دانلود رایگان پرسشنامه

دانلود رایگان پرسشنامه اختلال وحشت زدگی

پرسشنامه رایگان اختلال وحشت زدگی

 بانک دانلود پایان نامه 

 

 

پرسشنامه رایگان اختلال وحشت زدگی مربوط به رشته علوم تربیتی و روانشناسی:

وحشت‌زدگی یا حمله پانیک (به انگلیسی: Panic attack) هم گفته می‌شود، نوعی بیماری روانی از گروه اختلالات اضطرابی است که با هجوم ناگهانیِ وحشت به بیمار و ترس شخص از وقوع مجدد آن‌ها مشخص می‌شود. این حملات که معمولاً بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند، با علایمی چون تپش قلب، عرق کردن، احساس تنگی نفس و فشردگی در قفسهٔ سینه، لرزش، احساس ازدست‌دادن تعادل یا گیجی همراه است. این علایم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر می‌کنند دچار سکتهٔ قلبی شده‌اند و می‌ترسند که بمیرند.

معمولا این اتفاق برای اکثر افراد چند مرتبه در طول زندگیشان رخ می‌دهد ولی دلیلی بر اینکه آن افراد مبتلا به این بیماری هستند نیست. در صورتی که تعداد این مراتب زیاد شد زمانی است که شما باید برای تست ابتلا به این اختلال نزد روانشناس بروید.

پژوهش حاضر ازنوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و شامل دو مطالعه بود. در مطالعه اول (مرد۴۰% ،زن۶۰% ؛۶۰=n) به مقایسه تفاوت­های فردی گروه دارای حساسیت اضطرابی بالا، در ابعاد احساسات بدنی، سوگیری تفسیر منفی و تجربه حملات وحشت­زدگی نسبت به گروه دارای سطوح پایین حساسیت اضطرابی پرداخته­ شد. در مطالعه دوم (۳۶=n) اثربخشی برنامه CBM-I بر کاهش سوگیری تفسیر منفی و نشانه ­های همراه با حساسیت اضطرابی در گروه دچار سطوح بالای حساسیت اضطرابی بررسی شد. افراد داوطلبی که نمره مورد نظر را در پرسشنامه حساسیت اضطرابی، فرم ثبت حمله وحشت­زدگی و سنجش سوگیری شناختی- تفسیر کسب کرده بودند، در دو گروه دچار حساسیت اضطرابی بالا (۳۶=n) و دارای حساسیت اضطرابی پایین (۲۴=n) جایگزین شدند. سپس، افراد دو گروه مذکور به­صورت تصادفی در یکی از ۵ گروه ۱۲ نفره دارای حساسیت اضطرابی پایین (با و بدون ورزش)، مداخله­ نما (با و بدون ورزش) و گروه آموزش برنامه CBM-I مثبت (با ورزش) قرار گرفتند.

از افراد گروه­ های با ورزش خواسته شده ­بود تا در اولین جلسه سنجش، فعالیت ورزشی مشخصی را انجام داده و سپس پرسشنامه احساسات بدنی را تکمیل نموده و به سؤالات سنجش سوگیری تفسیر پاسخ دهند. به افراد گروه­ های مداخله ­نما به­ مدت چهار جلسه، برنامه CBM-I خنثی ارائه گردید. برای افراد گروه آموزش CBM-I مثبت نیز برنامه آموزش سوگیری تفسیر مثبت به ­منظور جایگزینی تفسیرهای مثبت طراحی و ارائه گردید. در مرحله پس ­آزمون و پیگیری یک ماهه نیز از آزمودنی­ها خواسته ­شد تا بار دیگر پرسشنامه­ها و تکالیف ارائه­شده در مرحله پیش ­آزمون را تکمیل نمایند. نتایج مطالعه اول نشان داد افراد دارای سطوح بالا و پایین حساسیت اضطرابی به­لحاظ تجربه حمله وحشت­زدگی، حساسیت نسبت به احساسات بدنی، و تفسیرهای سوگیرانه منفی نسبت به محرک­های مرتبط با اضطراب، با یکدیگر تفاوت معناداری داشتند. نتایج مطالعه دوم نشان داد که اجرای برنامه آموزش سوگیری تفسیر مثبت می­تواند به کاهش حساسیت اضطرابی و نشانه ­های همراه با آن منجر شود. یافته­ ها مؤید این نتیجه هستند که با استفاده از برنامه CBM-I مثبت می­توان به تسهیل و تقویت تفسیرهای مثبت و تضعیف تفسیرهای منفی پرداخت. کاربرد این تکنیک برای پیشگیری و مداخله در اختلال­های اضطرابی و خلقی بحث شده­است. 

 

 

 

جهت دانلود رایگان پرسشنامه اختلال وحشت زدگی اینجا کلیک نمایید

.

 

——————-

مطالب مرتبط:

پرسشنامه استاندارد یا هنجار شده چیست ؟
آموزش طراحی پرسشنامه
پرسشنامه مدیریت
پرسشنامه روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا