارکتی

تاریخچه یادگیری مشارکتی

ویژگی های یادگیری مشارکتی

دیدگاه های انگیزشی

دیدگاه وابستگی اجتماعی

دیدگاه های شناختی

دیدگاه های رشدی

وظایف معلم در روش یادگیری از طریق مشارکتی

شیوه های یادگیری مشارکتی

سازماندهی یادگیری مشارکتی

مزایای یادگیری مشارکتی

عوامل موثر بر عزت نفس

چهار شرط عزت نفس

محیط روش های تدریس و تأثیر آن بر عزت نفس

عزت نفس تحصیلی و پیشرفت تحصیلی

نقش یادگیری مشارکتی در رشد مهارتهای اجتماعی

تعریف مهارتهای اجتماعی

ویژگی های مهارتهای اجتماعی

بررسی پژوهش های انجام شده در زمینه یادگیری مشارکتی

فصل سوم

مقدمه

روش تحقیق

جامعه مورد بررسی

حجم نمونه و روش نمونه گیری

ابزار جمع آوری داده ها

مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون

بررسی روایی و پایایی مقیاس مهارتهای اجتماعی

آزمون عملکرد روان شناسی

روش اجرا

روش تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم

نتیجه گیری و پیشنهادات

خلاصه تحقیق

پیشنهادها

———-

مقدمه و بیان مسئله

کارایی آموزش و پرورش نه تنها  در گروی غنای برنامه‌ها و روش‌های آموزشی و آمار فارغ‌التحصیلان با معدل بالا، که از آن مهمتر در گرو شناختن ابعاد گوناگون روان شناختی دانش‌آموزان و شکوفا کردن آنها است. دانش‌آموزانی که در وهله نخست بر خویشتن اعتماد داشته باشند و با پذیرفتن ارزش وجودی خویش، قدرت پذیرش دیگران را بیابند و از ایجاد ارتباط اجتماعی سالم با آنها لذت ببرند (کدیور‌، ۱۳۸۱).

درونی کردن ارزش‌های متعالی در دانش آموزان و شکوفا کردن کامل شخصیت آنها باید از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد. شخصیتی که خویشتن و مفهوم انسانیت را شناخته و تا پایان زندگی نیز، خود را به تحقق ارزش های والای آن متعهد بداند. ارزش‌هایی که نباید به بهای پیشرفت تحصیلی نادیده گرفته شود (کدیور، ۱۳۸۱).

در روش‌های سنتی که امروزه از آنها به عنوان روش‌های غیرفعال یاد می‌شود. معلم نقش فعالی در جریان تدریس داشته، مطالب را بطور شفاهی در کلاس بیان نموده و دانش‌آموزان فقط باید به صحبت‌های او گوش داده، مطالب مورد نظر را حفظ نمایند.

در چنین شرایطی زمینه‌های لازم برای رشد اجتماعی شخصیت شاگردان فراهم نمی‌شود و حتی پیشرفت تحصیلی و رشد فکری شاگردان نیز از تأثیرات نامطلوب این شرایط بی نصیب نمی‌ماند. به همین دلیل امروزه موضوع روش‌های آموزشی فعال و یادگیرندگان فعال جایگاه ویژه‌ای در مباحث تربیتی پیدا کرده است. البته عوامل متعددی مانع رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌‌آموزان می‌شود که روش‌های آموزشی غیرفعال یکی از این عوامل است (کرامتی ۱۳۸۱).

از سویی مدارس امروز نیاز به آموزش مهارتهای اجتماعی را به دانش آموزان احساس می کنند در حالیکه تعدادی از دانش آموزان به صورت طبیعی در مهارتهای اجتماعی خوب و ماهر هستند، بسیاری از بچه ها نیاز به آموزش این مهارتها دارند (هیل[۱]،۲۰۰۰). یکی از روش های آموزشی فعالی که امروزه مورد توجه صاحب نظران تعلیم و تربیت می باشد، یادگیری مشارکتی است.

اصطلاح یادگیری مشارکتی به یک روش آموزشی که دانش‌آموزان در سطوح مختلف عملکرد، در گروههای کوچک برای رسیدن به اهداف مشترک فعالیت می‌کند بر می گردد و دانش آموزان بهمان اندازه که برای یادگیری خودشان مسئول هستند برای یادگیری دیگران نیز مسئول می‌باشند (گاکهال[۲]، ۱۹۹۵).

از جمله مدافعان این روش جانسون و جانسون[۳] (۱۹۸۷) و اسلاوین[۴] هستند. از لحاظ تجربی، اسلاوین گفته است که پژوهش‌های انجام شده درباره‌ روش یادگیری مشارکتی نشان داده‌اند که این روش در بالا بردن سطح پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در موضوع های مختلف و در سطوح مختلف تحصیلی مفید است. اسلاوین همچنین به شواهدی اشاره کرده است که نشان می دهند، روش یادگیری مشارکتی روابط میان دانش‌آموزان نژادهای مختلف را درکلاسها بهبود می‌بخشد.همچنین این روش موجب بالا رفتن سطح عزت نفس و سایر ویژگیهای عاطفی دانش آموزان‌ می‌شود(سیف، ۱۳۷۹).

باید گفت شیوه یادگیری مشارکتی ارتباط مطلوبی بین دانش‌آموزان بوجود می‌آورد، آنها را برای یادگیری بهتر بر‌می‌انگیزد و عزت نفس دانش‌آموزان را ارتقاء می دهد. (کدیور، ۱۳۸۱).

به نظر بسیاری از محققان کارکردن گروهی همسالان برای کسب اهداف مشترک، تأثیر نسبتاً زیاد و معناداری روی خود پنداره و عزت نفس دانش آموزان در برابر تجارب فردی یا رقابتی دارد (زیسک[۵]، ۱۹۹۸).

تحقیقات زیادی روی یادگیری مشارکتی انجام گرفته است، بطور مثال اسلاوین در سال ۱۹۹۰ با بررسی و تجزیه تحلیل دقیق ۲۵ تحقیق انجام شده در این زمینه گزارش نمود که اکثر تحقیقات مذکور تأثیر مثبت یادگیری مشارکتی را بر روابط بین فردی، پذیرش همکلاسی‌های داری عقب ماندگی تحصیلی، افرایش دوستی بین دانش آموزان، افزایش عزت نفس، علاقه مندی به مدرسه و موضوعات مورد مطالعه، افزایش توجه به تکلیف و زمان اختصاص یافته به تکلیف و توانایی انجام کار موثر با دیگران را مورد حمایت و تأیید قرار داده‌اند (مشهدی، ۱۳۸۱)…

.

مشخصات پروژه :
عنوان فارسی: تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر عزت نفس، رشد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی
تعداد صفحات پروژه :  ۹۷
مقطع علمی : کارشناسی – ارشد
فرمت پروژه : WORD (قابل ویرایش) محتوای فایل : zip
فهرست: دارد چکیده: ندارد
مقدمه: دارد
تصویر: ندارد
منبع: ندارد سال پژوهش: —-
حجم فایل:  ۵۴ کیلوبایت
پرسشنامه:  پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت
رشته های مرتبط با پروژه: علوم تربیتی  ، روانشناسی

.

خرید پروژه :
جهت خرید پروژه ” تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر عزت نفس، رشد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی” بر روی دکمه خرید زیر کلیک نمایید

.

مطالب مرتبط:

دانلود پروژه و پایان نامه مشاوره

دانلود پروژه و پایان نامه علوم تربیتی

دانلود پروژه و پایان نامه روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه علوم اجتماعی

دانلود مقالات علوم تربیتی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات روانشناسی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات علوم اجتماعی با ترجمه فارسی

.

پشتیبانی :
شما پس از انتخاب دکمه خرید در سایت کالج پروژه به صفحه درگاه پرداخت اینترنتی جهت انجام مراحل خرید هدایت خواهید شد.
– آیدی تلگرام پشتیبانی: collegeprozheh@

– تماس با واحد پشتیبانی: ۰۹۳۰۲۵۸۸۵۱۴

– ساعات تماس: ۹ صبح الی ۱۸ عصر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا