دانلود رایگان پرسشنامه

دانلود رایگان پرسشنامه حساسیت اضطرابی

 پرسشنامه رایگان حساسیت اضطرابی

 بانک دانلود پایان نامه 

 

 

پرسشنامه رایگان حساسیت اضطرابی مربوط به رشته علوم تربیتی و روانشناسی:

 

حساسیت اضطرابی به ترس از احساسات مرتبط با اضطراب یا نشانه­ های اضطرابی اشاره دارد و از این تصور ناشی می­شود که این نشانه ها پیامدهای بالقوه آسیب ­زای جسمانی، روان شناختی و اجتماعی دارند

 پژوهش حاضر ازنوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و شامل دو مطالعه بود. در مطالعه اول (مرد۴۰% ،زن۶۰% ؛۶۰=n) به مقایسه تفاوت­های فردی گروه دارای حساسیت اضطرابی بالا، در ابعاد احساسات بدنی، سوگیری تفسیر منفی و تجربه حملات وحشت­زدگی نسبت به گروه دارای سطوح پایین حساسیت اضطرابی پرداخته­ شد. در مطالعه دوم (۳۶=n)  اثربخشی برنامه CBM-I بر کاهش سوگیری تفسیر منفی و نشانه­ های همراه با حساسیت اضطرابی در گروه دچار سطوح بالای حساسیت اضطرابی بررسی شد. افراد داوطلبی که نمره مورد نظر را در پرسشنامه حساسیت اضطرابی، فرم ثبت حمله وحشت­زدگی و سنجش سوگیری شناختی- تفسیر کسب کرده بودند، در دو گروه دچار حساسیت اضطرابی بالا (۳۶=n)  و دارای حساسیت اضطرابی پایین (۲۴=n) جایگزین شدند. سپس، افراد دو گروه مذکور به ­صورت تصادفی در یکی از ۵ گروه ۱۲ نفره دارای حساسیت اضطرابی پایین (با و بدون ورزش)، مداخله­ نما (با و بدون ورزش) و گروه آموزش برنامه CBM-I مثبت (با ورزش) قرار گرفتند.

از افراد گروه­ های با ورزش خواسته شده ­بود تا در اولین جلسه سنجش، فعالیت ورزشی مشخصی را انجام داده و سپس پرسشنامه احساسات بدنی را تکمیل نموده و به سؤالات سنجش سوگیری تفسیر پاسخ دهند. به افراد گروه­های مداخله ­نما به­مدت چهار جلسه، برنامه CBM-I خنثی ارائه گردید. برای افراد گروه آموزش CBM-I مثبت نیز برنامه آموزش سوگیری تفسیر مثبت به­ منظور جایگزینی تفسیرهای مثبت طراحی و ارائه گردید. در مرحله پس ­آزمون و پیگیری یک ماهه نیز از آزمودنی­ ها خواسته­ شد تا بار دیگر پرسشنامه ­ها و تکالیف ارائه­ شده در مرحله پیش ­آزمون را تکمیل نمایند. نتایج مطالعه اول نشان داد افراد دارای سطوح بالا و پایین حساسیت اضطرابی به­ لحاظ تجربه حمله وحشت­زدگی، حساسیت نسبت به احساسات بدنی، و تفسیرهای سوگیرانه منفی نسبت به محرک­های مرتبط با اضطراب، با یکدیگر تفاوت معناداری داشتند. نتایج مطالعه دوم نشان داد که اجرای برنامه آموزش سوگیری تفسیر مثبت می­تواند به کاهش حساسیت اضطرابی و نشانه­ های همراه با آن منجر شود. یافته­ ها مؤید این نتیجه هستند که با استفاده از برنامه CBM-I مثبت می­توان به تسهیل و تقویت تفسیرهای مثبت و تضعیف تفسیرهای منفی پرداخت. کاربرد این تکنیک برای پیشگیری و مداخله در اختلال­ های اضطرابی و خلقی بحث شده ­است.

 

 

جهت دانلود رایگان پرسشنامه حساسیت اضطرابی اینجا کلیک نمایید

.

 

——————-

مطالب مرتبط:

پرسشنامه استاندارد یا هنجار شده چیست ؟
آموزش طراحی پرسشنامه
پرسشنامه روانشناسی
پرسشنامه علوم تربیتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا