پایان نامه خانوادهپایان نامه رشته روانشناسیپایان نامه علوم تربیتیپروژه روانشناسیپروژه علوم تربیتی

دانلود پایان نامه بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین

پایان نامه بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین

پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان

بخشی از پروژه :
فهرست:

فصل اول  کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت موضوع پژوهش
اهداف تحقیق
فرضیه های پژوهش
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
فصل دوم  پیشینه پژوهش
مقدمه
نیازهای کودک
تعریف اختلال رفتاری
اختلالات رفتاری کودکان
طبقه بندی اختلالات رفتاری کودکان
عوامل موثر بر بروز اختلالات رفتاری
نقش والدین در اختلالات رفتاری کودک
ویژگی های افراد با اختلالات رفتاری
اختلال عاطفی
طبقه بندی اختلالهای روانی
هنجارهای اجتماعی فرهنگی
تفاوتهای مربوط به جنسیت
وضعیت روانی کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری
پاره ای از مشکلات رفتاری و رابطه آنها با کندی پیشرفت تحصیلی
برخی تکنیکهای شناسایی کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری
دسته بندی اختلالات رفتاری و تاثیر آنها در پیشرفت تحصیلی
مشکلات فرآیند آموزش اختلالات رفتاری
دوره های مختلف مطالعات همه گیر شناسی اختلالات رفتاری
همه گیرشناسی
بررسی پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری کودکان در جهان و ایران
پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری در جهان
پیشینه مطالعات همه گیر شناسی در ایران
پاره ای از تحقیقات انجام شده در ابطه با مشکلات رفتاری و پیشرفت
سبب شناسی اختلالات روانی
عوامل ژنتیک

و …

جهت مشاهده فهرست کامل مطالب این پروژه اینجا کلیک نمایید.

———-

مقدمه

بی شک خانواده، نخستین و مهمترین آموزشگاه و پرورشگاه انسان به شمار می آید و یکی از نهادهای اصلی و مقدس هرجامعه است. این خانواده است که فرایند شدن انسان را از قوه به فعل فراهم می کند و تسهیل می سازد و پس از یک زمینه مناسب وراثتی، مهمترین و ضروری ترین نیاز برای رشد یک انسان محسوب می شود و از این نظر خانواده، حیاتی ترین نقش را به عهده دارد.

حساس ترین ایام زندگی یک فرد در خانه، در خانواده و در دامن مادر سپری می شود. از این رو قابل تعجب نیست که ریشه اکثر مشکلات رفتاری و ناهنجاریهای عاطفی، اجتماعی و روانی را باید در خانواده جستجو کرد. فرار نوجوانان از خانه، پرخاشگری، بی اختیاری در نگهداری ادرار، ناخن جویدن، اعتیاد، بزهکاری، اضطراب و نظایر آن جلوه هایی از عدم آموزش و عدم برقراری رابطه درست با کودکان و نوجوانان است (به پژوه، ۱۳۸۳).

مطالعات گوناگون نشان داده اند مشکلات بهداشت روانی در کودکان و نوجوانان بیش از سایر اقشار جامعه مشاهده می شود. افسردگی، اضطراب، خودکشی، بزهکاری، مصرف مواد مخدر، شکست تحصیلی و ترک تحصیل از جمله مشکلاتی به شمار می آیند که در دوران کودکی و نوجوانی مشاهده می شود که ناشی از عوامل متعددی چون ژنتیک، اختلال های خانوادگی، تبعیض های اجتماعی، برخوردهای نامناسب افراد خانواده، مدرسه، اجتماع و مجموعه ای از عوامل (خدایاری فرد، ۱۳۸۲).

کودک کافی است که عادی به دنیا بیاید و خانواده و محیطی مناسب در اختیارش باشد تا ببالد و رشد کند و به جایگاه ارزشمند خود برسد. اما زندگی خانوادگی، محیط اجتماعی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی بسیاری از مردم جهان چنان است که دستیابی به چنین مقصودی را دشوار و گاهی امکان ناپذیر می سازد. ما غالباً فرزندان خود را به دلیل خطاها و اختلال ها محکوم می کنیم، یا آنها را به باد ناسزا و تنبیه می گیریم و فراموش می کنیم به جای آن باید خطاها و ندانم کاریهای خودمان را دلیل بروز مشکلات آنها بدانیم (کاکاوند، ۱۳۸۵).

اختلالات عاطفی- رفتاری، بویژه به سبب وضعیت نامتعادل و متحول زندگی خانوادگی و اجتماعی در یکی از دو دهه اخیر در کشور ما، بیش از هر زمان دیگری گریبانگیر گروههای وسیعی از کودکان شده است. نابسامانیهای خانوادگی، کمبود آموزشی و پرورشی و بهداشتی، جابجا شدن گروههای اجتماعی و فشارهای ناشی از آن، رشد نامعقول جمعیت، مهاجرتهای بی رویه، آوارگی، فقر و اعتیاد گسترده، دل آزردگی و افسردگی و پرخاشجویی و شکوه گیریهای حاصل از غیبت یا فقدان سرپرست در بسیاری از خانواده ها و… بسیاری از عوامل مهم دیگر سبب شده است که اختلالات عاطفی و رفتاری کودکان وسعت بی سابقه ای بیابد (لطف آبادی، ۱۳۸۷).

غیبت های طولانی پدران از خانه، ساعت های طولانی دوری مادران از خانواده تحولات و بحران های شدید اقتصادی و اجتماعی و از همه مهمتر کم رنگ شدن ارزشی های مذهبی و اخلاقی را باید عامل اصلی این بی ثباتی ها در خانواده دانست (نوابی نژاد، ۱۳۷۹).

از آن جا که مادر اولین کسی است که نوزاد با او رابطه برقرار می کند، لذا مهم ترین نقش را در پرورش ویژگیهای روانی و عاطفی کودک به عهده دارد و کانون سلامتی یا بیماری محسوب می شود. تحقیقات نشان داده اند اختلالات رفتاری کودکان ارتباط تنگاتنگی با مشکلات روانی والدین دارد. هرچه مشکل روانی والدین شدیدتر باشد ظهور اختلال های رفتاری کودکان سریع تر خواهد بود (بلانز و همکاران، ۱۹۹۱).

مطالعات نشان داده اند که مشکلات رفتاری فرزندان با اختلال روان پزشکی والدین رابطه دارد (زیما و همکاران، ۱۹۹۶؛ راتروکوینتون، ۱۹۸۴).

اگر در خانواده شرایط و روابط ناسالم و منفی وجود داشته باشد، تأثیری بر روی فرزندان خواهد گذاشت و منش های عاطفی ناهنجاری در آن ها شکل خواهد گرفت. نقش های منفی از قبیل حسادت، پرخاشگری، احساس عدم امنیت، مضطرب، پرخاشگری، ناسازگاری و افسرده می گردد. لسلت (۱۹۸۷) ناسازگاری کودکان و نوجوانان را ناشی از شکست در دوران کودکی و در خلال دوران دلبستگی مادر می داند (اسماعیلی، ۱۳۸۳).

مطالعات لی[۱] و همکاران (۱۹۸۷ ) نشان داده که آسیب روانی مادر موجب اختلالات عاطفی – هیجانی و مشکلات تحصیلی فرزندان می شود  ( به نقل از محمد اسماعیل ، ۱۳۸۲ ) .

تحقیقات نشان داده اند که یکی از علل ابتلای به انواع اختلال های روانی و یکی از منابع آسیب روانی کودک ، در ماهیت تعامل آن ها با والدین شان بالاخص با والدین بیمار می باشد . هترینگتون[۲] و همکاران ( همان منبع ).

نتایج تحقیقات یافته های آماری نشان داد که : ۶۱ درصد از مادران کودکان مبتلا به اختلال رفتاری هیجانی مشکوک به عدم سلامت روان هستند که این میزان برحسب اختلالات رفتاری کودکان متفاوت می باشد ( همان منبع ) .

متأسفانه در مورد اختلالهای مربوط به کودکان مطالعات اندکی صورت گرفته است و اطلاعات موجود بیشتر براساس مطالعات انجام شده در مورد بزرگسالان است (نلسون و ایزرائل، ترجمه، خدایاری فرد، ۱۳۸۲) با توجه به اهمیت مطالب فوق پژوهشگر بر آن شد تا به بررسی این  موضوع بپردازد.

.

مشخصات پروژه :
عنوان فارسی: بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین
تعداد صفحات پروژه :  ۱۵۳
مقطع علمی : کارشناسی
فرمت پروژه : WORD (قابل ویرایش) محتوای فایل : zip
فهرست: دارد چکیده: ندارد
مقدمه: دارد
تصویر: ندارد
منبع: دارد سال پژوهش: ۸۹
حجم فایل:  ۳۰۰ کیلوبایت
پرسشنامه: سلامت روان SCL 90
رشته های مرتبط با پروژه: روانشناسی
گرایش های مرتبط با این پروژه: روانشناسی کودکان استثنایی

.

خرید پروژه :
جهت خرید پروژه ” بررسی رابطه اختلالات رفتاری کودکان با بهداشت روانی والدین” بر روی دکمه خرید زیر کلیک نمایید

.

مطالب مرتبط:

دانلود پروژه و پایان نامه مشاوره

دانلود پروژه و پایان نامه علوم تربیتی

دانلود پروژه و پایان نامه روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه علوم اجتماعی

دانلود مقالات علوم تربیتی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات روانشناسی با ترجمه فارسی

دانلود مقالات علوم اجتماعی با ترجمه فارسی

.

پشتیبانی :
شما پس از انتخاب دکمه خرید در سایت کالج پروژه به صفحه درگاه پرداخت اینترنتی جهت انجام مراحل خرید هدایت خواهید شد.
– آیدی تلگرام پشتیبانی: collegeprozheh@

– تماس با واحد پشتیبانی: ۰۹۳۰۲۵۸۸۵۱۴

– ساعات تماس: ۹ صبح الی ۱۸ عصر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا