نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

دلایل رایج رد شدن مقاله توسط سردبیر مجله

دلایل رایج رد شدن مقاله توسط سردبیر مجله

  آموزش نگارش پایان نامه ، مقاله ، پروپوزال

.

گاهی ممکن است یک مقاله بدون داوری و مستقیماً از سوی سردبیر مجله رد شود. این امر در نگاه اول می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که قطعاً دلیل آن بی ارزش بودن کار علمی شما نیست.

۱- امکان دارد مقاله شما در حیطه فعالیت های علمی آن مجله نباشد و سردبیر مقاله بخواهد به صورت محترمانه یا با معطل کردن شما در این مرحله شما را از انتشار آن مقاله منصرف کند. پس انتخاب مجله مناسب بسیار مهم است.

۲- امکان دارد دلایل سیاسی در این امر دخیل باشد. گاهی بدون هیچ برهان علمی مقاله را رد می کنند و حتی بعد از انجام اصلاحات و رفع مشکلات مطرح شده (که اکثراً مشکلات از متن انگلیسی گرفته می شود نه ایراد علمی) هنوز حاضر به انتشار آن مقاله نیستند. این مشکل معمولاً برای مقالات ارسال شده از سوی محققین ایرانی به ژورنالهای آمریکایی و اروپایی بروز می کند.

۳- گاهی موضوعی که مقاله شما مطرح می کند مورد علاقه آن مجله نیست و با مقالات منتشر شده قبلی آن ژورنال مطابقت و همخوانی ندارد. لذا ممکن است در همان بدو ورود مقاله توسط سردبیر رد شود. این امر معمولاً در مجلات تخصصی و فوق تخصصی بروز می کند. لذا باید بطور دقیق معیارها و استانداردهای آن ژورنال که در وب سایت آنها مطرح می شود را مورد بررسی و مطالعه قرار داد تا چنین مشکلی بروز نکند.

۴- ممکن است آن مطلب علمی کهنه یا تکراری یا موازی با مقاله دیگری باشد. لذا در این حالت سردبیر با بررسی سرقت ادبی مقاله در تمام منابع علمی و همه مقالاتی که در ژورنال ها در مرحله بررسی و اخذ پذیرش هستند مقاله شما را رد می کند. این امر به آن معناست که ممکن است شما به طور همزمان با محقق دیگری در نقطه دیگری از دنیا در حال بررسی موضوعی یکسان باشید و هردو شما در حال اخذ پذیرش برای انتشار آن مقاله باشید  بنابراین این مقاله موازی محسوب شده و رد می شود.

۵- ممکن است مقاله شما به یکی از دلایل دیگر اعم از تفسیر طولانی و بیش از اندازه نتایج، دشوار بودن درک مقاله و نداشتن قابلیت دنبال کردن مطلب، بیان غیر کافی مسائل مطروحه، ارائه نارسا اطلاعات، نقصان یک چارچوب معین برای مسیر حرکتی مقاله به سوی نتیجه، تفسیر کم یا بیش از حد یک مبحث، چکیده نامناسب و دلایلی از این قبیل رد شود که با انجام ویرایش علمی قابل حل است.

۶- یکی از دلایل شایع در رد کردن سریع مقاله دلایل زبان انگلیسی است. معمولاً در این مورد سردبیر در جواب خود به وجود ضعف کلی در متن انگلیسی در متن اشاره می کند و معمولاً محقق را به انجام ویرایش توسط یک ویراستار نیتیو یا یک ویراستار حرفه ای تشویق می کند. گاهی این رد شدن صحیح و منطقی است و مقاله با انجام ویرایش نیتیو و رفع ایرادها پذیرفته می شود. اما گاهی نیز فقط به عنوان پوششی برای معطل نمودن محقق مطرح می شود. دیده شده است که مقاله ای پس از انجام بارها ویرایش و ارسال چندین باره مجدداً به همین دلیل رد شده است، که می توان آنرا غرض ورزی بعضی مجلات با محققان ایرانی تلقی کرد.

.

مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا