پایان نامه رشته محیط زیستپایان نامه رشته مهندسی کشاورزیپایان نامه رشته مهندسی منابع طبیعی

دانلود پایان نامه بررسی و کنترل شور شدن خاک در اثر آبیاری

پروژه مهندسی کشاورزی : بررسی شور شدن خاک در اثر ابیاری و راه های کنترل آن

پایان نامه مهندسی کشاورزی جهت اخذ درجه کارشناسی

بخشی از پروژه :
———-

مقدمه

خاک یکی از مهمترین منابع طبیعی و عوامل تولید است. روز به روز که بر تعداد جمعیت کره زمین افزوده می شود و قدرت خرید مردم بالا می رود و بشر مترقی می گردد, توقعات انسان از این منبع بزرگ طبیعی و عامل مهم تولید بیشتر می شود. شواهد نشان می دهد, زمین از موقعی که مورد بهره برداری انسان قرار گرفته است, حاصلخیزی آن بر اثر عدم توجه و اقدامات نامناسب کاهش یافته است.

انسان در بسیاری از مناطق جهان بر اثر آبیاری زیاد با آب نامناسب و شور , باعث شور شدن سطح وسیعی از زمین های  غیر شوره شده است. منابع زیادی در دست است که در بسیاری از کشورها منجمله هندوستان , پاکستان , مصر و ایران به ویژه از نیمه دوم قرن نوزدهم که آبیاری شیاری معمول شد , سطح های وسیعی از زمینهائی که روزی از حاصلخیزترین خاکها بوده , بر اثر آبیاری بی رویه با آب های نامناسب, حاصلخیزی خود را از دست داده و به کلی ویران و متروک شده است.

همچنین زمینهای بایر و شوری که پشتیبان با هزاران زحمت و صرف هزینه زیاد آنها را آباد و قابل استفاده کرده بودند, بر اثر عدم اطمینان عاملین بعدی از اصول صحیح کشاورزی , مجددا شور و ویران شده است. یکی از ویژگی های مناطق خشک و نیمه خشک , که تقریبا اکثر نقاط ایران را شامل می شود , شوری و سدیمی بودن اراضی و منابع آبهایی است که برای آبیاری مصرف می شود . به عبارت دیگر وضعیت آب و هوایی در این مناطق باعث شده است که دو عامل مهم در زراعات, یعنی آب و خاک, از کیفیت چندان خوبی برخوردار نباشند.

هنگامی که زارع با صرف هزینه نسبتا سنگین, چاهی را حفر می کند و به آب نسبتا شور برخورد می کند, همواره این سوال برای وی مطرح است که آیا می تواند این آب را برای کشاورزی مصرف کند یا نه؟ جواب این است که اگر با آب شور به نحو صحیحی برخورد نشود سرانجام چیزی جز ناکامی به دنبال نخواهد داشت. بهره برداری از آب شور مستلزم اعمال روش های خاصی است. اما برای این روش ها بدوا لازم است ماهیت مساله روشن گردد. هدف از تهیه این مجموعه آشنایی و شناخت نسبی کیفیت آب آبیاری در ارتباط با خصوصیات فیزیکی خاک به ویژه شور بودن خاک می باشد.

.

مشخصات پروژه :
عنوان فارسی:  بررسی شور شدن خاک در اثر آبیاری و راه های کنترل آن
تعداد صفحات پروژه : ۱۳۰
مقطع علمی :  کارشناسی
فرمت پروژه : WORD (قابل ویرایش) محتوای فایل : zip
فهرست: دارد چکیده: ندارد
مقدمه: دارد
تصویر: دارد
منبع: دارد سال پژوهش: ۱۳۸۴
حجم فایل: ۵٫۵۷ مگابایت
رشته های مرتبط با پروژه:  کشاورزی
گرایش های مرتبط با این پروژه:  منابع طبیعی

.

دانلود پروژه :

در صورت تمایل به خرید این فایل به واتساپ ۰۹۳۰۲۵۸۸۵۱۴  پیام بفرستید

.

مطالب مرتبط:
 دانلود پروژه و پایان نامه کشاورزی

دانلود مقالات مهندسی کشاورزی

دانلود پروژه و پایان نامه مهندسی منابع طبیعی

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا